Covidová revoluce v pánské módě přináší zájem o experimenty, ale také ústup dosavadních konzervativních módních pravidel

Pánský styl, to je nepochybně široký pojem. Až do minulého roku byly ale minimálně jeho hranice jasně nastaveny. Nově nastalou situaci pak pravděpodobně nejvýstižněji zachycují četná přiznání mužů, že se více jak týden neholili nebo nepřevlékli z tepláků…

Ačkoliv kvůli pandemii samozřejmě lidé trpí v mnoha různých aspektech, přehlížet nelze ani ten módní. Například ženy musely kvůli rouškám přehodnotit užívání výrazných rtěnek (ano, to se v důsledky podepsalo v tržbách kosmetických firem), ovšem ani k mužské části populace nebyl koronavirus v módní rovině příliš přívětivý. I když rtěnku muži (obvykle) nepoužívají, to, jak vypadají, samozřejmě – podobně jako v případě žen – přispívá k pociťované míře sebevědomí. Bohužel v tomto ohledu nebyl rok 2020 žádná hitparáda.

Orgasmový svatý grál, coregasmus, je dosažitelný při sportu a posilování. Užít si jej prý může každý11. 1. 2021

Jak naznačily statistiky, 11 % britských mužů dokonce loni dospělo k závěru, že se cítí jako by za 12 měsíců zestárli o 5 let. To vše v důsledku stresu a úzkosti. A na mužském vzhledu se samozřejmě podepsala také nedostupnost konkrétních služeb a v neposlední řadě i scházející „nutnost“ vypadat „dobře“ (rozumějte, např. naplnit všeobecnou představu, jak by měl vypadat člověk na té které pracovní pozici, ale třeba i při návštěvě divadla, restaurace…). Jenže když v podstatě nikam nechodíte, samozřejmě nemá příliš smysl „hodit se do gala“…

„Už týden jsem se neholil“…

…autorem výroku je někdejší hvězda Top Gear, Jeremy Clarkson, který přesně takto reagoval na jarní lockdown ve Velké Británii. Přiznal také, že má na sobě triko, v němž vypadá jako medvídek Pú. Jakoby totiž nyní na vzhledu přestalo záležet. Sociální sítě začaly zaplavovat fotografie slavných mužů, kteří si rovnou nechali narůst plnovousy nebo alespoň knírky. Někteří si začali pěstovat i delší vlasy.

„Všiml jsem si, že během pandemie se mnohem více mužů rozhodlo experimentovat s běžnou rutinou péče o sebe sama a svůj vzhled,“ tvrdí tak např. jeden z redaktorů módního magazínu Esquire. „Někteří si nechali narůst vlasy, jiní si je zcela oholili, výjimkou nebyli ani ti, kteří si vlasy sami také poprvé nabarvili. Někteří muži zase poprvé použili pleťovou masku nebo si udělali čas na to, aby věnovali péči své pleti,“ upřesnil. To vše by se na první pohled mohlo zdát jako docela pozitivní. Jenže ruku v ruce s tím šla i totální „módní nevšímavost“.

Sbohem, módo!

Zatímco s vlasy a vousy muži tedy v minulém roce experimentovali více než kdy dříve, totéž rozhodně nelze říci o módě. V ní totiž k žádným experimentům během loňského roku nedocházelo, protože móda nejednou všechny v podstatě přestala zajímat. Největším módním hitem se tak staly tepláky, které se podle zakladatele společnosti Entireworld zaměřující se na prodej oděvů dokonce staly určitým druhem boje proti koronaviru. „Tepláky se rozhodně staly základní karanténní uniformou, kterou si najednou museli obléknout všichni,“ uvedl s tím, že ačkoliv popularitu tepláků je možné primárně přičítat tomu, že jsou při pobytu doma jednoduše pohodlné, zároveň jsou určitým vyjádřením pocitu svobody ve stávajícím domácím vězení.

V každém případě ale veškerá podobná hesla, jako např. „šaty dělají člověka“ nebo „módní styl jako brána k úspěchu“ spadla pod stůl. Protože pokud člověk v izolaci/karanténě nechtěl zapůsobit na svého psa/kocoura/rybičky, vlastně vůbec nemělo smysl, aby se náležitě oblékal. Práce z domova totiž samozřejmě nemá tytéž parametry (a nepojí se k ní téže požadavky) jako klasická docházka na pracoviště.

Není tedy divu, že kromě tepláků se pánové začali zajímat o další možnosti volnočasové módy – přeci jen, do přírody jsme např. v létě ještě chodit mohli…Logicky tak z celé situace nejvíce profitovali prodejci outdoorového vybavení, od oblečení přes stany třeba až po rybářské vybavení. Jednoduše řečeno, klasický mužský styl tradičně spojený s městským životem roztříštila pandemie koronaviru na kousíčky. Ba co víc, někteří muži došli k závěru, že jejich skříně jsou doslova nadité oblečením, které vůbec nepotřebují (to pak odpovídá i probíhající změně myšlení o fast fashion a postupné inklinaci k minimalismu, a to i v módě). Desítky obleků, košil a naleštěných polobotek se jako mávnutím kouzelného proutku staly úplně zbytečnými. Namísto nich začali muži z temných koutů svých skříní lovit vyšisovaná trika, bláznivé mikiny – jako by z nich doslova spadla módní tíže.

Zdroj: giphy.com

Inspirativní lockdown?

Izolace se tak do jisté míry stala osvobozením, minimálně tedy v módní rovině. Lidé se postupně přestali bát toho, že je okolí bude soudit. Přeci jen móda (i ta formálnější) se v posledních letech skutečně začala soustředit na nové trendy, které se ovšem mohly zdát pro běžný život docela nepoužitelné. Díky koronaviru by se ale podivnost nakonec mohla stát zcela mainstreamovou. Vždyť koho by zajímalo, co máte zrovna na sobě, když ze všech stran útočí koronavirus? Pandemie tak vlastně poskytla příležitost k tomu, vyzkoušet nespočet nových věcí. Pečení domácích rohlíků. Cvičení v obýváku. A samozřejmě také oblékání se dle vlastní chuti.

I jednoduchá a krátká meditace může v těžké době velmi pomoci. Zkuste nový wellness trend s kořeny v Bibli8. 2. 2021

Pánská móda 2.0

Žít v různých podobách lockdownu samozřejmě nikdo nechce. Ovšem pokud by mělo platit, že na všem špatném je třeba hledat i špetku něčeho dobrého, byl by to nepochybně i stávající vítr v šatnících a snad i počátek časů, kdy se lidé přestanou módních experimentů obávat a poměrně striktně nastavené hranice konzervativní pánské módy vezmou za své.

Podle některých tak postupně vstoupíme do nové módní éry. V ní lze např. čekat, že již nebude žádoucí zdůrazňovat status prostřednictvím log nebo zjevných symbolů značek, což byla praxe spojená s obdobím ekonomického růstu. Zmizí také touha být stále in. „Všechny vnější tlaky budou populaci ovlivňovat v mnohem menší míře než dříve. Situace by se dala přirovnat k lesnímu požáru, který zničil vše, ale dal následně příležitost k novému růstu,“ tvrdí pak Michael Williams, odborník na módní styl. Ovšem ozývají se i hlasy větších skeptiků – a ti jednoduše tvrdí, že jakmile se život začne vracet do zajetých kolejí, pánové své obleky (a dámy kostýmky) velmi nadšeně ze skříní zase vytáhnou…