AUDI Q8: Vyzkoušeli jsme tohoto dravce na čtyřech kolech, kterému jiní budou těžko konkurovat

Na trhu s auty existuje spousta silných jedinců. Někteří jsou silnější a jiní zase méně, Audi Q8 bych však přirovnal k takovému vůdci smečky. Vůz, který na silnici zkrátka nepřehlédnete.

Autor: Jan Witek / Zdroj: Foto: Audi, Jan Witek / 22. 2. 2019

Během pročítání mých dojmů z týdenního testování bude časem možná trochu podezřelé, kolik pozitivních slov v souvislosti s tímto vozem používám, ale musíte mne omluvit, ono to opravdu jinak nešlo. Emocím prostě neporučíte!

Zapomeňte na vše, na co jste dosud byli zvyklí

Dravec a vůdce smečky, tak přesně tato slova se odráží hned na přední masce chladiče, která svým osmiúhelníkovým provedením představuje novou tvář modelů Quattro. Důkazem povedeného designu Q8 bylo, že při projíždění okolo kolemjdoucích jako by se na chvíli zastavil čas. Lidé zůstali stát, otáčeli se a šťouchali do sebe. Nikdo si nechtěl nechat ujít pohled na nové Audi Q8.

Hned na první pohled jako byste se dívali na svalnatého sportovce, který se řítí po atletické dráze, alespoň takto na mě nové Q8 působilo. Vůz můžete navíc vybavit koly s disky o průměru až 22“, což sílu vozu ještě navýší.

Na zadní části karoserie jednoznačně zaujme světelný pás, který se táhne přes celou šíři vozu. Při konstrukci tohoto vozu bylo myšleno na každý detail a elegantní je i rozsvěcení světel, která se zablesknou jako luxusní diamant (tento efekt však funguje pouze v noci, přes den světla jen klasicky probliknou). Funguje to jak na zadních, tak i předních světlometech. Přední Matrix LED světlomety si snad nezaslouží jedinou výtku. V noci máte nádherný výhled, navíc zbytečně neoslňujete žádná ostatní vozidla.

11. 3. 2019Restaurace Bastion Prague Restaurant: Skrytý poklad architektury i gastronomie v centru Prahy

Usedni jako král

Chvíli poté, co jsem „roztál“ při koukání na vozidlo zvenku, rozhodl jsem se usednout dovnitř a vyrazit na první jízdu. Při otevření dveří zjistíte, že jsou okna bezrámová, což vypadá opravdu dobře. Chvíli mi pak trvalo, než jsem všechno pochopil. Musel jsem si zvyknout na ten luxus, který pociťuji. Vnitřní prostor tohoto vozu je opravdu velkorysý a elegantní a hned na první pohled působí futuristicky, jako z jiné dimenze.

Již v základu získáte pohodlné sedačky, ale za příplatek můžete mít „křeslo“, ve kterém nebudete jen řídit kočár na čtyřech kolech, ale dle mého také meditovat a relaxovat. K dostání je i masážní funkce, která nabídne hned několik režimů – od jemného klepání, přes relaxační masáž, až po strečink či masáž ramen.

Po zkušenostech s předchozími vozy jsem se trochu bál, když jsem po ruce neviděl žádná tlačítka, všude jen samé displeje (holt si na to s novými vozy budeme muset už jen zvykat). Nicméně ihned mě překvapilo ovládání, které vůbec nebylo složité, ba naopak – o infotainment systému se trochu více rozpovídám níže.

Úplně nový zážitek z interiéru začal po setmění. Mnou testovaný vůz byl totiž vybaven na přání dostupným barevným ambientním osvětlením, jehož barvu a intenzitu lze měnit a díky kterému se elegantně rozsvítí vnitřní hrany interiéru.

Zároveň musím pochválit posunovatelnou zadní řadu sedadel, což umožní ještě větší pohodlí pro cestující vzadu. Záleží jen na tom, zda chcete více prostoru pro zavazadla či pro cestující. A za zmínku stojí také čtyřzónová automatická klimatizace.

