KIA Stinger: Testovali jsme vůz, kterým jihokorejská automobilka překvapila úplně všechny

Designový, dynamický a ne až tak drahý. KIA Stinger je nejnovější a zároveň vlajkový model této jihokorejské značky, která se tak vydala do úplně jiných vod. KIA Stinger je model velmi odlišný od toho, na co jsme od této značky byli dosud zvyklí. Přitom tohle prémiové Gran Turismo nevyjde ani v nejvyšší výbavě tak draho.

Autor: Jan Witek / Zdroj: Jan Witek, KIA MOTORS / 11. 3. 2019

My jsme měli možnost testovat nejsilnější verzi modelu KIA Stinger, a to konkrétně verzi GT s nejvyšší motorizací (3,3 V6 T-GDI), s cenovkou 1 399 980 Kč a byli jsme nadšeni. KIA Stinger je automobil, se kterým značka všechny dost překvapila, konkurence by tedy určitě měla být na pozoru. Jednoznačně se totiž jedná o dosud nejvýkonnější sériový automobil značky KIA (momentálně vlajkovou loď automobilky), kterým vstupuje do prémiového segmentu.

Zaujme na první pohled

Koncept tohoto vozu pochází již z roku 2011 a vzhledem k tomu, že byl tvořen a vyvíjen v Evropě, a to konkrétně v Německu, není divu, že se na něm trochu „německých rysů“ najde. Lidé jej často přirovnávali k podobným modelům od BMW, ale také jim připomínal třeba Porsche Panamera.

Každopádně musím uznat, že se sportovní design povedl na jedničku. Nejvíc mě zaujala krásná šedivá barva (k výběru jsou samozřejmě i jiné), tmavě chromovaná zpětná zrcátka (v rámci nejvyšší výbavy) a řada funkčních otvorů kolem kol. Zaujaly mne dokonce i ty falešné výdechy na kapotě, nějak mi to k sobě zkrátka ladilo. Lidé se mě po čas testování dokonce ptali, kde jsem si takovou tuningovou úpravu nechal dělat.

Auto na délku měří 4830 mm (rozvor 2905 mm) a na šířku 1870 mm. Nejde tedy o žádné malé auto, ačkoliv se to z obrázků často může zdát. Oproti jiným sportovním sedanům tak nabídne dostatek prostoru nejen pro řidiče, ale také pro cestující na zadních sedačkách, kteří samozřejmě nemůžou měřit stejně jako já skoro dva metry.

K tomu navíc stále zbývá spousta prostoru pro zavazadla. I když není to klasické rodinné auto, takže nelze očekávat zázraky. Kufr o objemu 406 litrů lze sklopením zadních sedaček zvětšit až na 1 114 litrů, což opravdu není špatné.

Pohodlný a přehledný interiér

Sportovní charakter tohoto vozu na vás bude dýchat také uvnitř. Co se týče celkové výbavy, ta se liší podle úrovně, kterou si zakoupíte. K dispozici jsou dvě verze. Ve verzi GT Line se můžete těšit na palubní infotainment s dotykovým displejem a uhlopříčkou 8“ a k tomu také na výkonné ozvučení Harman-Kardon® s 15 reproduktory a zesilovačem o výkonu 720 W, s nímž si vychutnáte každou oblíbenou skladbu opravdu na jedničku.

Ve výbavě GT Line nechybí ani Head-up displej, který vám všechny důležité informace promítá přímo na čelní sklo a je velmi dobře čitelný, ale třeba také vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, 360° monitorovací systém (AVM) či 18" hliníkové disky kol.

Chválím také použití materiálů, díky kterým vůz i uvnitř vypadá prémiově. Všechno do sebe zapadá, a dokonce jsem ani nezaznamenal žádné rušivé zvuky, vrzání či cokoliv podobného, co by mohlo celý zážitek z jízdy narušit. Uvnitř jsem se zkrátka cítil velmi pohodlně a komfortně.

Byla to jízda!

