Drsní chlapi už "netáhnou". Novým ideálem je muž - otec a hlava rodiny

Doposud se v souvislosti s „mužským ideálem“ vycházelo především z charakteristik vizuálních. Je muž náležitě „osvalen“? Pečuje o svůj vzhled? Nosí vybrané módní kousky? V Japonsku ale již nějaký ten pátek vědí, že jen na vzhledu „ideál“ postavit nelze. A tak se v roce 2000 zrodil ikumen. Dnes, o 19 let později, prostoupil ikumen celou japonskou populární kulturu. V čem tkví kouzlo tohoto japonského superhrdiny? Pečuje o rodinu a stará se o děti…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: bbc.co.uk / 19. 6. 2019

Termín ikumen je kombinací japonských slov „ikuji“ (péče o děti) a „ikemen“ (fešák) a de facto je kontrastem vůči stereotypu pracujícího otce – živitele rodiny. Poprvé se výraz objevil v japonské reklamě v roce 2000, o deset let později však již japonské ministerstvo zdravotnictví, práce a sociálních věcí dokonce zahájilo celonárodní projekt Ikumen, aby tak podpořilo větší zapojení otců do rodinného života. Myšlenka otce – pečovatele se v japonské kultuře, v níž ještě před nedávnem muži se svými dětmi komunikovali maximálně 40 minut denně (a to obvykle během jídla) a bez pomoci manželky si neuměli uvařit ani čaj (což doložila observační studie), jednoduše ujala.

22. 6. 2019Psi se evolučně přizpůsobili soužití s lidmi, výsledkem jsou „smutné psí oči“. Manipulují s námi němé tváře?

Podle statistik si ještě v roce 2002 v Japonsku vzalo otcovskou dovolenou pouze 0,3 % mužů. Ne, že by o děti neměli zájem, ale báli se, že by jejich zaměstnavatelé s odchodem mužů na rodičovskou dovolenou nesouhlasili. Právě tuto situaci měl vládní projekt Ikumen napravit. V jeho rámci dokonce vznikly i příručky o slaďování rodinného a pracovního života určené výhradně mužům. A Ikumen se stal superhrdinou – byl vykreslen jako esence maskulinity, muž, který ze sebe doslova serve oblek a na hrudi se mu objeví logo projektu s textem „Síla Ikumenů pro společnost“. V roce 2017 pak na otcovskou dovolenou odešlo již 7 % japonských mužů.

Ikumeni se dnes v Japonsku objevují na titulních stránkách časopisů (společně se svými dětmi), v reklamním byznysu, jsou oslavování jako celebrity. Dokonce se již konala i soutěž „Mr. Ikumen“ a ikumeni pronikli i do tvorby filmové či do manga komiksů. Ačkoliv marketingová kampaň pak zaznamenala obrovský úspěch, logicky se začaly ozývat i některé ženy s výhradou, že není důvod považovat muže za „hrdiny“, když najednou začnou vykonávat rutinní práce, které ženy v domácnosti vykonávají od nepaměti.

Bez ohledu na legitimní kritiku ze strany žen je pravdou, že projekt Ikumen a podpora mužů v jejich zapojení se do péče o rodinu a děti dokazuje, že změna je možná. V Japonsku se dokonce podařilo snížit počty lidí, přesvědčených o správnosti klasického stereotypu, že muži pracují a živí rodinu a ženy pečují. Japonští otcové se začínají zapojovat do každodenního chodu domácnosti. „Dnes vidíte mnoho otců s jejich dětmi, zejména během víkendu, mnoho otců začalo mít se svými potomky mnohem vřelejší vztahy,“ doplňuje Brigitte Steger, která napsala knihu Cool Japanese Men.

13. 9. 2019„Ananasový penis“ – bolestivý problém, s nímž se potýká většina mužů

V České republice je pak tzv. „otcovská dovolená“ ukotvena legislativně od loňského roku, přičemž otcové mají nárok na 7 dní placené dovolené po narození dítěte.  Zájem českých mužů o rodičovskou dovolenou je však u nás minimální, v roce 2017 se péči o dítě věnovalo cca 5 000 mužů (oproti cca 300 000 žen).  Prosazení konceptu Ikumen by tak rozhodně nebylo od věci…