Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line aneb Stylový kombík s nadmírou komfortu
Povedený design plný sex-appealu
Ze všeho nejvíc mě na první pohled zaujal krásný a velmi stylový design karoserie tohoto dvojvéčka. Jako by tohle auto ani nepřipomínalo „klasický“ kombík. Jedná se rozhodně o jednu z nejlepších kombíkových úprav, se kterými jsem se kdy setkal. V hlavě mi při prvním reálném setkání s tímto Arteonem ihned vyvstala věta: „To je ale raketa!“
Černou barvu karoserie krásně doplnily chromované lišty a spolu s černými dvacetipalcovými koly, bezrámovými okny a zatemněnými skly jsem měl k dispozici žihadlo, za kterým se otočil (a vsadím se, že i záviděl) nejeden kolemjdoucí. Musím říct, že mi karoserie vozu drobně připomíná Porsche Panameru, nicméně v případě Volskwagenu se samozřejmě bavíme o daleko jiné pořizovací částce.
Velmi dobře vůz vypadal v mnou testované černé variantě, ale k dispozici je samozřejmě i celá paleta dalších. Pozitivně hodnotím i novou sytě modrou a červenou barvu. Ve všech třech barevných variantách krásně vyniknou křivky vozu, které jsou prostě povedené.
Výrazný podíl na krásném designu mají i přední a zadní světlomety. Novinkou je prodloužení denního LED svícení až k přednímu logu značky VW, což je jakýmsi novým standardem i u dalších modelů Volkswagenu (u nových modelů aut všeobecně). Něco podobného můžeme vidět například u elektrického ID.3, ale i u nového Golfu. Pořádnou světelnou hru umí rozehrát i zadní světla, která svého majitele vždy hezky přivítají zajímavou animací.
Příjemný a moderní interiér
Ihned po usednutí do vozu na vás dýchne závan luxusu a musím to říct opět, že i povedeného designu. Zamilujete si ho tak nejen zvenčí, ale líbit se vám bude i uvnitř. Nechybí záplava kůže a kvalitních materiálů. Vesměs všechna tlačítka nahradily dotykové plošky a například klimatizaci ovládáte jakýmsi swajpováním nebo poklepáváním na dotykovou plochu. Musím se přiznat, že mi chvíli trvalo na to přijít, ale po nějakém čase jsem po všech dotykových ploškách „klepal“ jako profesionál. Je to jen o zvyku.
Dotyková tlačítka se nachází i na multifunkčním volantu, ale zde se mi občas stalo, že jsem zapnul úplně jinou funkci, než jsem původně chtěl. Na obou stranách jsou totiž tlačítka jednolitá a tak jsem se prostě občas „uklepl“ někam jinam. Někdy jsem se na volant musel soustředit tak, že to zbytečně odvádělo mou pozornost od řízení. Otázkou je, zda i tohle ovládání je o zvyku, ale mě se na to za týden rozhodně zvyknout nepodařilo.
Jinak nemám interiéru opravdu co vytknout. Vše funguje skvěle, displeje digitálních budíků i infotainmentu mají dobrou čitelnost za jakýchkoliv světelných podmínek, jejich používání je intuitivní a systém samozřejmě podporuje také propojení s Apple CarPlay nebo Android Auto. Vím, že ani na delší trase mě nic netrápilo, ba naopak jsem si užíval kvalitního audio systému a po setmění i příjemného ambientního osvětlení, v rámci kterého máte na výběr až 30 různých barevných kombinacích. Jen provedení ambientního osvětlení ve dveřních lištách mohlo vypadat trochu hodnotněji.
Dostatek místa pro všechny
Volkswagen Arteon nabízí dlouhý rozvor, který je téměř identický se Škodou Superb. Karoserie je nízká, ale široká, díky čemuž vůz nabízí opravdu luxuriózní prostor pro cestující v první, ale i v druhé řadě sedadel. Výhodou karoserie Shooting Brake je i více prostoru nad hlavou v zadní části, a to díky pozvolněji klesající střeše. Vzadu jsem si však se svou výškou přesahující 190 cm nejvíc pochvaloval prostor pro nohy, který je opravdu nadstandardní. Abych ještě nezapomněl přidat přesné rozměry, délka Arteona Shooting Brake je 4866 mm, šířka 1871 mm a rozvor 2840 mm.
Co se prostoru v kufru týče, oproti původní liftback karoserii úložný prostor narostl jen o pár litrů. Celkově tak kufr nabídne 565 litrů (po sklopení zadních sedadel 1632 litrů). Úložný prostor je dostatečně hluboký a přepravní kapacita poměrně slušná a myslím si, že hravě vystačí i na cestu na měsíční dovolenou. Pochopitelně nemám na mysli Měsíc, i když kdyby tato raketka dostala křídla... Pod podlahou kufru se navíc nachází místo pro dojezdovou rezervu.
