Vyzkoušeli jsme vlajkovou loď Lexusu aneb Když se preciznost mísí s unikátností

Lexus LS je doslova symbolem této japonské prémiové značky automobilů a jeden z nejvíce prémiových vozů na světě. Jak se nám jezdilo s nejnovější generací tohoto modelu?

Autor: Jan Witek / Zdroj: JW / 25. 6. 2019

Celá tato recenze vám při čtení bude připadat možná trochu emoční, ale jinak to v případě testování tohoto vozu ani nešlo. Na nový Lexus LS 500 jsme se velmi těšili a teď můžeme říct, že zcela oprávněně.

Opravdový vlastenec

Lexus LS 500 důstojně zhmotňuje japonské tradice a kulturu. Tento automobil se zrodil před téměř třiceti lety a automobilka Lexus s ním doslova změnila segment luxusních automobilů. Vůz se již tehdy prezentoval svým přepychem, jízdním pohodlím, výkonem, tichým a hladkým chodem, ale hlavně detailní propracovaností.

6. 5. 2019LUI Singles: Felix

Dnes se jedná již o pátou generaci tohoto modelu, který svůj historický úspěch neustále opakuje a s každou generací také vylepšuje. Z jakého důvodu je tento model opravdovým vlastencem? Uplatňuje třeba princip „Omotenashi,“ tedy filozofii tradiční japonské pohostinnosti, což v souvislosti s vozem znamená, že vůz k řidiči a posádce přistupuje pečlivě, předvídá jejich požadavky, dbá na pohodlí a stará se o jejich bezpečí. Zároveň byl model LS spolutvořen řemeslnými mistry „Takumi“, kteří jej modelovali a přidali několik líbivých prvků do exteriéru i interiéru vozidla.

Pořádná dávka elegance a dravosti

Design exteriéru tohoto vozu není tak jednoduché popsat. Typická čelní maska „spindle grille“ vozu dodává pocit dravosti a dynamiky, ale vše zároveň působí velmi elegantně. Vzhled modelu LS připomíná sportovní kupé a velmi výrazné jsou také trojité LED světlomety, které zaujmou na první pohled.

S tímto vozem je třeba připravit se na to, že budete středem pozornosti. Během mého testování se za mnou otáčel opravdu každý – muži, ženy i děti. Vzpomenu si třeba na situaci, kdy jsem zastavil na přechodu, po kterém šla třída dětí, které z vozu nemohly odtrhnout svůj zrak. Poprvé se mi během testování vozu stalo také to, že si lidé nefotili pouze vůz, ale chtěli si vyfotit i mě. Ano, čtete dobře. Vůz budil opravdu velkou pozornost.

Maximální prostor

Uvnitř vozu se můžete těšit na opravdu velkolepý prostor a spoustu estetických prvků, které dohromady vytváří neodolatelný dojem luxusu a preciznosti. V tomto automobilu zkrátka chcete trávit co nejvíce času.

Interiéru dominuje obrovský displej multimediálního systému (12,3“), který se ovládá touchpadem na středovém panelu. Všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky a vyznačují se okamžitou odezvou. Nechybí ani opravdu velkorysý a ostrý HUD displej, který zobrazí veškeré podstatné informace přímo v zorném poli řidiče na čelním skle. Se svým rozměrem 24“ jde dokonce o největší HUD displej na světě.

Sedadla jsou pohodlná a pohodlnosti přidává nespočet nastavení jejich polohy. V nejvyšší výbavě nechybí ani masáže, ohřívání a odvětrávání všech sedadel. Ve výbavě našeho vozu bylo také zadní sedadlo, které lze upravit do podoby lehátka – prostor pro nohy se tak prodlouží o více než metr. K dispozici jsou také boční a zadní sluneční clony.

U nejvyšší výbavy (SUPERIOR) mohou cestující na zadních sedačkách využít zábavního systému s obrazovkami (11,6“). Sedadla vzadu lze nastavit do pohodlné polohy a obrazovka se nakloní do co nejvýhodnějšího zorného úhlu, abyste si nerušeně mohli užívat sledování displeje. Masáž, polohu sedadel a další věci si cestující vzadu mohou nastavit pomocí displeje ve vlastním středovém panelu. Konstruktéři sedadel spolupracovali s odborníky na japonskou techniku masáže „Shiatsu“, aby byla správně nastavena intenzita, doba trvání a rytmus masáže.

„Lexusní“ jízda

Nejen pohled na exteriér vozu, ale hlavně jízda je tím, co si ve všech modelech značky Lexus pravidelně užívám nejvíc. Vždy dodávám přídavné jméno „lexusní“, které se v tomto spojení skvěle hodí.

Ještě předtím, než do vozu nastoupíte, dojde k vašemu přivítání. Při přiblížení k autu se nasvítí kliky, osvětlí prostor pode dveřmi a pro snadnější nastupování se zvýší světlá výška vozu, výška řidičova sedadla se sníží a boční opory sedadla uhnou stranou. Pro snadnější zapnutí pásu se vysune i jeho zámek.

