Rozmach merchandisingu aneb Proč tak moc chceme vlastnit věci, za kterými stojí nejen naše oblíbené hvězdy

V posledních letech zažíváme neuvěřitelný rozmach merchandisingu. Ke známým světovým značkám oblečení a dalšího zboží v posledních letech přibyly tisíce dalších. Řeč je o produktech (tzv. merchi) známých osobností, klubů či organizací, jenž tvoří své vlastní designové kousky věcí, kterých se jejich fanoušci nemohu nabažit.

O tom, že se merchandising v posledních letech opravdu hodně rozjel, není debat. Důvodem může být i zrod mnoha nových hvězd, které vyrostly díky sociálním sítím, jako jsou Instagram, YouTube, TikTok a další. Možná si to ani neuvědomujete, ale pravděpodobně každý z vás má doma kousek nějakého reklamního produktu, který prezentuje určitou osobnost, firmu, značku a podobně.

Byznys, který nemá hranice

Kolik peněz už jste utratili za svou oblíbenou hvězdu? Ať už jsou to vstupenky na koncerty, CD, filmy, představení nebo knihy, v posledních letech jsme svědky toho, jak většina hvězd vytváří nejrůznější produkty pod svou vlastní značkou. A byznys je to vskutku obrovský. Známé osobnosti jsou si velmi dobře vědomy toho, že pokud někoho opravdu milujete, pravděpodobně vám nebude dělat problém utratit mnohdy nemalé peníze za věci, které vás k této osobnosti alespoň trochu přiblíží. Produktů již existuje takové množství, že v Česku vzniklo několik (především online) obchodů, které zboží známých osobností prodávají pod jednou střechou – tzv. shopy s merchem.

Originální módní kousky

Také máte radost, když si do obchodu vyrazíte nakoupit nějaké značkové oblečení? Pravděpodobně ze všeho nejvíc se merchandising dostal pod kůži módnímu průmyslu. Všude okolo sebe tak můžeme vidět spoustu triček, mikin, čepic, batohů, ale i dalších módních kousků s podobiznami, jmény, oblíbenými hláškami a slogany známých osobností, firem, akcí a politiků.

Beyoncé si rovnou vytvořila vlastní značku oblečení

Nejrůznější světové popstar to dokonce dotáhly až na takovou úroveň, že je oslovují rovnou známé oděvní značky. Rihanna tak dlouhodobě spolupracuje s koncernem LVMH, Beyoncé svou kolekci Ivy Park tvoří společně se značkou Adidas, Pharrell Williams spolupracuje s Louis Vuitton a Taylor Swift se Stellou McCartney.

Albert Černý vydává nový song. Proč věří v sílu přitažlivosti a jak se mu její fungování potvrdilo v praxi?27. 11. 2020

Ve světě merchandisingu se tu a tam objeví zajímavé specialitky. Světovou odbornicí na „zboží všeho druhu“ je například Miley Cyrus, která jednu dobu prodávala třeba i zapalovače, psí obojky či vlastní kondomy. Její mladší sestra Noah tomu však nasadila korunu, když začala prodávat lahvičky s jejími vlastními slzami za v přepočtu více než čtvrt milionu korun.

Česko není pozadu

Taktéž v Česku najdete spoustu zajímavých produktů, které byly navrženy známými osobnostmi. Velmi dobře se v tomto oboru pohybuje zpěvák Jan Bendig, který má v nabídce hned několik různých produktů s označením ROMA BOY, ale i youtuber Luboš Kulíšek, který zase nabízí trika, mikiny a další předměty s označením AMIGO, což je jeho častý pozdrav během natáčení videí a LUBOŠ JE CELKEM FAJN, což je název jeho YouTube kanálu. Je pravda, že jejich merch miluje většinou mladší generace fanoušků, ale tzv. „merch šílenství“ často propadají i dospěláci.

Nejen pro děti, ale i pro dospělé

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je merch určen především malým dětem a teenagerům, opak je pravdou. Dokonalou ukázkou je například kolekce holek 3v1 (Martiny Pártlové, Nikol Štíbrové a Veroniky Arichteva), na jejichž webu najdete věci pro ženy, muže, děti, ale i speciální sekci zvanou „pičovinky“, pod kterou se skrývají například speciální skleničky na víno, zátky, plecháčky apod.

Bude prdel!

Výjimkou není ani merch vašeho oblíbeného klubu. Tím nemyslíme klub fotbalový nebo hokejový, které taktéž nabízejí spoustu produktů pro své fanoušky, ale noční klub. Ano, i oblíbené podniky, do kterých lidé vyrážejí za zábavou, nabízejí svůj merch. Jedním z nich je i legendární pražský klub Le Clan. Mezi hesla tohoto klubu fungujícího již od roku 2000 patří slova jako svoboda, respekt, komfort a zábava. Dalo by se říct, že přesně v takovém duchu je vytvořen i jeho merch.

Pokud milujete dekadentní hedonismus nočních velkoměst a rádi občas zavítáte na legendární afterparty do klubu, který otevírá, když většina ostatních zavírá, můžete se ozdobit speciálními kousky z jejich webu. Koupí nejen stylových triček s dlouhým rukávem, ale i čepic, roušek či speciálního stříbrného náramku, můžete svůj oblíbený klub v těchto těžkých časech podpořit.

Originální merch klubu Le Clan

Proč k životu potřebujeme značky a věci našich oblíbených osobností, klubů a firem?

Proč vlastně tolik prahneme po tom, abychom měli značkové oblečení? Představte si krásné bílé bavlněné triko a vedle něj úplně totožné triko opatřené například značkou Gucci. Které vám přijde hodnotově výš? Náš mozek si o hodnotě věci vždy vytváří nějakou představu. Ne vždy musí tato představa záviset na kvalitě a funkčních vlastnostech.

Matrikářka Lucie Silovská: „Registrovaná partnerství mě baví. Vždy jsem překvapena z toho, jak si stejnopohlavní páry svůj den vyšperkují“19. 2. 2021

Něco podobného si můžeme uvést na příkladu s autem. Představte si BMW, které je poskládané z perfektně funkčních, ale neoriginálních dílů. Může plnit podobné funkce jako originální BMW, ale přesto si originálu budeme cenit mnohem víc. Zmiňovaná hodnota se totiž skrývá v originalitě a autenticitě. Originální vůz na sobě nese jakýsi magický háv. Lidé věří, že značkové věci mají kolem sebe ještě něco navíc než jen soubor fyzikálních vlastností. Stejně tak je to s oblečením, kterého doma máte mnoho, ale to jedno, které navrhla sama Beyoncé, jako by oplývalo nějakou kouzelnou a nezjistitelnou aurou. Co teprve, kdyby vám ho podepsala, případně hodila přímo z rukou na koncertě? Jde o originalitu, jedinečnost a kouzlo.

Všechny tyto produkty, které řadíme pod jedno slovo „merch“, mají obrovský úspěch, protože si vlastně kupujete kousek vaší oblíbené osobnosti/emoce. Zároveň beze slov můžete ukázat, co máte rádi a jaký názor zastáváte. Pomocí zboží si dodáváme význam a postavení, ale ve finále ani o samotné zboží tolik nejde. Jde o příběhy, historii, originalitu, sny a naděje.

Autor: Jan Witek

Zdroj: Jan Witek