Unavenému ovoci ze supermarketů je konec. Crowdfarming vám doveze citrusy i avokáda, které ještě před dvěma dny visely na stromě
Straight friendly
Zdroj: istock.com

Unavenému ovoci ze supermarketů je konec. Crowdfarming vám doveze citrusy i avokáda, které ještě před dvěma dny visely na stromě

Avokádo se stalo středobodem hipsterské kuchyně. Pokud jste ale trendy i v tom, že vyznáváte udržitelnost, nemůžete si avokádo ze supermarketu vychutnat – už dávno se ví, že v zemích Střední a Jižní Ameriky se kvůli avokádovým plantážím kácí lesy, panuje sucho a místní dělníci jsou vykořisťováni. Teď pro milovníky avokád i dalšího exotického ovoce přichází nová šance – objednat si bednu přímo od konkrétního farmáře z jihu Evropy. Tento způsob prodeje se nazývá crowdfarming.
Bohdana Rambousková Bohdana Rambousková Autor
17. 2. 2021

Ze stromu přímo k vašim dveřím

Platforma Crowdfarming.com nabízí prodej sezónního ovoce přímo od farmářů. Není ošetřeno pesticidy, sklízí se přímo na objednávku a v balení bez plastů vám dojde domů během pár dní. Můžete si takto pořídit pomeranče, mandarinky, grepy, citrony, avokáda nebo třeba mandle. Výhodou je, že ovoce nemusí být chemicky ošetřeno, aby vydrželo dlouhou cestu přes různé sklady až do obchodu. I avokáda jsou pěstována ve Středozemí a nepřepravují se tedy přes půl planety.

Vedle jednorázového nákupu se můžete rozhodnout pro adopci. Adoptujete si třeba pomerančovník, mandloň, pistácii, goji nebo olivovník a pak z něj dostanete úrodu. V nabídce jsou nejen stromy, ale i med, rýžové pole ve Španělsku, čajová plantáž v Gruzii nebo kráva v Německu, jejíž sýr vám pak přijde poštou.

Protest proti velkým řetězcům

Projekt CrowdFarming založila v roce 2017 skupinka mladých pěstitelů pomerančů ze španělské Valencie, kteří byli zklamaní tím, jak fungují tradiční dodavatelské řetězce potravin. Rozhodli se proto evropským spotřebitelům nabídnout mnohem transparentnější, osobnější a ekologičtější cestu. Sami tuto svoji snahu nazývají zemědělsko-sociální revolucí.

Do projektu se zapojují jednotliví farmáři, aby přes něj nabízeli svou produkci za ceny, které si sami určí. Ne všichni mají certifikaci bio – informaci o jejich způsobu hospodaření se dočtete na jejich profilu, který nabízí i informace o osobě farmáře a o jeho půdě. Projekt je postaven na východisku, že odběr úrody přímo od farmáře je tou nejsnazší cestou, jak udělat něco pozitivního se společenským i ekologickým dopadem. Předpokládá to ovšem, že nebudete líní si svého dodavatele vybrat a kriticky zhodnotit, který je pro vás ten pravý – chce to víc energie než naházet do košíku pár pomerančů v supermarketu.

<Path> Sedm zdravých chuťovek, které spolehlivě zaženou hladZdroj:

Po ovoci se jen zapráší, nestihne shnít

Matka dvou malých dětí Klára si první 11kilovou bednu mandarinek objednala před Vánoci, protože ji zaujala reklama na Facebooku. Mandarinky měly děti dostat k Mikuláši místo čokolády. „Spojuje se v tom bio kvalita, lokální podpora a přímý kontakt s farmářem nebo farmářkou. Líbí se mi, že mají hezky udělané příběhy jednotlivých pěstitelů. Celé mi to prostě dává smysl,“ říká Klára.

Potěšil ji taky způsob komunikace. „V pondělí mi píšou email, že pro mě dnes trhají mandarinky, a ve středu je mám. V jedenáctikilové krabici je ve skutečnosti dvanáct kilo a k tomu vzkaz: namáčklé vyhoďte, aby se vám to všechno nezkazilo,“ popisuje. Ovoce je ale úplně čerstvé, takže v lednici vydrží dlouho. Z první zásilky Kláře po měsíci a půl zbývají dvě mandarinky a jsou pořád dobré. Mezitím už ale objednala další bednu mandarinek a zásilku 20 avokád. Cena se jí zdá téměř srovnatelná s bioprodukty v českých obchodech, hlavně u větších objednávek.

Je to skutečně transparentní nákup?

Někteří si možná ještě pamatujete pět let starou kauzu se selským mlékem z Ježkova statku, které prodávaly farmářské obchody. Ukázalo se, že žádný takový statek neexistuje a jedná se o mléko z konvenčních chovů. Není i CrowdFarming jen šikovný marketingový tah? „Je fakt, že já se ráda nechám zblbnout marketingem. Ale pokaždé jsem mandarinky objednala od někoho jiného a přišel mi k tomu jiný dopis. Zdálo se mi, že je to pokaždé jiný farmář,“ říká Klára.

