Nový Range Rover Evoque: V čem se tento revoluční vůz změnil a díky čemu si chce udržet svou dosavadní úspěšnost?

Před nedávnem jsme se s magazínem LUI vydali na evropské představení nové generace Range Rover Evoque do německého Hamburku. Není divu, že si Land Rover vybral zrovna tohle revoluční, moderní a příjemné město, všechny jeho charakteristiky totiž přesně odráží také nový Evoque.

Autor: Jan Witek / Zdroj: JW; Land Rover / 29. 5. 2019

Když byl Range Rover Evoque v roce 2010 představen, změnil svět kompaktních SUV a nová generace bude v tomto pokračovat. Tento charakteristický automobil kombinuje rafinovanost a zábavu, čímž vytváří tolik důležité emoce. Právě ty vykouzlí úsměv na tváři, díky nim se lidé za automobilem otočí,“ říká Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, a nám nezbývá než tato slova potvrdit – zábava s vozem byla a mnozí lidé se za námi otočili.

24. 9. 2019Milníky v „dějinách“ UFO: Od Roswellu až po Oblast 51. Kde by Mulder a Scullyová měli o zábavu postaráno?

„Nový originál“

Originální luxusní kompaktní SUV se stává ještě lepším. Novinka byla navržena a zkonstruována v Británii a zde se bude také vyrábět. Nová generace modelu Evoque, která je doma jak ve městě, tak na horách, přichází do modelové řady Range Rover s nabídkou hybridních pohonných jednotek. Range Rover Evoque dosud získal více než 217 mezinárodních ocenění a po celém světě bylo prodáno přes 772 096 exemplářů. Udrží tuhle vysoko nastavenou laťku i nová generace?

Alespoň z našeho pohledu jde o podařenou evoluci původního originálu. Vůz z velké většiny vychází z původního jasně rozpoznatelného konceptu designu se siluetou blízkou karoserii kupé, typickou dynamicky se svažující střechou a stoupající linií spodní hrany bočních oken. Tento styl je typický pro všechny modely řady Range Rover. Proporce vozu jsou zvýrazněny blatníky, které spolu s disky o velikosti až 21 palců vytvářejí silný a dynamický postoj.

Nová extrémně úzká světla Matrix LED působí jako šperky a přináší sofistikovanější grafiku předních světlometů i zadních svítilen. Zapuštěné kliky dveří přidávají jemnou estetiku, zatímco dynamické blinkry vytváří jasný světelný podpis. K působivému vzhledu přispívají také detaily dodávané na přání v rámci paketu R-Dynamic a leštěné měděné doplňky.

Působivý interiér

Uvnitř jsou kombinovány čisté plochy s jednoduchými liniemi a pečlivě vybranými prémiovými materiály, což dohromady vytváří luxusní, minimalistickou a digitální kabinu. Technické tkaniny vytvořené z recyklovaných plastů, jako například směs vlny Kvadrat nebo čalounění Dinamica, Eucalyptus a Ultrafabrics, jsou nabízené jako prémiové alternativy ke koženému čalounění. Interiér je navržen tak, aby byl pro posádku příjemný a pohodlný. Nechybí ani systém Touch Pro Duo s dvojicí dotykových obrazovek a nově s rychlejším softwarem, sedadla nastavitelná v šestnácti směrech nebo ionizace vzduchu. Vše navíc doplňuje zvětšený prostor pro posádku.

Rozměry vozu a další důležitá čísla

Půdorys vozu zůstal téměř nezměněn, nově je ale Range Rover Evoque postaven na platformě Premium Transverse Architecture využívající různé druhy materiálů. Díky tomu se taktéž zvětšil již zmiňovaný prostor v interiéru. Rozvor náprav prodloužený o 20 mm zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě a současně došlo ke zvětšení odkládacích přihrádek. Do zvětšené schránky před spolujezdcem nebo do přihrádky mezi předními sedadly teď můžete jednoduše odložit také tablet, drobná zavazadla nebo láhve. Zavazadelník je o 10 % větší (591 l) a je také širší. Vůz snadno pojme složený kočárek nebo sadu golfových holí. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 vznikne prostor o velikosti až 1 383 litrů.