Model LS je k dispozici ve dvou variantách, a to LS 500 se zážehovým motorem V6 s dvěma turbodmychadly a ve verzi LS 500h s přelomovým vícestupňovým plně hybridním pohonem.

Poslední generace vozu LS 500 je vyvíjena na nové podvozkové platformě, která je použita také u sportovního kupé Lexus LC. Nízké těžiště spolu s dokonalou tuhostí tak vytváří opravdu pozoruhodné jízdní vlastnosti, a to za jakýchkoliv podmínek. Nerovnosti na silnici tento vůz pohlcuje jako nic a je taktéž stabilní v zatáčkách. Vše navíc umocní 3D audiosystém Mark Levinson, který se vyznačuje průzračným, dynamickým a naprosto dokonalým zvukem.

Během mého testování jsem doslova procestoval celou republiku. Z Prahy jsem po D1 vyrazil na Moravu, kde jsem si vyzkoušel i jízdu po zdejších „mezipolních“ asfaltových cestách. Zavítal jsem také na Ostravsko a zpět do Prahy jsem se vracel přes Mohelnici a Hradec Králové.

Ať už to byla dálnice či kdejaká „zapomenutá“ asfaltka, model LS si s terénem poradil na jedničku. Během této několika set kilometrové cesty jsem se se spotřebou pohyboval někde okolo 13 až 14 litrů, což sice není málo, ale majitelé takového vozu tato čísla pravděpodobně řešit nebudou.

13. 8. 2019Kardinál Duka podpořil polského kolegu varujícího před „LGBT ideologií a duhovým morem“. Odsoudil i ateismus

Funkce správce klimatu

V parných dnech, které mé testování doprovázely, jsem rád využil funkci „Správce klimatu“, která reguluje optimální teplotu pro každého cestujícího zvlášť. Ze všeho nejdřív vůz detekuje tělesnou teplotu a vždy se dle toho snaží nastavit co nejkomfortnější prostředí. Pokud například svítí slunce jen z jedné strany, systém to dokáže rozpoznat a zajistí proudění vzduchu jen z jedné strany, aby nedocházelo k nadměrnému ochlazování u ostatních pasažérů.

Bezpečnost nadevše

Nejen, že se budete cítit prémiově, ale pro všechny cestující vůz zajišťuje také vysokou bezpečnost. Uvnitř vozu se skrývá několik bezpečnostních systémů, mezi které patří třeba přednárazový systém, adaptivní tempomat, automatické ovládání dálkových světel, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu či systém rozpoznávání značek a ochrany chodců. Díky dostupným kamerám ze všech stran vozu je i manévrování s vozem zcela bezpečné a intuitivní.

Který model jsme testovali?

Měl jsem možnost testovat model Lexus LS 500 s přeplňovaným zážehovým motorem V6 o objemu 3,5 litru s desetistupňovou automatickou převodovkou, s pohonem všech kol a nejvyšší výbavou SUPERIOR, která se vyznačuje třeba čalouněním ze semi-anilinové kůže, obrovským projekčním displejem, masážní funkcí sedadel vpředu i vzadu, audiosystémem Mark Levinson Premium Surround s 24 reproduktory a zábavním systémem pro zadní sedadla.

Maximální výkon tohoto vozu je 421k (310 kW) a zrychlení z nuly na sto zvládne pod pět sekund. Na délku vůz měří 5 235 mm, šířka je 1 900 mm, výška 1 460 mm a rozvor 3 125 mm.

11. 5. 2019Trendy v hubnutí pro jaro 2019 a typ sportu, o kterém jste asi nikdy neslyšeli

Základní cena tohoto vozu je 3 800 000 Kč. Díky ozdobným prvkům interiéru v designu „Kiriko Glass“ a titanové barvě interiéru se však cena námi testovaného vozu vyšplhala na 4 215 000 Kč. Což už je pořádná palba, ale v souvislosti s tímto vozem se jí ani divit nebudete.

Pár slov závěrem

Mnoho lidí bere auto jako samozřejmost – jako způsob dopravy do práce, do obchodu, zkrátka k přesunu z bodu A do bodu B. O tomto autě však uvažují za prvé ti, kteří na něj mají, ale hlavně ti, kteří chtějí zažít emoce. Vše je u tohoto modelu tak jemné, že bych to přirovnal ke stoprocentní smetaně. Jízda, točení volantem, sundávání oken, tichý běh motoru apod.

Pokud chcete luxus, můžete si samozřejmě koupit prémiové vozy zavedených německých a jiných značek, ale pokud chcete opravdu unikátní luxus a automobil, se kterým vzbudíte pozornost a který nestojí na každém parkovišti a nemá jej každý podnikatel či vysoce postavený manažer, zavítejte k Lexusu.