Je to první model značky KIA, u kterého si kromě pohonu zadních kol můžete vybrat i 4x4, a nutno zmínit, že vůz na silnici drží perfektně. Vyzkoušel jsem si průjezd zatáčkami i ve vyšších rychlostech a nikdy se nestalo, že by podvozek nějak zaváhal či uskočil. Stinger se na silnici zkrátka drží jako přilepený.

Styl jízdy si samozřejmě můžete díky voliči jízdních režimů Drive Mode Select upravit. Na výběr jich máte až pět, a to Smart (automaticky dle stylu jízdy), ECO (nejúspornější režim), Comfort (základní), Sport (dynamická jízda), Sport+ (dynamická jízda s částečně deaktivovaným stabilizačním systémem).

17. 3. 2019Máte raději psy, nebo kočky? Studie zkoumaly, co to o vás vypovídá. A udělá z vás kočka gaye?

Výborná a spolehlivá jízda je zajištěna také díky elektronicky řízeným tlumičům s nastavitelnou charakteristikou odpružení (ECS) a v nejvyšší výbavě se můžete těšit třeba i na kontrastní brzdy značky Brembo®. Samozřejmostí je pak osmistupňová automatická převodovka, která spolupracuje se všemi motory, řazení je navíc velmi plynulé. S vozem jsem cestoval přes celou republiku z Prahy až do Karviné, i na tuto delší vzdálenost se velmi osvědčil.

V Česku jsou momentálně k dostání tři verze motorů, a to přeplňovaný benzínový agregát 2,0 litru (188 kW), výkonná dvojitě přeplňovaná jednotka 3,3 litru V6 (272 kW) a také přeplňovaný vznětový agregát 2,2 litru (147 kW). Rychlá akcelerace je tedy zaručena a u nejsilnějšího modelu se z 0 na 100 km/h dostanete jen za 4,9 s. Jediné, co mi trochu chybělo, bylo více zvuku při režimu turbo, který by si Stinger jednoznačně zasloužil.

Bezpečí nadevše

Jak už to u dnešních automobilů bývá, jsou většinou plné nejrůznějších systémů, které zajišťují vaši bezpečnost. Ve výbavě tak můžete mít například systém rozpoznávání únavy řidiče (DAW), prediktivní varování před čelní srážkou či asistenta pro zamezení čelním kolizím s funkcí rozpoznávání chodců. Naštěstí jsme z toho nic detailně vyzkoušet nemuseli.

K dispozici je také inteligentní tempomat (SCC), systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro monitorování provozu za vozidlem, systém sledování okolí vozidla s parkovacím asistentem pro pomalé jízdní manévry či systém pro sledování mrtvých úhlů a asistent dálkových světel. Nechybí ani sedm airbagů (čelní pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro přední cestující, hlavové záclonové airbagy a kolenní airbag pro řidiče).

Když budete chtít, spotřeba bude slušná

Je pravda, že když dostanu příležitost vyzkoušet si tak silné auto, tak toho využiju. A stejně tomu bylo také u Stingera, takže jsem se se spotřebou často pohyboval okolo 14 litrů. Ano, to je docela mazec, ale vyzkoušel jsem i klasickou jízdu tzv. „na spotřebu“, kdy jsem se i s nejsilnějším modelem dokázal držet okolo 8 litrů na 100 km. Což na skoro dvoutunové auto není moc.

Tvrdá konkurence „tradičních“ evropských značek

KIA se netají tím, že chce tímto modelem trochu změnit vnímání značky, kterou má většina lidí spíše spjatou s rodinnými a levnými auty. Otázkou je, jak se jim to podaří. Mnozí si řeknou, že dát skoro milion a půl za KIU je trochu hodně, ale KIA tímto vozem vstupuje do prémiového segmentu, který dosud ovládaly jen evropské automobilky, a pokud bychom cenu srovnali s modely těchto ostatních značek se stejnou výbavou, pohybovali bychom se v úplně jiných a daleko větších číslech.

