Šéfkuchař Filip Sajler: Gastronomie se změnila. Kromě špičkové přípravy je jídlo potřeba i správně zachladit a dostat k zákazníkovi

Šéfkuchaře Filipa Sajlera nejspíš znáte z oblíbené televizní show Kluci v akci. Založil úspěšné společnosti Perfect Catering a Perfect Canteen a vloni, kdy začínal boj restaurací o přežití, uvedl na trh nový koncept EatPerfect.cz. Prostřednictvím online portálu nabízí profesionálně připravené a zabalené jídlo, které si můžete na několik dní dopředu objednat domů. Zákazníci vybírají z hotových pokrmů k ohřátí, nebo z těch, které si sami dovaří. Filip Sajler své strávníky nabádá: Plánuj jídlo!

Stravování se v posledním roce radikálně proměnilo. Spousta lidí pracuje z domova a tam si také najednou musí připravovat jídlo. Jak na to reagují trendy v gastronomii?

Základ gastronomie se nemění. Lidé stále chtějí kvalitu, čerstvost a profesionální servis kuchařský i distribuční. Je jedno, jestli distribuci zajišťuje číšník nebo rozvoz – vždy to musí být perfektní. Sice se nyní přesouváme do jiných prodejních kanálů, ale podle našich zkušeností z poledních deseti měsíců zákazník zůstává stejný.

Novou výzvou současnosti je, jak to super čerstvě připravené jídlo dostat k lidem domů, do kanceláří nebo kde se teď aktuálně pohybují. Významnou roli tedy hraje nejen kuchařská část, ale i technologie. Na trhu je dnes ohromné množství subjektů, které poskytují rozvoz jídla, ale přitom úplně opomíjí hygienickou složku. Takové to různé vožení jídla zleva doprava představuje velký problém. Záruky, časy, teploty často nejsou nastaveny dobře.   

U nás v Eatperfect.cz všechny produkty procházejí testováním a pak řešíme, jak jídlo zachladit a uchovat. Jde na mikrobiologický průzkum, abychom si byli jistí, že můžeme garantovat trvanlivost. Teprve pak se produkt dostává do nabídky zákazníkovi.

Eat Perfect jste založili v době pandemie. Vedlo vás k tomu právě to, že restaurace nefungovaly, lidé byli zavření doma a bylo potřeba k nim dostat jídlo?

Ano i ne. V březnu 2020 jsme podepsali fúzi s Hopi Holdingem, což je česká rodinná firma, která se zaměřuje na logistiku, zemědělství a potravinářskou výrobu. Staví na trvale udržitelném zemědělství a trendu tech-ekologických farem, které jsou sice hodně high-tech z pohledu technologií, ale razí čistý přístup k přírodě.

Naším cílem bylo tvořit koncepty, které začínají na těch farmách, my umíme ty suroviny uvařit, a buď naservírovat v restauracích, nebo zabalit a doručit zákazníkovi. Takže vizi budovat e-shop delivery nebo koncepty pro obchodní řetězce jsme měli už před pandemií. Nicméně koronavirus to extrémně zrychlil. Díky němu jsme se výrazně posunuli v investicích do strojního zařízení, technologií nebo IT, což je pilíř našeho byznysu, který jsme stejně chtěli budovat.

Cestu na Bílé pobřeží i do růžové laguny zvládnete rychleji než trasu Praha-Ostrava. Pestré zážitky přitom čekají na pobřeží Španělska19. 4. 2021

Jak vaše služby fungují?

My říkáme: Plánuj jídlo. Přijď k nám a nakupuj dvakrát nebo třikrát týdně. To znamená mám doručené jídlo na pondělí a úterý, v úterý objednám na středu, čtvrtek, pátek a ve čtvrtek objednám na víkend.  Jídlo mám v ledničce a ohřeju si ho v mikrovlnce, v horkovzdušné nebo v parní troubě. Nebo mám v ledničce polívku a ohřeju si ji v kastrůlku. Pokud mám chuť, trochu víc vařím se sety Dovařím. Důležité je, že všechno je u nás perfektně ošetřené, vše je vařeno od základu, nepoužíváme žádné náhražky. Garantujeme čerstvost a trvanlivosti, naše jídlo je bezpečné.

