Přichází konec rychlého střídání módních trendů. Trendem je udržitelnost

Když se řekne udržitelná móda, rozhodně byste si neměli představit konopné šaty s ruční batikou. Udržitelnost se stala klíčovým pojmem oděvního průmyslu, „sustainable“ kolekci má dnes většina velkých módních značek. Je jedno, zda je k tomu motivuje starost o dobro planety a lidí, nebo holý fakt, že jejich zákazníci udržitelnost vyžadují. Módním trendem roku 2021 tedy nejsou barvy, siluety ani vzory, ale udržitelnost a slow fashion.

Spotřební chování milovníků módy se mění

Nakupování s etickým rozměrem se stalo v posledních pár letech trendem. Zákazníci pochopili, že jejich soukromé nákupy mohou mít celosvětový dopad a ten pocit se jim líbí. Zodpovědná spotřeba je vlastně jednoduchý způsob, jak přispět k lepšímu světu. Navíc si i s ní člověk může udržet styl a užít si zábavu při sestavování šatníku.

Výzkum Capgemini Research Institute z června 2020 ukázal, že 79 % spotřebitelů mění své nákupní rozhodování. Začínají při něm brát v úvahu společenskou zodpovědnost, inkluzi a dopad na životní prostředí. Zejména mladá generace už nehledá jen zboží, které se jí bude líbit, ale značky, s jejichž hodnotami se může ztotožnit.

Udržitelnost na přehlídkových molech

Oděvní průmysl má na svědomí přes 8 % celosvětové produkce skleníkových plynů. Jen v USA se ročně vyveze na skládku 10,5 milionů tun oblečení. Organizace Greenpeace odhaduje, že 20 % vyrobených oděvů si nikdy nikdo neobleče. Zatímco dřív se během fashion weeků konaly protesty proti zabíjení kožešinových zvířat nebo vykořisťování asijských šiček v ulicích, v posledních letech se etický a ekologický přístup stává součástí prezentace značek přímo na přehlídkových molech. Haute couture sice tvrdí, že se na ničení životního prostředí nepodílí tolik jako levná nekvalitní textilní produkce, ale sama brzy spatřila v udržitelnosti dobrý prodejní argument.

Etické nakupování dávno přestalo být vyhrazeno ochráncům přírody. Mocným influencerem v udržitelnosti je sama britská královna, která v listopadu 2019 odmítla nadále nosit pravou kožešinu a internetové vyhledávání produktů z umělé kožešiny okamžitě naskočilo o 52 %. Na jaře 2020 udělala jasný statement i Meghan Markle, když se objevila na veřejnosti s kabelkou Prada z kolekce Re-Nylon, která je vyrobená z plastových lahví a odpadu vyloveného z oceánu.

Lidé z měst začali nacházet útočiště před koronavirem na venkově. A pro gaye to kupodivu platí dvojnásob10. 12. 2020

Co ta udržitelnost vlastně je

Udržitelná móda vzniká s použitím výrobních postupů, které minimalizují plýtvání a neetické využívání zdrojů – a to jak v oblasti zacházení s materiály, tak zacházení s lidmi (farmáři i dělníky v textilních továrnách). Spousta módních značek proto svou produkci revidovala, ale není možné, aby oblečení bylo 100% udržitelné. Výroba nikdy nedokáže mít nulovou ekologickou stopu, navíc i nošení oblečení s sebou nese další zátěž. Při každém praní se uvolňují mikrovlákna, spotřebováváme vodu, elektřinu a prací prášky. Pokud se se svým šatníkem chcete vydat cestou udržitelnosti, musíte si především stanovit, co vše jste pro to ochotni udělat.

Udržitelnost znamená něco trochu jiného pro značky a pro koncového spotřebitele. Pokud chce být značka udržitelná, musí zavést výrobní postupy, které se snaží o nulovou stopu v oblasti životního prostředí i lidských zdrojů. Pokud se chce spotřebitel oblékat udržitelně, musí přemýšlet o každém svém nákupu – vybrat si značky, jejichž filozofii chce zakoupením zboží podpořit, a především si vždycky dobře rozmyslet, zda opravdu potřebuje do šatníku další kousek.

