Mercedes-Benz EQC aneb Elektrizující výkon v podání Mercedesu

Mercedes-Benz EQC je prvním elektromobilem nejstarší automobilové značky na světě. Testování tohoto vozu na mě vyšlo zrovna v zimním období a říkal jsem si, že to bude poněkud výzva. Nakonec jsem to zvládl hravě a dojel jsem všude, kam jsem potřeboval. A to nechyběla ani cesta skrz celou republiku.

Vše začalo v roce 1886. Tehdy Karl Benz zažádal o patent, který mu byl ještě tentýž rok udělen a začala se psát historie nejstarší automobilové značky. Myšlenka osobního automobilu zapříčinila obrovskou revoluci. Jasně, v té době měl automobil trochu jinou podobu, protože se spíše jednalo o jakýsi motorový kočár se třemi koly, ale po několika desítkách let to došlo až tak daleko, že na silnici můžeme potkávat čistě elektrické vozy, jakým je právě i mnou testovaný model Mercedes-Benz EQC.

Proč v souvislosti s modelem EQC zmiňuju právě rok 1886? Právě tímto číslem totiž byla označena první edice modelu, kterou jsem testoval, což jasně svědčí o tom, že Mercedes-Benz dbá na svou historii a že i nadále chce být jedním z lídrů světové automobilové přepravy.

Elektrizující SUV

Ne náhodou se Mercedes-Benz rozhodl vyrobit první elektrický vůz v podobě SUV. Stejně tak to udělala například automobilka Jaguar se svým modelem I-Pace, nebo Audi se svým modelem e-tron. Ve všech případech se jedná o luxusní SUV vozy. Je to především z toho důvodu, že je tento segment momentálně celosvětově nejoblíbenějším. Velké auto navíc umožňuje pohrát si s prostorem a dobře rozložit například akumulátory. Pokud navíc ve svých řadách máte šikovné designéry, samozřejmě se nabízí i spousta možností, jak si pohrát s křivkami vozu.

I feel it coming, I feel it coming, babe!

Cítím, jak to přichází a jak se do EQCéčka čím dál tím více zakoukávám. Ne náhodou jsem použil část textu z jedné písně zpěváka s pseudonymem The Weeknd, který se stal tváří tohoto modelu. Ale zpět k automobilu. Kdybych měl zhodnotit design, musím říct, že se opravdu povedl, ačkoliv jsem v první chvíli podle obrázků tak nějak nevěděl, jak mám tento vůz “uchopit”. Stačilo první setkání v reálu a byla ruka v rukávu.

Na první pohled vypadá tento elektromobil opravdu masivně a z přiložených fotek můžete sami zhodnotit, jak k sobě všechny křivky hezky ladí. Ze všeho nejvíc mě však zaujala „světelná show“, která se odehrává všude okolo. V přední části vozu najdete matrix-LED světlomety, které spojuje světelný LED pás skrze celou čelní masku a podobnou světelnou hru naleznete také na zadních světlometech. Když k tomu přidáte nastavitelné ambientní osvětlení interiéru, rozzáří se váš život všemi možnými barvami. V tomto případě se tak rozhodně nejedná o „blinding lights“ (zase ten Weeknd…), ale spíše o „charming lights“!

Foto: Jan Witek

Prostoru víc než dostatek

Mercedes-Benz EQC je pětimístný automobil a vnitřní prostor je rozhodně dostačující a jedním slovem luxuriózní. Přední sedadla umožní skvělý posed i osobám vyšším než 190 cm a k ještě většímu pohodlí si sedačku samozřejmě můžete nastavit ve všech možných směrech.

Interiér bych přirovnal k „tradičním“ mercedesáckým vozům dnešní doby, ve kterých většinou nenajdete jedinou chybku. V mém případě se jednalo o kombinaci broušené modré kůže, hliníku, textilie a bronzových doplňků. Vše k sobě dokonale ladí a lícuje.

