Proč byste rozhodně neměli dávat na sociální sítě fotky z dovolené

Dle dostupných poznatků to nikoho nezajímá a uškodíte planetě. A ještě vás u toho vykradou.

Autor: Nikol Šubrtová / Zdroj: FOTO: Shutterstock, Instagram / 23. 3. 2019

Pryč jsou časy, kdy ženy mohly mlátit muže kabelkami za to, že ztratili na letišti tašku s filmy do foťáku a zároveň zapomněli hodit do schránky pohledy všem babičkám, a celá dovolená tak vyšla sociálně vniveč. Dnes nevyjde sociálně vniveč vůbec nic. Ani kafe, ani bota, ani špagety a ani propocené triko z posilovny. Prostě nic nazmar.

Člověk by myslel, že když dnes již nemusíme trávit celé dny honem za potravou, tedy nemusíme až do soumraku hledět do brázdy na poli nebo pronásledovat unaveně vyhlížející veverku po lese, neboť jsme si jisti, že srnu nedoženeme, budeme se více věnovat životu a užívání si světa kolem nás. To by ale nebyl člověk, aby se místo toho nezanořil do něčeho jiného. Ať už zvednete hlavu v MHD nebo při čekání na ulici, většina okolo stojích či sedících bude pohledem vnořena v mobil. Ještě o něco dříve to bývaly noviny a časopisy. Inu, vždycky si prostě najdeme něco, co nám pomůže ignorovat svět a život kolem, abychom mohli trávit čas něčím zhola malicherným.

Zíráním do displejů strávíme 90 dnů ročně…

Dle aktuálních souhrnných čísel za rok 2018 tráví Američané na svých chytrých mobilech a dalších mobilních zařízeních 1 460 hodin ročně, a to je šedesát celých dnů. A pokud to přepočteme na bdělý čas, tak jsme na devadesáti dnech z roku. To už je vážně pošušnáníčko. Češi přitom podle výzkumu z roku 2014, který podnikla investiční společnost Kleiner Perkins Caufield & Byers, patří celosvětově v hledění do různých displejů (od mobilů, přes tablety, monitory počítačů a televizi) k největším zíratelům. Skončili jsme na dvanáctém místě na světě.

Postuje se všechno. Typickým příkladem události, ze které jsou někteří schopni nasdílet několik fotek denně, je pak dovolená. Možná by se vám to mohlo zdát alespoň u tohoto případu celkem logické a možná i vhodné. Nicméně ukazuje se, že to není až tak dobrý nápad. Pro vás a ani pro svět.

Fotky z dovolené jiných nás ve skutečnosti spíše štvou

Britská pojišťovna Aviva podnikla rozsáhlou studii s tisíci respondentů a celých 73 procent dotázaných uvedlo, že je ve skutečnosti irituje, když lidé postují na sociální sítě fotky z dovolené. Prostě reálně nás moc nezajímá, kde si užívá někdo jiný, a když to sledujeme z místa v kanceláři, kde máme výhled pouze na kopírku a kolegu, který má bujný chlupový porost v uchu a neumí jíst guláš, který mu žena s železnou pravidelností vaří, prostě nás to spíše akorát tak nasere. Nejvíc prý lidé nesnášejí tzv. hot dog fotky nohou. To je, když sedíte typicky na pláži a vyfotíte si jen stehna a vypadá to pak jako dva párky, co se pečou na slunci, a ještě to doplníte hashtagem #hotdoglegs, aby to všichni pochopili, jako co to vypadá, a že to tedy nevypadá třeba jako kuna na skateboardu, což by si jinak každý samozřejmě myslel.

"Hot dog" fotka nohou
6. 6. 2019Nový a velmi podivný trend ve světě moderního seznamování a randění: Tindstagramming

Skoro dvě třetiny respondentů pak neposlaly z dovolené nikomu klasickou pohlednici zhruba od roku 2010. Pokud jde o důvody naopak dnes velmi četného sdílení snímků na sociálních sítích, pak 44 procent dotázaných cudně uvedlo, že důvodem pro sdílení fotek z dovolené je pro ně touha snadno sdílet momenty z dovolené s blízkými.

Ovšem 21 procent lidí sportovně přiznalo, že se prostě chtějí předvádět před ostatními, a 10 procent se pak nebálo uvést, že je na tom nejvíc baví vzbuzovat v ostatních závist a žárlivost. S nadsázkou lze říci, že dnes na chatu jedeš kvůli táboráku a knize, na Bora Bora pak jedeš, abys nasral co nejvíc lidí.

Dalším negativem sdílení fotek z dovolené je již známá a stále platná věc. Informace ze sociálních sítí mohou využít kriminální živly (a skutečně to dělají) a zatímco si vy fotíte radovánky svých stehen v davu jiných stehen v Chorvatsku, někdo vám dost dobře může mezitím bílit byt, anžto prakticky každý už ví, že nejste doma.

28. 4. 2019Díky nové populární hře může nyní menstruovat celá rodina! V bizarní deskovce zažijete PMS dobrodružství a zatočíte si i vaječníkem!

Škodíte planetě a zvířátka jen žasnou

O tom, že některá místa už nedokážou unést davy turistů, se v poslední době hodně mluví. Turismus ničí životy "domorodých obyvatel", ničí památky a ničí přírodu, a to nejen v národních parcích. Některé chrámy v Japonsku už používají cedule, že turisté v nich nejsou vítáni, a takové Benátky už asi nezachrání ani vysílat za nocí na oblohu signál pro Batmana. To, že je některé místo #instafamous (tedy slavné na Instagramu), může v tom celém hrát výraznou roli. Mnozí totiž následují různé influencery do jimi odfocených destinací. A tak se určitá místa planety prostě a jednoduše čím dál víc prošoupávají, místo aby každý objevoval třeba místa trochu jiná, kde tolik lidí není.

Nedávná studie publikovaná v listu Independent dokonce ukázala, že na čtyřicet procent mileniálů si vybírá místo na další dovolenou dle jeho instagramibility, tedy podle toho, jak dobře asi bude vypadat na Instagramu... 

Fronta na fotku "jen já a příroda"

A jistě každý jsme zažili, jak to pak na turisticky exponovaných (mám pocit, že to jsou poslední dobou už ale snad všechna místa) vypadá. Lidé u všeho prakticky jen postojí, různě se naklánějí a vyfotí se. U čeho se fotili, zjistí kolikrát vlastně až doma. Ačkoli pořídit si pár fotek v upomínku na dovolenou, je jistě fajn, valná část lidí už si dovolenou ani neumí užít a jejich pobyt připomíná spíše egomaniakálního fotografa při výkonu povolání než někoho, kdo si přijel odpočinout a něco zažít a  poznat.

Bizarní je, že někde se na fotku „jen já a příroda“ stojí dokonce dlouhá fronta. Je tomu tak třeba na novozélandském Roys Peek. Ovšem lajky se na takových fotkách jen množí, neboť jaký trapas tomu předcházel, ví jen tamní vyplašená zvěř a další sebefotitelé, kteří také vystáli frontu jak na banán. Inu, ostatní živočišné druhy, které mají tu čest pozorovat chování lidských exemplářů v přírodě, musejí užasnout a zřejmě už soudí, že se focením rozmnožujeme, protože jinak by to nedávalo prostě smysl.