Nespoutaná láska prokletých básníků v podání Dana Krejčíka a Matěje Stropnického. Představení „Úplné zatmění“ láká na kontroverzi
Milostný vztah „prokletých básníků“, Paula Verlaina a Arthura Rimbauda, byl jistě skandální v době, kdy oba muži žili, jako na skandální by na něj však mnozí mohli nahlížet i dnes. Ostatně – pohoršuje-li někoho v rozhlase odvysílaný úryvek z knihy uznávaného britského autora, v němž se hovoří o ztopořeném penisu, je jasné, že nejen vztah, ale i dílo obou básníků může být pro mnohé i ve 21. století přímo pobuřující. Ztvární-li tuto dvojici na divadelních prknech navíc reálný pár, Daniel Krejčík (Rimbaud) a Matěj Stropnický (Verlain), tepová frekvence zastánců tradiční morálky může vyskočit na limitní hodnoty. Představení Úplné zatmění (pojmenované stejně jako americký film Agnieszky Holland, v němž zazářil mladičký Leonardo diCaprio) se pak jisté kontroverze rozhodně nebojí, což ostatně odpovídá i tomu, že ať už byl vztah mezi Verlainem a Rimbaudem jakýkoliv, rozhodně nebyl konvenční…
„Žalude, chloubo svrchovaná,
Mého pána,
Mého milence i učitele,
S radostí i pln dojetí,
Očekávám tvůj stisk, tvé objetí,
Až vrazíš mi ho do prdele...“
…píše Verlain v Baladě žaludské ve sbírce Ženy & muži. Ačkoliv na jevišti z úst obou protagonistů zaznívají úryvky poměrně umírněné, vše vyvažuje reálná akce. Vášnivý a zhoubný vztah obou básníku v podání Krejčíka a Stropnického by pak dozajista potěšil i Hollywood. Právě tam se před nedávnem rozhořela diskuse, zda by LGBT postavy měli na filmovém plátně ztvárňovat reální LGBT lidé. Bez ohledu na to, nakolik se Stropnický (ne)považuje za herce (mimochodem, jedná se o jeho divadelní debut), faktem je, že z hlediska uvěřitelnosti zachycovaného vztahu se rozhodně jedná o legitimní výběr. Krejčík pak „buranského“ Rimbauda (ten se s Verlainem seznámil v pouhých 16 letech a navzdory nespornému autorskému potenciálu jej ostatní básníci mezi sebe nepřijali právě kvůli jeho nevybíravému a nezřízenému chování) hraje s očividným gustem. V milostné story pak samozřejmě neschází ani Verlainova manželka Mathilda (Sandra Nováková), která je pověstným vrcholem celého trojúhelníku.
Režisér Jakub Čermák se rozhodl představení „modernizovat“ aktuálními reáliemi, vegan Rimbaud, jehož postava zapadá do škatulkového stereotypu „vším pohrdající dospívající vykroucené buzny“ tak např. své verše rapuje za doprovodu laserové show, pořizují se selfíčka a hned v úvodu neschází ani drobná narážka na politickou kariéru Stropnického. Minimalističnost výpravy pak vyvažuje její nápaditost.
Úplné zatmění samozřejmě nemusí sednout každému (stejně jako třeba modernizované dramatizace klasických děl). Na druhou stranu, kdo má o dvojici básníků alespoň základní povědomí a zná některá z děl, neměl by se tomu, co na jevišti uvidí (a uslyší), vůbec divit...
Na Úplné zatmění, projekt divadelního spolku SpoluHra, můžete vyrazit do prostrou holešovické La Fabriky.