Genderově neutrální šperky sluší všem. Je jedno, koho budou zdobit

Zvyk, kdy se i muži výrazně zdobili šperky, zmizel s aristokracií. Poslední dekády dovolovaly tak leda hodinky a snubní prsten. Cokoli dalšího zavánělo cirkusáckým vkusem, nebo bylo gay. S příchodem Generace Z se situace mění. Dnešní mladíci kašlou na zastaralé konvence a neváhají své outfity doplnit třeba šňůrou perel. Šperkařské firmy na to reagují dvojím způsobem: výběr šperků pro muže začíná svou šíří dotahovat nabídku pro ženy, a navíc vzniká úplně nový segment – genderově neutrální šperky.

I muži touží po šňůře perel

Pryč jsou doby, kdy perlový náhrdelník po babičce dědila vnučka. Zpěvák Harry Styles známý svými genderově nekonformními outfity přišel na loňské Brit Awards ve svetříku a halence s kulatým límečkem, pod nímž se skvěl perlový náhrdelník. A nebyl jediným mužem, který vloni sáhl po perlách. Na vyhlášení cen Grammy si vzal šňůru perel kanadský zpěvák Shawn Mendes i Joe a Nick z americké sourozenecké kapely The Jonas Brothers. Jako by si muži konečně mohli sáhnout na něco, co jim dosud bylo zapovězeno.

Japonská módní značka Comme des Garçons přišla vloni se svojí první kolekcí šperků, pro kterou se spojila se šperkařskou firmou Mikimoto specializovanou právě na perly. Výsledkem je sedm perlových náhrdelníků kombinujících jemné perly s mohutnými stříbrnými řetězy á la Comme des Garçons. Jejich designy podle vyjádření značky záměrně vznikaly bez ohledu na gender nebo věk těch, kdo je budou nosit.

Gala večerům vévodí pánské brože

Ale nejsou to jen perly, které nově pronikly do „mužského“ světa módy. Velkou oblibu si v průběhu uplynulých dvou let získaly brože. Na klopách smokingů se objevovaly už dřív, ale svůj velký moment zažily na předávání filmových Oscarů v únoru 2020.

Králem broží je 25letý herec Timothée Chalamet, který na oskarový večer sice nepřišel ve smokingu, ale svého bombera od Prady si vyzdobil broží Cartier z bílého zlata s diamanty a rubíny. Odvážné nošení šperků není rezervováno jen mladým. Právě broží si klopy ozdobil i herec Antonio Banderas, producent filmu Králíček Jojo Nikos Koulis nebo zpěvák Elton John s manželem Davidem Furnishem. Muži začínají nosit šperky, aby odlišili svůj osobní styl ve chvílích, kdy je odlišit se těžké – například při společenské události, která vyžaduje poměrně uniformní smoking. 

Pro designéry přestal být gender zákazníka důležitý

Vzácné kovy a drahé kameny v sobě nic genderového nemají. Přesto pro šperky vznikla pravidla určující, které kousky mají nosit ženy a které muži. A s tím, že muži šperky příliš nenosili, se šperkařští designéři museli řídit především pravidlem: šperk se musí líbit ženě, aby ho nosila, a muži, aby jí ho byl ochoten koupit. S tím je dnes ovšem konec.  

Genderové kategorie se rozvolňují, a to se samozřejmě odráží v mnoha oblastech módy včetně šperkařství. Z procesu tvorby designů zmizel gender a vznikla tak nová kategorie šperků, která odráží stále fluidnější svět kolem nás.  Designéři přestávají uvažovat o tom, pro jaké pohlaví šperk tvoří. Jejich klientem je prostě lidská bytost.

Budoucnost šperků nemá gender

Poslední rok ukázal, že genderově neutrální šperky nejsou jen přelétavým módním trendem, ale něčím mnohem trvalejším. Hlad trhu po genderless kouscích potvrzuje několik vysoce úspěšných kolekcí, které byly v nedávné minulosti právě jako genderless nebo gender-free rovnou představeny. Například B.Zero1 Rock kolekce od Bvlgari jakožto první řada této značky prezentovaná pod označením unisex je velkým hitem už od svého prvního představení v roce 1999.

Méně usedlým příkladem může být londýnská designérka šperků a doplňků Hannah Martin, která svoji firmu založila v roce 2005 a od začátku se věnuje segmentu, jenž konkurence jaksi opomíjela – mužům. Výsledkem jsou skvělé genderově neutrální designy, jimž nechybí odvaha, rebelie a punkově pojatá estetika.

Éru genderless šperků zahájil už Cartier 

Genderově neutrální šperky nejsou vynálezem současnosti. Třeba zlatý náramek Juste un Clou (Prostě hřebík) od Cartiera, který má tvar hřebíku ohnutého okolo zápěstí, vznikl už v 70. letech minulého století. Odráží se v něm atmosféra kolem legendárního Studia 54 s Andy Warholem v čele. Náramek byl původně zamýšlen pro ženy, ale i muži si ho oblíbili natolik, že ho lze s čistým svědomím označit za genderless šperk.

Stejně tak kolekce Quatre od značky Boucheron, která kombinuje různé typy zlata s diamanty a výraznými texturami, je prezentována jako gender-free už od roku 2004, kdy byla uvedena na trh.

Česko genderově neutrální šperky teprve objevuje

V ateliérech českých designérů ani v obchodech samostatně prezentované genderless kolekce téměř nenajdeme. Pokud po takovém kousku prahnete, musíte ho hledat a nenechat se odradit klasickým rozdělením nabídky na šperky pro ženy a šperky pro muže. Úspěšní určitě budete v prodejnách Klenoty Aurum, které mají 47 poboček po celé republice. Na e-shopu Klenoty Aurum si můžete prohlížet kolekce šperků od předních světových značek, v nichž lze řadu modelů označit za genderless. Věnujte pozornost například Gucci, DKNY, Skagen nebo Tommy Hilfiger.

Muži pak mohou jít cestou kreativních designérů značky Pandora, která je proslulá zejména svými náramky, které si každý ozdobí přívěsky dle vlastního vkusu. A. Filippo Ficarelli a Francesco Terzo hrdě nosí prsteny, náramky i přívěsky z nové kolekce 2021, přestože jsou šperky určeny především ženám. A je nutné dodat, že Pandora mužům dost sluší.

 

Zdroj: Bohdana Rambousková