Lexus UX: Lexus má ve svých řadách nový luxusní crossover

Crossoverů se v nabídkách automobilek vyskytuje stále víc a víc, ale jen málo z nich se může pochlubit přívlastkem luxusní. Automobilka Lexus nedávno oslavila 30 let působnosti v ČR a nyní představuje zcela nový model UX.

Autor: Jan Witek / Zdroj: JW / 3. 6. 2019

Lexus UX je úplnou novinkou v portfoliu této japonské značky, která dokazuje, že i „obyčejný“ městský crossover lze vyrobit v luxusním provedení. Jaké jsou naše dojmy z testování tohoto vozu?

Výrazné tvary

Každý, kdo se o značku Lexus zajímá trochu víc, ví, že její designéři jsou daleko víc odvážní než designéři jakýchkoliv jiných značek. Vozy Lexus se většinou vyznačují výraznými tvary, což dle mého není vůbec na škodu. Proč bych měl mít auto, jako každé jiné, když můžu mít skutečný originál?

31. 7. 2019Seznamka Tinder spouští funkci pro cestovatele – LGBT lidi bude varovat před destinacemi, kde jim hrozí nebezpečí

Výjimkou není ani nové UX, kterému nechybí pro Lexus typická maska chladiče „spindle grill“, ale také velmi výrazné zadní světlomety, které vystupují z karoserie a jsou propojeny diodovým pásem, který vypadá opravdu působivě. Vystouplé světlomety navíc mají své opodstatnění i v rámci aerodynamiky vozu. Jediné, co mi trošku vadilo, jsou plastové blatníky kolem kol, které mi luxusní dojem z vozu trochu kazily.

Příjemný interiér

Ačkoliv se může zdát, že díky kompaktním rozměrům automobilu nebude uvnitř mnoho místa, opak je pravdou. I když za sedadlo řidiče, které jsem měl posunuté podle své výšky (necelé dva metry), už by si pravděpodobně nikdo další nesedl, pokud by se zrovna nejednalo o dítě v dětské autosedačce. Místo pro řidiče je však dosti prostorné a v sedačkách se sedí opravdu pohodlně.

Všude je také cítit použití prémiových materiálů. Všechny prvky interiéru k sobě sedí, není slyšet žádné nepříjemné vrzání a ať už přepínáte hudbu, zvyšujete hlasitost pomocí kolečka na středovém panelu, případně ovládáte klimatizaci, všechno je na dotek velmi příjemné a okamžitě máte pocit, že na tomto voze se opravdu nešetřilo. Vše je propracováno do posledního detailu.

Smysl pro detail je vůbec velkou doménou Lexusu. Ať už se jedná o jízdu samotnou, případně jen obyčejné stahování oken či zavírání dveří. Vše je tiché a na dotek i poslech příjemné. Ze všeho máte opravdu luxusní dojem. Ten ještě více umocní 13 reproduktorů značky Mark & Levinson, které hrají vskutku náramně. V kombinaci s tichou jízdou a kvalitní hudbou se budete cítit jako v koncertním sále.

Jediná vada na kráse

Kdyby si konstruktéři vozů Lexus uměli stejně jako s výše zmiňovanými detaily pohrát také s vnitřním infotainment systémem, Lexus by pak určitě ještě více válcoval konkurenci. Ano, jediná věc, která mi přijde trochu zastaralá, je infotainment systém, respektive jeho software a ovládání. Co jsem se doslechl z okolí, nejsem jediný, kdo s ním má trochu problém.

Po usednutí do vozu jste za pomocí dvou displejů přivítáni krásnou a propracovanou animací, v rámci které se zobrazí logo Lexus a název modelu. Poté však přijde trochu zklamání. Ani ovládání pomocí touchpadu není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Když vozidlo stojí, tak budiž, ale za jízdy moc nefunguje. Nicméně brzy by se měl objevit nový infotainment systém, který by měl být postupně aplikován do celé modelové řady, tak uvidíme, co si pro nás Lexus chystá.

„Lexusní“ jízda

Je pravda, že jsem si pro jízdu s vozy značky Lexus vynalezl takové vlastní slovíčko – „lexusní“. Jak už bylo zmíněno dříve, jízdní vlastnosti jsou u tohoto vozu vyšperkované do detailu a jízda je komfortní nejen ve městě, kde je vůz schopen pohltit i veškeré nerovnosti, ale taktéž na dálnici. Až jsem se kolikrát zapomněl dívat na tachometr a musel trošku zbrzdit. To, že jste dávno překročili rychlostní limit, si totiž často ani neuvědomíte.

Jízda s novým Lexusem UX byla opravdu povedená

I v zatáčkách vůz dokonale sedí na silnici a umí být také dosti svižný, potěší tedy i sportovní duše, které mají rády pořádný odpich a rychlejší jízdu. Sportovní režim lze zvolit v rámci přepínání jízdních režimů.

Jediný menší problém mi během noční jízdy na dálnici dělalo automatické přepínání světlometů na dálková světla. Skrze svodidla auto nerozpoznalo auta jedoucí v protisměru a nedošlo tak k jejich automatickému vypnutí, jinak světla fungují bezproblémově a osvětlení cesty před vámi je opravdu nadstandardní.

Bezpečnost na cestách

O ochranu posádky vozu se stará několik asistentů, mezi kterými nechybí třeba zadní parkovací kamera, parkovací senzory s brzdnou funkcí, Lexus Safety System, který zahrnuje třeba přednárazový bezpečnostní systém, dynamický adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů či systém rozpoznání dopravních značek. Nechybí ani systém pro sledování slepých úhlů či panoramatické zobrazení okolí vozu Panoramic View. Všichni tito asistenti jsou pro vůz do města jako dělaní.

Rozměry

Na délku vůz měří 4 495 mm, na šířku 1 840 mm a na výšku 1 540 mm.

18. 6. 2019Snídaně ve světě: Jakým jídlem většinou začínají den v jiných zemích?

Mnou testované vozidlo

V novém Lexusu UX najdete samodobíjecí plně hybridní systém Lexus (s označením Lexus UX 250h), nebo čistě zážehový dvoulitr (s označením Lexus UX 200). My jsme měli možnost vyzkoušet právě hybridní model, jehož součástí je zážehový čtyřválec 2,0 litru a výkonný elektromotor. Rozjezd, ale i jízda samotná je s tímto vozem plynulá a jemná.

Není nejlevnější, ale za kvalitu se platí

Cena klasické verze vozu (UX 200) s výbavou ELEGANCE vychází na 900 000 Kč. Nejlevnější hybridní verze s výbavou COMFORT TOP pak přijde na 1 100 000 Kč. Nicméně vozy jsou teď v limitované nabídce FIRST EDITION, v rámci které je na prvních 50 vozů poskytováno zvýhodnění až 201 000 Kč. Více informací najdete zde.