Dostačující prostor najdete i v kufru, který se pyšní základním objemem 500 l. I přes to, že je to elektromobil, najdete pouze jeden úložný prostor v zadní části. V přední části tohoto vozu, jak to u elektromobilů většinou bývá zvykem, žádné místo na ukládání věcí není. Pro větší náklad můžete samozřejmě sklopit zadní sedačky, případně vám pomůže elektricky výsuvné tažné zařízení, na které však můžete zavěsit pouze 1 800 kg.

Cvičit není nutné jen fyzicky. Co je emoční fitness a v čem může prospět každému z nás?2. 9. 2021

Interiér s velkým „I“

Jednou z hlavních dominant interiéru je samozřejmě dvojitý displej. Jeho čitelnost je skvělá za jakýchkoliv podmínek a ještě větší poklad se ukrývá uvnitř. Řeč je o operačním systému MBUX, který je vybaven umělou inteligencí s rozšířenou realitou. Systém nabídne zcela intuitivní ovládání. Auto můžete ovládat pomocí dotykové plošky na středovém tunelu, pomocí dotykových plošek na volantu, ale i prostřednictvím dotykového displeje. Jen je potřeba dávat si pozor, když o tomto autě budete mluvit s někým, kdo s vámi cestuje. Pokaždé, když vyslovíte slovo Mercedes, ihned se ozve se hlasová asistentka. I prostřednictvím této asistentky můžete ovládat mnoho funkcí a navíc funguje fakt skvěle.

Na operační systém si zvyknete velmi rychle a těžko se vám bude odvykat. Ihned zjistíte, že přesně všechny tyto detaily dělají z obyčejných automobilů nadauta. A že v Mercedesu mají na nadauta dobrý čich!

Řidič se má jako v bavlnce

Místo řidiče je velmi pohodlné a prostorné. Ačkoliv jsem říkal, že se interiér velmi podobá „tradičním“ Mercedesům, samozřejmě uvnitř najdete některé prvky, které se pojí přímo k tomuto elektromobilu. Za zmínku stojí například samostatná část EQ, která přináší zajímavé informace o možnostech dobíjení, informace o spotřebě a o toku energie. Moc se mi líbí také zpracování navigace, na které vám Mercedes přesně ukáže, kde se nachází nabíjecí stanice. Když si do navigace zadáte delší trasu, systém ji vypočítá i s povinnými zastávkami na nabíjení a do navigace automaticky zadá polohu těch, které se nacházejí po trase. To proto, abyste do cíle dojeli co nejpohodlněji a nejrychleji.

Foto: Jan Witek

Co se ukrývá pod kapotou?

Model EQC existuje pouze ve formě elektromobilu a nejedná se tedy pouze o nějakou elektrickou verzi zavedeného modelu. Elektromobil oplývá úctyhodným výkonem 300 kW (408 koní) a točivým momentem 760 Nm. Jsou to opravdu hezké hodnoty a přesně odpovídají požadavkům klientely vozů, jejichž cena se většinou přehoupne přes dva miliony korun. Bez takové dynamiky by prodej asi moc úspěšný nebyl.

Neuvěřitelně tichá jízda

O pohon vozu se stará plato baterií uložené v podlaze a dvojice elektromotorů – pro každou nápravu jeden. Společný výkon elektromotorů je 408 koní a točivý moment 765 Nm. Baterie mají využitelnou kapacitu 80 kWh, což je sice o trochu méně, než nabízí konkurence v podobě Jaguaru I-Pace (90 kWh) či Audi e-tron (84 kWh), ale Mercedes se naopak pyšní lepší efektivitou, tudíž by měl nabídnout větší kapacitu dojezdu, tedy zhruba 400 km (dle WLTP).

Jízda s EQC je jedním slovem překvapivá a pro řidiče, kteří mají nulovou zkušenost s elektromobily, může působit jako z jiného světa. Vůz nevydává opravdu žádný zvuk, což už ani u dnešních elektromobilů není zvykem, protože v absolutně tichém provozu se skrývá nebezpečí pro chodce, proto dnes existuje legislativa, která říká, že elektromobily musí být vybaveny zdrojem výstražného zvuku. V EU musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Jako by Mercedes-Benz EQC tuto legislativu dodržovat nemusel, protože provoz je opravdu tichý.

