Návrhář Lukáš Krnáč o svých múzách: Nikdo nedá dohromady tak eklektický a zároveň fungující styling jako moje babička

(ROZHOVOR) Lukáš Krnáč pochází ze Slovenska, ale v Česku studuje design oděvu. Již během studií si svou prací vydobyl místo v tuzemském módním světě, a to i díky svému mnohdy poměrně nekonvenčnímu přístupu. Proč vznikla kolekce ovocných a zeleninových mikin? Z jakého důvodu měly modelky na Lukášově přehlídce na nohou atrapu výbušnin? A považuje se mladý návrhář za aktivistu?

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: Lukáš Krnáč / 6. 5. 2019

Lukáši, vystudoval jste kromě designu oděvu také animovanou tvorbu – to je poměrně nesouvisející obor. Prostupuje nějak i do vaší módní tvorby?

Myslím si, že veci, ktoré sa na mňa nalepili na strednej, sa prirodzene premietajú do toho, čo robím dnes. Či už sú to čisto technické veci, photoshop, ilustrátor – kde si robím svoje dezény na materiál – fashion ilustrácie alebo nejaké to držanie/gradovanie príbehu, ktoré sa snažím vždy dostať do kolekcie. Ale asi najdôležitejšia vec, ktorú som si zo strednej vďaka profesorke Rigovej odniesol,  je, že som sa naučil rozmýšľať nad tým, čo robím a prečo.

Vaše nejnovější kolekce, kterou jste představil na MBPFW, je inspirovaná vaší rodnou vesnicí na Slovensku. Na modelech nechybí ani prasátka a kozy…Kde obecně berete nápady – čerpáte raději z toho, co je vám blízké?

Vždy nás inšpirujú veci, ktorými sme obklopení. Dedina a život na nej je súčasťou toho, čo som od detstva prežíval a kam sa vždy vraciam. Nie som patetický, ale v poslednej dobe som si uvedomil, že síce materiálne veci tam zostávajú, ľudia odchádzajú a všetko sa prirodzene mení. Preto som chcel vo svojej diplomovej práci – ktorej súčasť je táto kolekcia – vzdať určitý hold tomu, čo si pamätám a čo vyformovalo mňa a moju estetiku. Lebo nikto nevie dať dokopy taký eklektický ale zároveň fungujúci styling, ako moja starká (smích). 

V jednom z rozhovorů uvádíte, že z materiálů máte nejraději vlnu – když tak rád provokujete, nebude po rurální kolekci s prasátky následovat výlet na salaš :-)?

Možno len keď budem mať chuť na halušky...

Můžete popsat, jak vypadá váš „tvůrčí proces“ od počátku až do finální fáze zrodu konkrétního modelu? Máte třeba nějaké vlastní rituály?

Väčšinou si nerobím skice, pripravím si moodboard, kúpim si alebo si dám vytlačiť materiály a mám nejakú predstavu toho, čo by som chcel urobiť. Nepracujem na modeloch ako na jednom kompletnom a fixnom celku, ale pracujem na jednotlivých kusoch osobitne, ktoré následne spájam do celkov. Prípadne ku konkrétnym kusom dorobím to, čo by mohlo vyzerať dobre.

1. 4. 2019Na čem frčí Česko? Trendy drogy pro rok 2019: Pivo jako lék, hamburgery s THC a xanax pro chvilky pohody, piko pro každého

Testujete své návrhy před jejich zpracováním/oficiálním uvedením na nějaké své „focus group“? Necháte se příp. i usměrnit, nebo jdete vždy za svým a svou cestou?

Veľkou výhodou je, pokiaľ pracujete na ateliéri s viacerými ľuďmi, s ktorými sa navzájom poznáte a viete si povedať konštruktívne, či niečo funguje alebo nefunguje a viete o tom diskutovať. Myslím si, že toto bola jedna z najprínosnejších vecí, ktoré ma na škole stretli. Že sme sa so spolužiakmi bavili o tom, čo robíme, ako to robíme, zdieľali si nápady a tým pádom sa navzájom rozvíjali. Myslím si, že najväčšia hlúposť je byť uzatvorený, šetriť si svoje vedomosti a nápady. Mňa osobne najviac posunie to, keď ich zdieľam. Vždy sa vrátia vylepšené. Ale zároveň si myslím, že dokážem isť dosť priamo za tým, čo mám v hlave.

