Kdo je Madame X? Nové album Madonny je „všelijaké“, jen ne průměrné. Za poslech však stojí

Od Madonny by samozřejmě málokdo čekal něco „průměrného“. I když o jejím 14. studiovém albu někteří tvrdí, že je nejšílenější ze všech, které doposud vydala, prakticky každý na něm najde něco, co jej zaujme. A vlastně vůbec nemusí jít o skalního Madonnina fanouška. Madonna totiž tentokrát vsadila nejen na extrémy, ale i takovou rozmanitost, že v 16 tracích hudebně procestuje prakticky celý svět. Je na Madame X hit? Těžko říct. Ale potenciál hitu pro každého jednotlivého posluchače rozhodně má.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: billboard.com, theguardian.com, nme.com / 13. 6. 2019

V posledních letech budila Madonnina tvorba mnohdy spíše rozpaky – album MDNA (2012) bylo snahou udržet krok s elektronickou taneční hudbou, Rebel Heart (2015) se pak snažilo prorazit na globálním popovém trhu, ale bylo přijato spíše vlažně. Madonna, která dříve trendy určovala, je začala následovat, místy byla navíc s dechem v koncích. Přesto se nekorunovaná královna popu nevzdává, naopak – v záplavě lesku a s hlavou vzpřímenou jako by znovu opakovala „Bitch, I´m Madonna!“. A tak – bez ohledu na to, že pěvecky se drží v rovině svého průměru – předkládá fanouškům album, které si již stihlo vysloužit nálepku „nejbizarnější“, či „místy brilantní a místy odporné“. Madame X. Přesto má Madonna stále co říct (záměrně neříkáme, že zazpívat, jelikož od ní snad nikdo oslňující pěvecký výkon ani nečeká…).

15. 5. 2019Eurovize: hudba, politika a bizar. Výběr nejbláznivějších vystoupení napříč historií soutěže, která je i letos přehlídkou podivnosti

Vlastně je to pop…

Ačkoliv nelze popřít, že Madame X je album žánrově rozmanité až chaotické (a do jisté míry ovlivněné Madonniným pobytem v Portugalsku), 64 minut je vlastně naplněno docela slušným popem. Latinské rytmy se mísí s jamajskými, nechybí africké bubny, výlet na Kapverdy, sborový zpěv ani disco beaty a rap. Někdy se všechny tyto vrstvy eklekticky překrývají, jindy do sebe precizně zapadají. Např. Come Alive, která vznikla ve spolupráci s londýnským dětským sborem Tiffin, nabízí až nečekaně epický poslech…

„Zavři pusu, jinak se spálíš“

Samozřejmě neschází ani společenský/politický přesah. Zatím se nejvíce pozornosti dostalo singlu Dark Ballet, o kterém např. český MusicServer napsal, že se jedná o „pseudo skladbu“. Pompézní videoklip zpracovává příběh Johanky z Arku, která se v podání amerického aktivisty a rappera vystupujícího pod uměleckým jménem Mykki Blanco stává transgender Afroameričanem/kou. Společně se přitom mísí Madonniny monology, elektro-pop a Čajkovského Louskáček, nejprve v klasické – klavírní – podobě a následně v elektro kabátě. Madonna přitom zpívá, že se „může oblékat jako chlapec i jako dívka“ (I can dress like a boy, I can dress like a girl). Jako krátký film s mnoha možnými interpretacemi je to nepochybně zajímavé dílo, na druhou stranu jen těžko si zrovna tento song pustíte v koloně na dálnici, natož v klubu…

Kromě trans-poselství a do jisté míry vztyčeného prostředníčku směrem k církvi (jak jinak) neschází na albu ani odkazy na nedostatečnou americkou legislativu týkající se držení zbraní (God Control) či další víceméně „univerzální fráze“ (Killers Who Are Partying„Budu chudá, pokud chudí budou ponižovaní, budu islám, pokud bude islám nenáviděn“ - I will be poor if the poor are humiliated . . . I will be Islam if Islam is hated), které jsou Madonně hojně vyčítány – snaží se totiž o to, dát každému něco. Nemluvě o tom, že mnohé deklamace jsou dost zmatené a je zjevné, že spíše než skutečně cokoliv říci je cílem dotknout se ad hoc prostě všech bolestí světa. Stejně tak je otázkou, nakolik autentické jsou citace Jeana Paula Sartra v songu I Rise, které působí víceméně jednoúčelně a získávají spíš přídech hloubky motivačních magnetek na lednici.

Kdo je Madame X?

Na druhou stranu, jak sama Madonna poznamenala, již název alba je odkazem k jejímu multidimensionálnímu alter-egu: „Madame X je tajná agentka cestující po celém světě, mění své identity, bojuje za svobodu.“ A faktem je, že ona cesta je v některých případech skutečně zábavná, zajímavá a neotřelá.

Je přitom třeba dodat, že právě jméno Madame X si Madonna vypůjčila od Virginie Amélie Avegno Gautreau, hvězdy francouzské společnosti přelomu 20. století, múzy umělců, která francouzskou společnost pobouřila, když na jednom ze svých portrétů předvedla nahotu. Tedy, odhalené rameno…Nejznámějším se pak stal její portrét, který malíř John Singer Sargent nazval právě „Portrait of Madame X“. Jistá paralela mezi ní a Madonnou jako nezlomnou buřičkou je pak zřejmá…

13. 6. 2019Kdo je Madame X? Nové album Madonny je „všelijaké“, jen ne průměrné. Za poslech však stojí

Letem světem

Ve výsledku je však – navzdory mnoha výtkám – Madame X překvapivě poslouchatelné album. A to i pro ty, kdo jinak Madonnu nevyhledávají. Snad je to právě onou rozmanitostí, kdy již člověk není zahlcen jen elektrobeaty a digitálně upravenými vokály, ale prostor dostávají různé hudební styly. Např. v „Batuka“ využívá Madonna tradiční hudební styl z Kapverdských ostrovů, bývalé portugalské kolonie, a za doprovodu naléhavých perkusí společně se sborem varuje před „bouří před námi“. Bez ohledu na „nimrání se“ v textech, které pro jednoho mohou být účelové a plytké, pro druhého naopak ukázkou neutuchajícího Madonnina aktivismu, Madame X nabízí skutečně pozoruhodný hudební zážitek.

Album Madame X oficiálně vychází 14. 6. 2019. 

Tracklist:

1. Medellín 4:58, 2. Dark Ballet 4:15, 3. God Control 6:19, 4. Future (feat. Quavo) 3:54, 5. Batuka 4:57, 6. Killers Who Are Partying 5:29, 7. Crave (feat. Swae Lee) 3:22, 8. Crazy 4:02, 9. Come Alive 4:02, 10. Extreme Occident 3:42, 11. Faz Gostoso (feat. Anitta) 4:06, 12. Bitch I’m Loca (feat. Maluma) 2:51, 13. I Don’t Search I Find 4:08, 14. Looking For Mercy 4:50, 15. I Rise 3:40