Mnohdy jsem skoro až nevěřil, že opravdu jedu a že se pod kapotou něco děje. Když k tomu přidáte hmotnost 2 420 kg (s řidičem 2,5 tuny), nevěříte svým uším ani očím, že se takový kolos pohne bez známky sebemenšího zvuku a námahy.

Foto: Jan Witek

Na stovku se dostanete lehce nad 5 sekund a maximální rychlost je omezená na 180 km/h. Jedná se o neobyčejně rychlé auto a na silnici je to opravdu cítit. Díky téměř okamžitému výkonu je jízda s autem fakt zábava. Výkon dávkujete s absolutní přesností bez sebemenší prodlevy. Po stlačení plynového pedálu bych vždy nejraději zakřičel slovo, které by se pohybovalo někde mezi devátou až desátou příčkou mé oblíbené jednotky vulgarity – milošekundy.

Vlastnosti jízdy si navíc můžete přizpůsobit díky jízdním režimům, kterých je v nabídce hned pět – individuální, sportovní, komfortní, ekologický nebo režim s maximálním dojezdem. Já osobně jsem nejčastěji využíval režim Eco, který nabízí dokonalou rovnováhu mezi výkonem a úsporou baterií. Pod volantem navíc najdete dvě páčky, kterými můžete ovlivňovat sílu rekuperace. Auto dokáže jezdit ve čtyřech různých režimech – buď zcela plachtí, nebo rekuperuje s takovou silou, že vůbec nemusíte používat brzdy. Po nějakém čase jízdy s EQC můžete pohodlně řídit jen s pomocí páček pod volantem a nemusíte vlastně vůbec brzdit. Jízda je tak velmi plynulá a příjemná. Z toho plyne i další výhoda, kterou je méně častější výměna brzdových destiček.

Díky mnoha asistentům, které hlídají každý metr vaší jízdy po silnici, si můžete užívat téměř autonomní jízdu. EQC dokáže autonomně předjet vozidlo na dálnici a poté se opět zařadit zpět do původního pruhu, dokáže samo vyhledávat parkovací místa, když jedete rychlostí menší než 30 km/h a dokáže prakticky vše, co ostatní špičkové Mercedesy od kategorie E a výš.

Jak chutná kuře od kuchaře, který nejí maso? A svede lepší Crème brûlée než vy? Petr Brach v PROSTŘENU6. 10. 2021

Praha – Ostrava a zpět

Jednou z hlavních hodnot, po kterých se u elektromobilu ohlížíte, je samozřejmě dojezd. Dle WLTP by automobil měl být s 80 kWh akumulátorem schopen ujet cca 400 km, což bohužel není reálné ani v létě, natož v zimě. Já jsem se reálně pohyboval okolo 280-290 km na jedno nabití. A to jsem ve voze cestoval zcela sám.

I tak jsem se rozhodl absolvovat cestu z Prahy do mé rodné Karviné, což je reálně cca 390 kilometrů, zvolíte-li trasu přes Brno. Bylo mi jasné, že na jeden zátah to nezvládnu, pokud bych se po dálnici nechtěl trajdat rychlostí 90 km/h. Myslím, že ani tak by mi to nevyšlo.

Je pravda, že ze startu jsem měl trochu strach a svazoval mě nějaký vnitřní pocit toho, že zůstanu někde viset absolutně bez šťávy a budu volat asistenci Mercedesu, ať mi pošlou pomoc. Ale hned po zadání Karviné do navigace jsem byl v klidu. Jak už bylo řečeno, navigační systém si trasu rozvrhl tak, abych nikde viset nezůstal. Ale i přes to jsem nikdy tak úzkostlivě nekoukal na palubovku, abych zjistil, jaký zbývá dojezd. Myslím, že bych si po čase zvykl.