Nový Evoque drží krok s dobou a všudypřítomnou elektrifikací

Nová platforma byla vyvinuta s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek. Mild hybrid, který pracuje s napětím 48 V, je k dispozici již nyní. Později bude následovat plug-in hybridní model. Mild-hybridní pohonná jednotka představuje pro automobilku Land Rover premiéru. Systém prostřednictvím elektromotoru, který funguje jako startér/generátor spojený s motorem pomocí řemenu, ukládá do baterie umístěné pod podlahou energii, která by se běžně ztratila při brzdění. V průběhu zpomalování může být navíc spalovací motor vypnut už při rychlosti 17 km/h a nižší. Během akcelerace je naopak elektrická energie využívána jako asistence spalovací jednotce, čímž dochází ke snížení spotřeby paliva. Výsledkem je tichá, hladká a úsporná jízda dokonce i v oblastech s hustou dopravou.

Nový Range Rover Evoque

Mild-hybridní systém je dostupný v celé nabídce čtyřválcových vznětových i zážehových motorů řady Ingenium. Díky této technologii je dosaženo produkce emisí CO2 149 g/km, respektive spotřeby paliva od 5,6 l/100 km (podle normy NEDC). Pokud zákazník zvolí dieselovou jednotku o výkonu 150 koní s pohonem přední nápravy, Evoque bude produkovat dokonce jen 143 g/km. Ještě úspornější plug-in hybridní (PHEV) model a tříválcový zážehový motor Ingenium dorazí do nabídky příští rok.

Do města, ale i do terénu

Nový model Evoque je Range Rover každým coulem. Kompaktní SUV kombinuje terénní schopnosti s jistotou za každého počasí. To jsme si mimochodem vyzkoušeli na polygonu, který Land Rover nachystal přímo v Hamburku.

Vůz využívá systém pohonu všech kol, k dispozici je také druhá generace systému Active Driveline s možností zcela odpojit pohon spojovací hřídele (Driveline Disconnect), čímž opět dochází ke snížení spotřeby paliva. Systém Adaptive Dynamics zajistí optimální rovnováhu mezi pohodlím a agilitou. Terrain Response 2 – technologie, kterou jako první nabídl velký Range Rover – během jízdy rozpoznává povrch a následně automaticky upravuje nastavení vozu. Evoque navíc může přebrodit vodu hlubokou až 600 mm (brodivost první generace byla 500 mm).

Technická revoluce

Ačkoliv se může zdát, že se exteriér vozu příliš nezměnil, v rámci technologií se jedná doslova o revoluci. Například technologie „ClearSight rear-view mirror’“ mění vnitřní zpětné zrcátko na obrazovku s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo větší náklad, řidič jednoduše zmáčkne tlačítko na spodní straně zrcátka. To se následně změní v displej zobrazující obraz kamery umístěné na automobilu. Displej poskytuje širší úhel záběru (50 stupňů) a výbornou viditelnost za špatných světelných podmínek. Nicméně je pravda, že řidič si na obrazovku musí zvyknout, a vzhledem k tomu, že jsme nový Evoque testovali zatím jen v rámci jednoho dne, trochu nám to dělalo problém.

Range Rover Evoque nové generace je také prvním automobilem na světě vybaveným technologií Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Virtuální pohled na průhlednou přední část nabízí horní dotykový displej. Řidič tak má dokonalý přehled o tom, co je aktuálně pod předními koly. To se hodí zejména při parkování ve stísněných prostorech, manévrování kolem vysokých městských obrubníků a samozřejmě v drsném terénu. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet prezentovaného automobilkou Land Rover v roce 2014.

29. 8. 2019Pivní poprsí: dejte pivu sbohem, souvisí s růstem mužských prsou

Evoque je také první Land Rover se systémem Smart Settings využívajícím algoritmy umělé inteligence k učení zvyků řidiče. Tato technologie po určité době pracuje jako palubní komorník. Kromě polohy sedadla, hudby nebo nastavení klimatizace Evoque sleduje s ohledem na maximální komfort také nastavení sloupku řízení.

Cena

Předběžná základní cena modelu Range Rover Evoque nové generace startuje od 998 371 Kč (model s výkonem 150 koní a pohonem předních kol). Více informací o modelu najdete zde.