Zpestřete si večer sklenkou červeného se sýrem – je to nejen příjemné, ale ochrání vás to před demencí7. 1. 2021

Provětrejte skříň a sestavte si minimalistický šatník

Takzvaná capsule wardrobe vešla v pozornost už před pár lety. Místo šatní skříně přeplněné bezmyšlenkovitě nakoupenými kousky přišel koncept minimalistického šatníku, jehož všechny prvky vzájemně ladí a dovolují snadno vytvářet kombinace pro každou příležitost. Autorka fashion blogu Unfancy Caroline Rector úspěšně zredukovala svůj šatník na 37 kousků a svět to nadšeně dělal po ní. Dnes má Caroline ve skříni padesát kusů oblečení a na svém webu se dělí o zkušenosti, které během několika let minimalistického přístupu k oblékání nasbírala. Hlavním principem je přizpůsobit si šatník potřebám života, který skutečně žijeme. Nakupovat pro vysněné příležitosti, které nikdy nepřijdou, vede jen ke skříni narvané nikdy nepoužitým oblečením.

Pokud vám nošení stále stejných kousků přijde příliš nudné, bude pro vás dobrou zprávou rozmáhající se trend: oblečení na pronájem. Experimentovala s ním například značka H&M a v západoevropských městech vzniká spousta obchůdků, kde si můžete kvalitní značkové oděvy pronajmout. V Česku existuje podobná platforma Sharewear.cz.

Hlavní trendy v udržitelnosti pro rok 2021

Recyklujte – pokud dáte oblečení další život, výrazně tím snížíte jeho dopad na životní prostředí a zvýšíte smysl toho, proč bylo vůbec vyrobeno. V second handech můžete sami nakupovat, nebo do nich svoje použité oblečení poskytovat. V zahraničí roste trend komisního prodeje oblečení v obchodech i e-shopech. Na swapovacích akcích nebo webech (swap = výměna věcí) si můžete vyměňovat s ostatními lidmi oděvy, které už nevyužijete, ale jiným by se mohly hodit.

Vyvarujte se nakupování fast fashion – tzv. rychlá móda je opakem udržitelnosti. Jsou to krátkodobé kolekce a módní výstřelky, které za tři měsíce už nebude nikdo nosit a půjdou do koše. Nebo se do té doby samy rozpadnou, protože jsou nekvalitní. Módní trendy, jak jsme je znali, umírají. Propadnout trendu s jepičím životem bude v 2021 prostě faux pas. Stejně končí nakupování oděvů jako odměna za náročný den nebo jako útěcha po rozchodu. Přichází slow fashion, tedy pomalu konzumovaná móda, která je dražší, ale kvalitnější – a protože jste výběru každého kousku věnovali pořádnou úvahu, vydrží vám ve skříni déle.

Pozorně čtěte štítek – cenovka už není to jediné, co by vás na oděvu mělo zajímat. Podívejte se na složení materiálu a zvažte, co pro vás bude přijatelné a co ne. Kožené bundy dnes nahrazuje eko vegan kůže vyrobená recyklací gumy. Ne všechna veganská kůže musí být vyrobena ekologicky, proto je slovíčko „eko“ velmi důležité. Bavlna přestává být oblíbeným materiálem, neboť pěstování její konvenční i bio verze spotřebovává obrovské množství vody. Konvenční bavlna navíc obsahuje pesticidy. Biobavlna je sice přátelštější pro přírodu i farmáře, ale zkuste raději sáhnout po tencelu (vlákno z eukalyptového dřeva), lenzingu (vlákno z bukového dřeva) nebo konopí.

Jak poznat, co je skutečně udržitelné?

Pokud nakupujete nové věci, jistotou je vsadit na sustainable kolekce zavedených značek. Nákupem dáte najevo, že to je směr, jímž by měli zaměřit celou svoji produkci. Jako zodpovědný spotřebitel si však musíte prověřit, zda je zboží skutečně udržitelné. Někteří výrobci se bohužel jen vezou na vlně módy. Pokud bude na teniskách recyklovaný jen lem a zbytek bude z konvenční produkce, není to úplně to, co jste chtěli. Hledejte proto mezinárodně uznávané certifikace, například Fair-Trade či GOTS (Global Organic Textil Standard).

Zkuste místo obchodních řetězců navštívit butiky nezávislých designérů, kteří mají malou produkci a každý oděvní kousek tam má svůj příběh včetně toho, odkud pochází materiál.

No a nejdůležitější rada na závěr: nenakupujte.

Zdroj: Bohdana Rambousková