CrowdFarming na svém webu uvádí, že prodeje skutečně probíhají mezi farmářem a jeho zákazníkem. Projekt si od zapojených farmářů bere poplatek za služby, jako je provoz webu s e-shopem, propagaci, přepravu a nepřetržitý klientský servis. Výše poplatku se odvíjí od druhu a množství prodaného ovoce, země původu farmáře a dalších faktorů. U adopcí farmář projektu odevzdá 16 % z čistého příjmu. 

<Path> Jak chutná penis a lze chutě vnímat i varlaty? Uživatelé internetu i lékaři mají jasnoZdroj: melmagazáine.com, thoughtcatalog.com, huffpost.com

Místní farmáři evropskou spotřebu ovoce nepokryjí

Neziskovka Fairtrade Česko a Slovensko sdružuje organizace i jednotlivce, kteří podporují myšlenku spravedlivého obchodu (fair trade). Zaměřuje se na podporu pěstitelů ze zemí globálního Jihu, jejichž postavení je ve srovnání s evropskými farmáři o dost horší. Přesto crowdfarmingu fandí. „Obecně vítáme všechny snahy, které směřují k tomu, že zemědělská produkce je co nejekologičtější, že při ní není zneužívána dětská nebo otrocká práce a že za ni pěstitelé dostanou spravedlivě zaplaceno. S myšlenkou crowdfarmingu nás spojuje také to, že i my se snažíme, aby se spotřebitelé co nejvíc zajímali o to, kdo a za jakých podmínek pro ně potraviny vypěstoval a vyrobil,“ uvedla ředitelka organizace Hana Malíková. 

Zároveň však upozorňuje, že zásobování exotickým ovocem formou crowdfarmingu nemůže pokrýt evropskou spotřebu celoročně. Jde tedy o to, aby i farmáři na jiných kontinentech, kteří pro Evropu produkují to, co ona sama nezvládne, měli férové podmínky. Konkrétně v Česku je však zatím poptávka po fairtradových produktech poměrně malá.

Zdroj: Bohdana Rambousková

Populární
články

Již téměř rok má nového přítele, soukromí si ale snaží chránit
LIDÉ

Monika Bagárová velmi otevřeně o soukromí i o práci: Nikdy jsem nepoznala zásadovějšího chlapa, řešíme společnou budoucnost

Autor: Albert Prokop
Život je krátký a je třeba si ho naplno užít. To dle některých s dětmi není možné
TĚLO & MYSL

„Podstoupit vasektomii bylo to nejlepší, co jsem mohl udělat. Přátelé mi závidí tu odvahu,“ tvrdí Jiří. Co ho k jeho rozhodnutí vedlo?

Autor: Mirka Dobešová
Ondřej Brzobohatý musí čelit útokům od bývalé ženy.
OČIMA HETERÁKA

Očima heteráka: Kauza Brzobohatý. Tiffany Ritchbitch je na scéně, vítejte

Autor: Ctibor Jarkuliš
V době starověkého Řecka a Říma byly  homosexuální akty ve společnosti běžné
LIDÉ

Stejnopohlavní sex, chlapci vychovávaní jako dívky i osoby „dvojí duše“ – naši předci jinakost přijímali. Kde se vše zvrtlo v nenávist?

Autor: Mirka Dobešová
A pojďme se kamarádit, nenávist a předsudky stranou
TĚLO & MYSL

Smíření hetero lidí s LGBT+ populací: Velké díky většině! A pojďme se kamarádit, nenávist a předsudky stranou

Autor: Albert Prokop
Zalando se inspirovalo měsícem lásky a nafotilo s Honzou a Kubou krásnou sérii fotografií
LIDÉ

Měsíc lásky ještě nekončí! O společných zájmech a tajemství dlouhodobého vztahu jsme si povídali s Honzou a Kubou. Inspirujete se?

Autor: Irena Piloušková
Jak navnadit a uspokojit ženu?
HOT!

Jak navnadit a uspokojit ženu? Umělá inteligence poskytla návod i seznam pomocných vět: Co říkat a co rozhodně nezmiňovat?

Autor: Irena Piloušková
Zalando představilo krásný květnový projekt plný lásky
LIDÉ

Měsíc lásky je u manželů Honzy a Kuby nejen v květnu. Jak dopadli v malém vztahovém kvízu?

Autor: Irena Piloušková
Auto už nám dokáže připravit i oběd
CESTOVÁNÍ

Budoucnost, o které nesnil ani Jules Verne: Z elektromobilu se stala pojízdná powerbanka

Autor: Michal Černý
Investovat do nemovitostí se vyplatí i v této době, říká makléř Jiří Hák
LIVING

Jak je na tom aktuální trh s nemovitostmi? K výhodnému prodeji může dopomoci home staging, říká realitní makléř Jiří Hák

Autor: Irena Piloušková

E-Shop