Tvoříte také hodně s odkazy na aktuální dění, co je dle vás v současné chvíli stěžejním tématem, kterému byste se třeba i sám chtěl (ať už v módě, nebo klidně i v animaci) věnovat?

Vždy keď príde vec, ktorá mi príde dôležitá alebo podstatná, tak sa s ňou snažím pracovať. Ani nie tak povedať k nej vyslovene svoj názor, ako ju ilustrovať. Tak som to robil napríklad v kolekcii SEVEN – sedem smrteľných hriechov v koncepte 21. storočia alebo kolekcii WANNA SEE MY JUNGLE, kde som sa snažil premietnuť to, čo robíme s prírodou okolo seba. Lebo aby každý rok zmizlo 105 000 km2 lesov, hlavne tropických pralesov, čo je 2 krát viac, ako je rozloha územia Slovenska, mi príde dosť šialené a dosť zásadné.

V rámci zmiňované kolekce SEVEN zachycující smrtelné hříchy jste modelkám na nohy umístil např. i „výbušniny“. Jak na podobné kontroverze reagují návštěvníci/e přehlídek?

To bolo konkrétne pri hriechu hnev, kde som reagoval na konflikty, terorizmus a násilie. Ja osobne to neberiem ako kontroverznú vec, to je realita v ktorej mnohý ľudia žijú alebo s ktorou sa môžu nečakane stretnúť. A pokiaľ mám ako designér priestor a pozornosť, tak okrem toho, že od prezentujem odev – dizajn, prelinkujem to s niečím, nad čím by sa podľa môjho názoru malo minimálne zamyslieť.

S výbušninou na noze se ale běžně člověk asi procházet nebude. Přeci jen přehlídky jsou především show, jak je to ale s reálnou „nositelností“ módních kousků? Snažíte se myslet i na jejich běžné uplatnění?

Myslím si, že kúskov, ktoré sú nositeľné ponúkam tiež dosť veľa a môžete ich nájsť v niekoľkých obchodoch alebo na e-shope. Ale ako poznamenávate , pokiaľ mám prehliadku ide o show, ktorú každý designér môže poňať po svojom. Ja svoje show ponímam takýmto pre mnohých možno kontroverzným spôsobom.

30. 4. 2019Levná „rychlá móda“ škodí, udržitelné oblečení je ale stále dostupnější. Šaty z ananasového „odpadu“ můžete mít i vy!

Velkým hitem se staly vaše ovocné a zeleninové mikiny – ty, jak jsem se dočetla, vznikly jako „vegetariánská variace“ na vaši modelku opatřenou štítkem „francouzská šunka“. Kolekce s tématem přírody a džungle měla velký úspěch. Jste tedy návrhářem „aktivistou“?

Nie som návrhárom aktivistov (smích). Dajme tomu že som designérom, ktorý reaguje na veci, ktoré sa v súčasnosti okolo nás dejú a zároveň som markeťákom, ktorý sa snaží počúvať, čo zákazníci chcú. A pokiaľ nechcú mikinu so štítkom šunka, lebo nejedia mäso, tak za pár dní im dám „vegetariánsku“ verziu tohto designu. Pretože je pre mňa zásadné živiť sa tým, čo robím a robiť to pre zákazníkov.

Je libo designérské smoothie? :-)

Je podle vás běžné, že návrháři do svých kolekcí vkládají také nějakou „větší myšlenku“?

Každý pracuje s nejakou myšlienkou, nápadom, inšpiráciou. U niekoho to v kolekcii zostane veľmi potlačené a nenájdete to tam na prvý pohľad. U niekoho to z kolekcie reve. A myslím si, že všetky varianty tvorby sú správna cesta.

Jste známý tím, že rád kombinujete prvky, které se na první pohled zdají nekombinovatelé. Existuje dle vás něco, co by se ale kombinovat rozhodně nemělo?

Primitivizmus s mocou!