I když se jedná o vůz třídy SUV-kupé, nemusíte se bát drastického zkosení zadní části střechy. V Audi to vyřešili opravdu elegantně (střecha se svažuje až v zadní části vozu a ne již u B sloupků, jako je tomu u jiných vozů stejné kategorie) a ani cestující na zadních sedačkách tak nebudou mít problém s klepáním hlavy o strop.

Chytrý infotainment systém

Již ve standardní výbavě je Audi Q8 vybaveno tím nejlepším infotainment systémem, který Audi momentálně nabízí, tedy MMI Navigation plus. Uvnitř tedy najdete dvojici dotykových displejů. Spodní má úhlopříčku 8,6“ a můžete na něm ovládat třeba klimatizaci a další komfortní funkce. Vrchní pak oslní svou uhlopříčkou 10,1“ a lze na něm ovládat veškerá nastavení, rádio, média apod.

Oba displeje navíc reagují haptickou i akustickou odezvou a během používání jsem nezaznamenal žádnou prodlevu. Celý systém ovládání i menu je přehledný a intuitivní. Téměř stoprocentní absence tlačítek pro ovládání mi tak ani moc nevadila. Chválím také možnost použití Android Auto či Apple Car – tedy ovládání telefonu přímo skrze hlavní displej, což stále některým konkurenčním značkám chybí.

Mnou testovaný vůz byl vybaven také virtuální přístrojovou deskou, na které si můžete kromě budíků promítat navigaci, média, telefon a nabízí široké možnosti nastavení. Nechyběl ani podařený Head Up displej.

Koncertní hala

Za příplatek si vůz můžete vybavit prémiovým sound systémem od Bang & Olufsen, což jednoznačně doporučuji. Zvuk je čistý a v písních uslyšíte tóny, na které jste možná dříve ani nenarazili, navíc získáte opravdu nepřeberné množství zvukového nastavení. Pokud milujete hudbu při řízení stejně jako já, je to jasná volba.

K jízdě jen jedna malá připomínka

Během jízdy s vozem Audi Q8 se budete cítit, jako byste se vznášeli na létajícím koberci. Jeho podvozek vyhladí opravdu každičkou nerovnost. Momentálně je v nabídce jediný dieselový motor (třílitrový šestiválec) s výkonem 210 kW, který nese označení 50 TDI. Další motory by pak měly být dostupné začátkem roku 2019, a to jeden slabší dieselový se 170 kW, druhý benzínový s 250 kW. Objevit by se měla i více sportovnější verze s názvem SQ8, ale už i nynější model by se se svým vzhledem a jízdními vlastnostmi na závodní dráze stydět nemusel.

Uvnitř kabiny je perfektní ticho a nejsou cítit ani žádné vibrace, které by mohl motor způsobovat. S příplatkovým odhlučněním čelního skla a bočních oken byste uvnitř slyšeli i spadnutí špendlíku. Co však naopak nebudu hodnotit úplně pozitivně (a je to asi to jediné), je prodleva, která vzniká při větším sešlápnutí plynu. Motoru trochu trvá, než opravdu zabere, počítejte vždy tak 2–3 sekundy, i když ono se není čemu divit, když tento kolos už sám o sobě váží něco málo přes 2,1 tuny. Při pozvolném rozjezdu však nic podobného nepocítíte, jedná se opravdu jen o kickdown.

Jistě vás zajímá, kolik takový kolos "žere" a bude to další zpráva, která překvapí. Během mého týdenního testování jsem se průměrně pohyboval na cca 9 l/100 km, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti auta opravdu krásné číslo. Navíc se musím přiznat, že jsem s ním občas i chvilku dováděl – musel jsem přeci vyzkoušet, co všechno tohle auto umí. Na „dovádění“ vás však čas od času upozorní plynový pedál, ve kterém při větším překročení rychlosti tak trochu škubne a vy poznáte, že máte ubrat. V tomto autě totiž rychlost úplně přestanete vnímat a v Audi jsou si toho vědomi.