Chtěli bychom naše zákazníky naučit: plánuj menu a my pro tebe uděláme ten zbytek – nakoupíme skvělé suroviny, dodáme technologii úprav a vaření, kuchařskou práci, ošetříme to, přivezeme ti to a ty si užívej pohodlí. Protože pro spoustu lidí je neustálé řešení jídla stres. Máme dokonce lidi, kteří u nás objednávají a nechávají jídlo dovézt přímo svým rodičům. To chceme lidi naučit.

O kterou z vašich služeb je největší zájem – o hotová jídla na ohřátí, nebo o ta, která si člověk doma dováří a dá do nich i něco ze sebe?

Celkově vzrůstá zájem o doručení dobře připraveného a technologicky upraveného jídla způsobem, který je zákazníkovi nejpohodlnější. Potřeby lidí se ale liší. Rádi budou na přípravě sami trochu pracovat, ale přes pracovní den chtějí jídlo vyřešit rychle.

Takže přes denní dobu vede náš koncept Ohřeji, který vlastně trošku nahrazuje princip každodenního stravování v Perfect Canteen. Ale do domácností se dostáváme i večer, a to v podobě balíčků Dovařím na principu mise en place. Zákazník dostane předpřipravené suroviny, takže nemusí řešit nákup, jen otevře krabici a podle e-receptu nebo přiloženého tištěného receptu si doma sám něco uvaří. Máme na to moc dobré ohlasy.

Jak se lišíte od podobných služeb, které v Česku nabízejí doručení zásilky surovin s receptem?

Na trhu jsou firmy, které vlastně zabalí potraviny a vy z nich vaříte. My jsme v tom šli ještě trošku dál. Aby to měl zákazník pohodlnější, tu nejnáročnější práci uděláme za něj – ať už jsou to dlouhé tepelné úpravy, škrábání, čištění, loupání. Na zákazníka zbude ta nejzábavnější část přípravy jídla, jíž stráví zhruba půlhodinku. V našem přístupu je tedy jako profesionální šéfkuchař v restauraci, který má předpřípravu hotovou, a už jen jídlo dokončí a může projevit kreativitu při prezentaci na talíři.

Skrytý příběh za gay love story Zkrocená hora – role gay páru odmítla řada hollywoodských hvězd od diCapria až po Pitta a Damona10. 5. 2021

A co ti, kdo si přeci jen rádi celé jídlo připraví sami?

Nabídku na Eatperfect.cz plánujeme doplnit i variantou Be chef at home. To znamená mám jen nakoupené suroviny a podle receptu vařím úplně od základu. Tuto službu chceme určitě zařadit, protože jako firma podnikající v gastronomii máme skvělý přehled o farmách a dodavatelích. Takže zákazníkům umíme vybrat ty správné ingredience. Pro spoustu lidí totiž může být komplikace, když mají recept a do něj musí sehnat nějakou speciální ingredienci. My obstaráme část nákupu, aby měl zákazník pohodlí.

Mají tyhle služby potenciál rozšířit se po celé zemi, nebo oslovují spíš jen obyvatele velkých měst?

Podívejte se, jak online supermarket Rohlík dokázal změnit trh nakupování potravin. Začali v Praze, přesunuli se do Středních Čech a jsou i ve velkých městech – Brno, Liberec, Plzeň, České Budějovice. Pokud tam může být úspěšný Rohlík, můžeme tam být úspěšní i my. V tuto chvíli máme silnou základu v Praze a Brně a chtěli bychom začít obsluhovat i ostatní regiony. Zatím jsme pořád v betaverzi, stavíme svůj koncept a řekl bych, že v tomto máme stejný princip jako Rohlík – to znamená hledáme, zkoušíme. Eat Perfect budujeme jako byznys, s kterým tady chceme být trvale. Není to o tom, že teď máme potřebu otevřít okýnko a mít rozvoz.

Když si budu chtít službu vyzkoušet, co si mám na Vašem webu určitě nakliknout?

Já osobně miluju všechny naše polívky – dali jsme si velkou práci, aby byly výživově hodnotné. Doporučil bych fóčko (vietnamská polévka pho bo – pozn. redakce), to je moje, řekl bych, možná úplně nejoblíbenější položka na našem e-shopu. Ještě bych doporučil kachní hostinu – jestli má někdo rád klasické české jídlo, tak tohle je cesta, jak mít rychle skvělou kachnu na stole. Baví mě i naše saláty a nové dezerty. Jsem extrémně spokojený s tím, co máme v nabídce, ale pracujeme dál a budeme vše zlepšovat a rozšiřovat.

Zdroj: Bohdana Rambousková