Spotřeba se během mého testování pohybovala okolo 26 kWh na 100 km, což není úplně špatné číslo, ačkoliv Mercedes deklaruje, že by EQC mělo jezdit za 22-25 kWh. Je pravda, že jsem vůz testoval v zimě a docela znatelně jsem používal 600 W audio systém a je jasné, že topení a muzika se na spotřebě také nějakým způsobem podepisují a ukrajují z celkového dojezdu automobilu.

Proto vždy říkám, že nejsmysluplnější mi zatím připadá používat elektromobil po městě, kde například nabíjíte během toho, co jste doma, v práci, když jdete nakoupit apod. Na delší trasy musíte kvůli nabíjení samozřejmě počítat s nějakým časem navíc a už to po pravdě není tak pohodlné a hlavně ani levné (koukněte na tento článek).

Foto: Jan Witek

Jak je na tom nabíjení?

Mercedes-Benz EQC můžete nabíjet maximálně 110 kilowatty za hodinu. K nabití na 80 % kapacity budete potřebovat zhruba 40 minut a pokud budete nabíjet z domácího wallboxu, počítejte se zhruba osmi hodinami. Ano, je to samozřejmě delší než běžné tankování, ale ani tak to není žádná tragédie. Při mé cestě do Karviné jsem si prostě zastavil na benzince, dal jsem si jídlo, kávu, cigárko, došel na toaletu, trochu jsem se vyvětral a opět pokračoval v cestě. Odpočatý a plně soustředěný.

Při delších cestách stačí jednou za 200 až 250 kilometrů zastavit, protáhnout si nohy, dojít si na záchod a zhruba za půl hodinky můžete pokračovat dál. Jak už jsem naznačil, s pravidelnými přestávkami navíc daleko lépe udržíte pozornost a jízda tak bude samozřejmě bezpečnější. Mě se zastávka hodila i při návratu z Karviné do Prahy, kdy jsem pro změnu zastavil u obchodního domu a měl jsem čas si v klidu nakoupit. Během toho se mi automobil dobil a já jsem pádil domů.

Tím chci říct, že provoz elektromobilu rozhodně není problém a jde pouze o menší změnu uvažování, jelikož elektromobily většinou nabíjíte, když jet nepotřebujete, zatímco u spalovacích motorů tankujete, když jet potřebujete. Proto se za pár dní s elektromobilem naučíte přemýšlet nad tím, kam jedete a jakým způsobem na místě můžete nabíjet – práce, návštěva, nákup, restaurace apod. Vždy přemýšlíte, kde byste auto píchli do zásuvky. Pokud se takhle naučíte uvažovat, už nikdy si nebudete lámat hlavu s dojezdem.

Foto: Jan Witek

Mercedes me Charge

Automobilka Mercedes-Benz navíc nabízí skvělou službu Mercedes me Charge, v rámci které dostanete jednu čipovou kartu, která funguje na větší množství nabíjecích stanic po celém Česku. Stačí pak zastavit u příslušné nabíjecí stanice, přiložit čip a vozidlo se ihned začne nabíjet.

Good job! Nebo raději gute Arbeit!

Vstup automobilky Mercedes-Benz do klubu elitních SUV elektromobilů se povedl na jedničku. Kdo by od této německé prémiové značky očekával něco jiného? Automobil působí opravdu moderně, má nádherný a příjemný interiér a pozadu není ani výkonově.

Navíc je model EQC ze zmiňovaného tria Jaguar, Audi a Mercedes-Benz nejlevnější. Jeho cena startuje na 1 887 600 Kč. Všechny milovníky ekologie může potěšit i to, že 99 % vozu je ze 100 % vyrobeno udržitelným způsobem a ve velké míře jsou použity recyklované materiály. Jedná se zkrátka o německé nadauto, které si zamilují všichni milovníci nových technologií, neodolatelného komfortu a návykového výkonu. Chcete se v tomto voze také projet? Koukněte zde.

Autor: Jan Witek

Zdroj: Jan Witek