Nové motorizace v nabídce
S novou karoserií Shooting Brake přišly i dvě nové motorizace. Tou první je plug-in hybrid, který nabízí benzinový agregát 1,4 TSI, kterému asistuje elektromotor a baterie o kapacitě 13 kWh, která je uložena pod zadními sedadly. Díky tomu se posunula nádrž, která se přemístila blíže ke kufru, ze kterého tím pádem ubrala trochu objemu.
Druhou novou motorizací je přeplňovaný benzínový dvoulitr s výkonem 235 kW (320 koní), který je určen výhradně pro nový vrchol a tím je Rkový model, který je k dostání v obou karosářských verzích – Shooting Brake i Liftback.
V mém případě jsem na zkoušku dostal nejvýkonnější turbodiesel v nabídce – motor 2.0 TDI Evo s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 400 Nm v 1750 otáčkách za minutu. Nechyběla automatická sedmistupňová převodovka a pohon předních kol. V nabídce je samozřejmě i čtyřkolka, ta však vychází na nemalých 81 000 Kč.
Jízda plná komfortu
Všechny nedostatky, které jsem dříve zmínil, z mé paměti jednoznačně vymazala jízda v tomto modelu. Už jen to, že sedíte ve velmi stylovém a designovém kombíku, který je nízký, široký a nabízí ostré a progresivní sportovní řízení, je lahoda. Když k tomu přidáte komfortní podvozek, je vám jasné, že se inženýři fakt snažili vytvořit nejen hezké, ale i velmi funkční auto.
Většinu času jsem měl podvozek nastaven na komfortní režim. Vůz se v něm jemně pohupoval, ale zároveň vždy dokázal dobře reagovat na změnu kvality povrchu. Nic na tom neměnila ani dvacetipalcová kola. S komfortním podvozkem skvěle ladí i velmi tichý interiér a to i přes to, že jsou všechna okna bezrámová.
Každého řidiče jistě zaujme progresivní řízení, které je standardem pro všechny Arteony Shooting Brake. Díky tomu stačí opravdu minimálně pracovat s volantem, protože auto skvěle a ostře reaguje na jakýkoliv pohyb a do každé zatáčky se vrhá doslova celým „tělem“.
V rámci jízdních vlastností tak není tomuto vozu co vytýkat. Ať už bude váš cíl vzdálený 10 nebo 400 kilometrů, obojí zvládnete nerušeně a s grácií a u delších tras možná i na jeden zátah. Komfort je opravdu všudypřítomný a co se spotřeby týče, osobně jsem se pohyboval někde mezi 6–7 litry na sto kilometrů. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 4,6 l/100 km, nicméně to se mi nepovedlo.
I přes své rozměry není díky asistentům problém Arteona zaparkovat kdekoliv. Pravda je, že ze zadního okna není tak obrovský výhled, což je jakási daň za designový vzhled, ale nacházíme se v 21. století a takové věci, jako je výhled ze zadní části vozu, za nás převzaly technologie, takže díky zadní parkovací kameře s širokoúhlým snímáním (až 170 stupňů) uvidíte opravdu vše. Navíc se tato kamera nešpiní, protože je schovaná pod výklopným zadním logem, takže parkovat budete bez problému za každého počasí.
Závěrem
Arteon bych nazval jako stylovějšího kámoše VW Passat. Díky nádhernému designu, sportovnímu charakteru a chválihodnému komfortu je to vůz, který vás bude každý den překvapovat. Je to zkrátka elegán s duší nespoutaného sportovce. Kdybyste někoho s podobnými charakterovými vlastnostmi potkali nad ránem v baru, určitě by z toho byl románek nejen na jednu noc. Věřte, že i já jsem si po týdnu s tímto vozem musel odvykat. Myslím si, že pozice vlajkové lodi Volkswagenu, pokud opomeneme SUV model Touareg, není vůbec přehnané označení.
V mém případě šlo konkrétně o testování verze R-Line, jejíž základní cena začíná lehce pod milionem korun (řeč je o patnáctistovce TSI s manuálem). Na mnou zkoušený dvoulitr TDI s výkonem 147 kW a s automatickou sedmistupňovou převodovkou si budete muset připravit minimálně 1 167 900 Kč a pokud půjdeme ještě dál, za hezky vybavený vůz, který jsem dostal do rukou, byste zaplatili dokonce 1 551 500 Kč. Ano, cena není nízká, ale je nutné si uvědomit, že za ni dostanete opravdu hezky vybavené auto, které když se na vás koukne, máte tendenci mu odpustit jakoukoliv sebemenší chybku. Ostatně, můžete to zažít na vlastní kůži a zařídit si třeba testovací jízdu. Věřím, že se vám nový Arteon Shooting Brake bude líbit stejně jako mě.