Své k tomu sděluje i pověřený generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH, pan Arnošt Barna: „Stinger má ambice definitivně změnit vnímání značky Kia a posunout automobilku na zcela novou úroveň. S tímto výjimečným vozem si neklademe za cíl dosáhnout vysokých prodejů. Avšak jsme přesvědčeni, že nové Gran Turismo osloví zcela novou skupinu zákazníků, kterou KIA zatím neměla. Stinger je tím nejlepším, co doposud KIA uvedla na světové trhy, včetně toho českého. Jde o model vyvíjený předními evropskými autoritami automobilového světa s cílem vyrobit dokonalé Gran Turismo, perfektně vyvážený model, který chytne za srdce každého automobilového nadšence.“

Focení, rozhovory a okouzlené pohledy

Důkazem toho, že se tento vůz opravdu povedl, je i obdiv, který sklízel po celou dobu mého testování. Nezřídka se mě lidé při vystupování ptali, co je to za auto. Zda je to opravdu KIA apod. V Karviné jsem si dokonce zahrál i na fotografa, kdy mě jeden pán o fotku s vozem požádal.

Lidé se se mnou pouštěli do řeči a tímto také zdravím policisty, u kterých jsem si špatným parkováním (komu se to občas nestane) vysloužil menší pokutu. Během toho, co jeden z nich pokutu vypisoval, musel jsem jeho dalším dvěma kolegům udělat krátkou prohlídku a odpovídat na zvídavé dotazy. A to už jsem ani nepočítal, kolik lidí se za mnou otáčelo či zastavovalo na ulicích, aby si krasavce Stingera mohli v klidu prohlédnout.

Dalším důkazem povedenosti tohoto vozu je také vítězství v kategorii VELKÉ VOZY ankety Auto roku 2018 v ČR. Jediné, co lidi trochu zaráželo, byl fakt, že se opravdu jedná o značku KIA. Nejsou na to zkrátka zvyklí a automobilce bude pravděpodobně nějaký čas trvat, než všem ukáže, že je schopna uspokojit i velmi náročné zákazníky.

Omezená prodejní síť

Pokud byste se chtěli na Stingera podívat osobně, musíte myslet na to, že v každém showroomu značky KIA tento model nenajdete, bude totiž dostupný pouze v nově vytvořené síti Business center KIA, která splňují vysoké standardy značky a najdete je třeba v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci či Zlíně.

Prémiový vůz za hezkou cenu

To nejlepší jsme si nechali na konec. Musím říct, že i přes to, co všechno tento vůz umí a jakými technologiemi je nabitý, drží se jeho cena na velmi příjemné částce. S motorizací 2,0 T-GDI a pohonem zadních kol je verze GT-Line k dispozici za 1 099 980 Kč, s motorem 2,2 CRDi a pohonem zadních kol je k dostání za 1 149 980 Kč a s nabídkou pohonu všech kol je cena 1 199 980 Kč.

Verze GT navíc nabízí například elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení (ECS), nastavitelná boční vedení sedadla řidiče se vzduchovými komorami, brzdiče Brembo® či 19" hliníkové disky kol a je k dispozici s nejvyšší motorizací 3,3 V6 T-GDI. Cena za takto plně vybavený vůz? „Pouhých“ 1 399 980 Kč. Těžko byste se na podobnou cenu s plnou výbavou dostali u některé z konkurenčních značek.

22. 2. 2019„Nemám se za co stydět, umění mi pomáhá vyjádřit se,“ říká sochařka a tvůrkyně BDSM oblečků SiKra

V rámci této výbavy si připlatíte pouze za lepší barvu, prémiové kožené čalounění sedadel či střešní okno. V takovém případě byste se dostali na cenu 1 475 000 Kč. Zkuste mi ukázat podobný vůz za stejnou cenu, pravděpodobně jej nenajdete.

Nesnáším loučení!

Pokud bychom se měli v souvislosti s tímto modelem točit okolo slov s předponou nej, budeme jich mít na výběr hned několik. Jsou auta, u nichž jejich vrácení beru jako samozřejmost, ale je pravda, že tento model se mi moc vracet nechtělo. Člověk si na něj zvykne opravdu hodně rychle. Tak třeba příště!