Nicméně na tak příjemnou spotřebu (pokud bereme v potaz kategorii vozidla a další parametry) má vliv hlavně to, že se jedná o tzv. mild-hybrid. Pod kapotou se totiž ukrývá také lithium-iontový akumulátor a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS – ty jsou integrovány do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Dochází tak k rekuperaci energie během brždění a nabíjení akumulátoru a díky němu při rychlosti 55 až 160 km/h auto může po uvolnění plynu jet až 40 sekund s vypnutým motorem. Při brždění se pak motor vypíná už při rychlosti 22 km/h.

Určitě vás napadá otázka, jak s tímto velkým a širokým autem zaparkovat. Ze všeho nejdřív je nutné mít na paměti, že parkovací místo tento vůz vyplní opravdu hravě, ale manévrovatelnost můžete vylepšit příplatkovým natáčením zadních kol, které pomáhá také ke stabilnější jízdě. Samozřejmostí jsou parkovací senzory, díky kterým nepřehlédnete žádnou překážku. Nechybí ani pohled 360°, kdy si s vozidlem můžete na hlavním displeji otáčet a prohlédnout si opravdu celé okolí.

Bezpečnost nadevše

Nejen, že se v takovém autě rozhodně žádné jízdy bát nebudete už jen proto, jak je robustní a obrovské, ale k bezpečnosti pomáhá také celá řada asistentů. Samozřejmostí je adaptivní tempomat, hlídač jízdních pruhů, na obou zrcátcích také hlídači mrtvých úhlů, asistent nočního vidění. Vůz ale disponuje třeba i systémem, který dokáže auto vést tak, aby se vyhnulo srážce – vůz v případě hrozící srážky sám zabrzdí a převezme řízení.

Někdy se asistenti mohou stát ale trochu otravnými. I když je samozřejmě můžete sami vypnout, při každém nastartování se opět zapnou. Takže ještě před rozjezdem si budete muset zvyknout na takový menší rituál – vypnout vše, co vás ve vozidlu tak trochu „otravuje“, což je především funkce stop-start a pravděpodobně také hlídač jízdních pruhů, který je mnohdy až hodně citlivý.

Na dálnici mě při zapnutém tempomatu a navigaci několikrát zmátlo to, že vozidlo začalo brzdit. Navigace totiž předpokládala jinou trasu, než kterou jsem chtěl jet já, a když se na navigaci začalo blížit odbočování z dálnice, auto začalo automaticky brzdit i přes nastavenou rychlost. Na jednu stranu funkce chytrá, ale v prvních momentech jsem z toho byl trochu zděšen.

Jak moc se Q8 liší od známé Q7? Podívejte se na jednotlivé rozměry (v mm) obou velikánů od Audi:

Q8: Délka 4 986, šířka 1 995, výška 1 705, rozvor 2 995, kufr (l) 605

Q7: Délka 5 052, šířka 1 968, výška 1 741, rozvor 2 995, kufr (l) 770

Co k novému Audi Q8 dodat na závěr?

Celý týdenní redakční test byl pro mě plný emocí a na konci proběhlo těžké loučení. Jak po týdnu testování tohoto vozu mohu usednout do jakéhokoliv dalšího? Bylo to těžké, ale zvládl jsem to. Nutno říct, že tak dokonalý automobil, jehož jednotlivé části do sebe zapadají opravdu skvěle, byste hledali jen těžko.

13. 12. 2018Co pořídíte v outletovém centru za tisíc korun? Přijali jsme výzvu a vyrazili na nákup

Nejen svými funkcemi, ale i svým vzhledem vyčnívá oproti ostatním modelům. A pokud bych měl celé auto definovat třemi slovy, budou to slova jako KOMFORT, ELEGANCE a KVALITA. Ne nadarmo jeho cenovka začíná lehce pod dvěma miliony korun a s velkým množstvím příplatků (byla by škoda, kdybyste tohoto krasavce nechali v základu) se lehce dostanete přes tři miliony.

Nejlevnější verze tohoto modelu (50 TDI quattro/210 kW) nyní vyjde na 1 945 000 Kč, zatímco námi testovaný model s příplatkovou výbavou vyšel na 3 329 700 Kč. Podrobnou výbavu námi testovaného modelu s ceníkem si můžete prohlédnout níže.