Usedli jsme za volant nové Toyoty RAV4. Jak se nám s tímto nejprodávanějším SUV na světě jezdilo?

Světlo světa nedávno spatřila již pátá generace Toyoty RAV4, která přichází s daleko vydařenějším designem, novými technologiemi a opravdu pohodlným řízením.

Autor: Jan Witek / Zdroj: JW / 21. 6. 2019

Na úvod této recenze musím zmínit, že se nová RAV4 opravdu povedla. Výrazné ostré hrany a krásný design exteriéru obzvlášť vyniknou v černobílém provedení (bílé perleťové lakování a černá střecha), což je verze, kterou jsem měl k dispozici já (2.5 Hybrid, 4x4). Fanoušci naftových motorů však potěšeni nebudou, jelikož tento typ pohonu v nabídce nenajdou. Na výběr je buď dvoulitrový benzín, či 2.5 Hybrid.

26. 9. 2019Nejen s bolestmi hlavy a migrénou si čínská medicína poradí lépe než běžná analgetika, tvrdí odbornice

Exteriér vozu

Jak už bylo zmíněno, tvary nové Toyoty RAV4 se mi opravdu líbí, zvlášť oproti předchozí generaci Toyota udělala opravdu velký krok vpřed. Z RAVky se tak nestalo další „řadové“ SUV, ale daleko lépe rozpoznatelné auto. Mně osobně se nejvíc líbí „dravý“ zadek nové RAVky, který ještě více evokuje dynamiku vozu.

Od přechozí generace se Toyota RAV4 trochu snížila, a to o 10 mm, avšak 10 mm bylo zase přidáno do rozšíření karoserie. Na délku vůz měří 4 600 mm, což je od předchozí generace o 5 mm méně a rozvor se mezigeneračně zvýšil od 30 mm na celkových 2 690 mm. Ptáte se na velikost kufru? Můžete se těšit na 580 l (ten se mezigeneračně zvýšil o 79 litrů) a po sklopení zadních sedaček dosáhne až na 1 690 litrů.

Interiér

Žádný přehnaný luxus zde nehledejte, ale od toho také Toyota RAV4 není. Interiér je funkční, prostorný, pohodlný a má zkrátka vše, co řidič potřebuje. Během jízdy jsem si ani nevšiml žádného vrzání či klepání. Uvnitř jsou použity opravdu kvalitní materiály, a nejen na pohled, ale i na dotek to lze poznat. Navíc je z místa řidiče opravdu krásně vidět všude do okolí, a to i díky obrovským bočním zrcátkům.

Palubní deska a infotainment systém

Interiéru dominuje vysoce postavená obrazovka a najdete zde taktéž hardwarová tlačítka. Někdo je jejich příznivcem, někdo odpůrcem. Každopádně i mně se za jízdy lépe ovládají právě hardwarová tlačítka než mnohdy složité dotykové obrazovky a nastavení.

Jsem asi věčným kritikem infotainment systému této japonské značky, ale nemůžu si na něj zkrátka zvyknout. Kdyby stejnou propracovanost a kvalitu provedení, která se projevuje na exteriéru a interiéru vozu, vložili konstruktéři také do multimediálního systému a navigace, stouply by všechny modely nejen Toyoty, ale i Lexusu hned o několik stupínků výš.

Dokonalá jízda

Vylepšený pohonný hybridní systém Hybrid Dynamic Force využívá čtyřválcový 2,5litrový benzinový motor. V závislosti na podmínkách na silnici systém optimálně rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu, což zajišťuje výjimečný výkon bez kompromisů a dodává důvěru v jakékoli situaci na silnici.

Pochválit musím také pohodlné sedačky a podvozek, který dokáže vyhladit i větší nerovnosti. S novou RAVkou jsem vyrazil přes celou republiku a zpět. Zažil bouřky, vedra, kroupy i silný vítr (myslím, že toho nelze zažít víc během týdenního testování) a všechno ustála na jedničku. I během dlouhé cesty se ve vozidle jelo pohodlně a nepřišel jsem na nic, co by mě po několika hodinách jízdy začalo „prudit“.

Honza testuje novou Toyotu RAV4

Navíc musím vypíchnout sound systém od JBL, který je taktéž perfektním společníkem na cesty, a jeho zvuk je křišťálově čistý. Dohromady s tichým motorem, jehož provoz při klidné jízdě ani nepostřehnete, tak vše tvoří ideální kombinaci.

Překvapila mě také příjemná spotřeba, která se během mého testování (musím se přiznat, že jsem auto moc nešetřil) pohybovala okolo osmi litrů, což v případě takto velkého SUV vozu není vůbec špatné.

Automobil je však určený spíše pro pohodové řidiče a žádný velký sportovní výkon od něj nečekejte. Na občasné předjetí a pohodovou jízdu po dálnici to však stačí bohatě.

Hybridy vládnou i Česku

Nejen v Česku prodeje hybridních automobilů každoročně rostou. Jinak tomu nebude ani u RAV4. Výrobce očekává, že až 80 % všech prodaných vozidel bude s hybridním ústrojím v kombinaci s pohonem všech kol.

28. 5. 2019Zlepšit postavení LGBT lidí ve společnosti můžete i vy – zapojte se do rozsáhlého evropského průzkumu

Pár slov závěrem

Toyota tento model poprvé uvedla v roce 1994, kdy ještě málokdo tušil, že SUV bude tak populární segment automobilů. Od té doby ji s každou generací šperkovala a dnes tento model patří mezi vůbec nejprodávanější SUV vozy na světě, kdy se pravidelně umisťuje dokonce na první příčce.

Ačkoliv takto výrazné auto nebude lahodit oku každého řidiče, mně se tento vůz líbil opravdu náramně. Největší pochvalu si zaslouží pohodlná jízda a jedinou vadou na kráse je multimediální sytém, který by si zasloužil vdechnout trochu „současnosti“.