Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ kupé aneb Luxusní kupéčko, které nabídne až překvapivě moc místa

Prémiový obr s trojcípou hvězdou na čele! Mercedes-Benz nabízí kromě klasického SUV GLE i verzi kupé, kterou jsme nedávno vyzkoušeli v týdenním testu. Řeknu vám, že je opravdu těžké si na podobný vůz odvykat.

Zákazníci po nich šílí a není divu, že jim automobilky vycházejí vstříc. Řeč je o kategorii vozů s označením SUV kupé. Kromě značky Mercedes-Benz mají tuto kategorii vozů ve své nabídce i další prémiové automobilky, jako např. BMW a její X6 nebo Porsche Cayenne Coupé. O tom, že i největší SUV kupé od Mercedesu patří mezi oblíbené automobily, se můžete přesvědčit třeba v ulicích měst, kde tohle auto potkáte velmi často.

Zaoblený a dravý obr

Jak už jsem zmiňoval, tento model na ulicích potkávám velmi často, nicméně nikdy jsem k němu nebyl tak blízko, jako při týdenním testování.

Musím říct, že kouzlo, které tento vůz vyzařuje, mě ohromilo stejně jako ostatní (chápejte majitele). Dle mého se Němčourům podařilo vytvořit opravdu krásný, atraktivní a oslňující automobil.

Na první pohled zaujme obří čelní maska chladiče s trojcípou hvězdou uprostřed. Ihned dostanete pocit, že tohle auto doslova žere asfalt a když na to pořádně šlápnete, promění se tento pocit dokonce v realitu.

Velmi se k autu hodí modrá metalíza (briliant blue), se kterou nádherně ladí červené brzdy. Když k tomu přidám sexy křivky a „svalnaté tělo“, není divu, že se za autem kromě mě otáčelo i mnoho kolemjdoucích. Nutno zmínit, že zvlášť když bylo hezky umyté a naleštěné, mohli si někteří lidé skoro vykroutit hlavu. I tohle mě přesvědčilo o tom, že se jedná o velmi nápadité auto. Ačkoliv jich po Praze jezdí mnoho, stále oplývá jakousi exkluzivitou.

Foto: Jiří Matoušek

Když už jsem Mercedes-AMG GLE kupé nazval obrem, nebylo to pouze na základě prvního dojmu, ale odpovídají tomu i jeho rozměry. Na šířku bez zrcátek měří 2010 mm, na délku 4939 mm a na výšku 1730 mm. Jeho robustnost ostatně sálá i z přiložených fotografií.

Foto: Jiří Matoušek

Definice luxusu

Lidé z Mercedes-Benz interiéry umí! Před vámi se rozprostírají dvě propojené obrazovky s úhlopříčkou 12,3 palce. Jedna pro digitální přístrojovou desku a druhá pro infotainment systém. Obě jsou skvěle čitelné i na větším sluníčku a nabídnou bezchybnou grafiku. Každá animace se zobrazuje naprosto plynule a ani jednou jsem nezpozoroval nějaký zásek či jinou chybičku.

Hodně se mi líbí široké možnosti nastavení vzhledu budíků, aby odpovídaly přesně vašim představám. Možností přizpůsobení je oproti jiným značkám velké množství. Vše můžete nastavit prostřednictvím volantu, na kterém jsou dotykové plošky. Na levé straně ovládáte digitální přístrojovou desku a na pravé straně středový displej. Středový displej však můžete ovládat i dotekem, případně skrze touchpad, který se nachází na středovém tunelu.

Disney představilo vůbec první nebinární animovanou postavu4. 8. 2021

Pod obrazovkou na středové konzoli najdete otočné ovladače, což je stará dobrá klasika, která mi obecně vyhovuje daleko víc než dotyková tlačítka. V případě mnou testovaného vozidla nechyběly výplně interiéru AMG Carbon (za příplatek 40 729 Kč) a nutno zmínit, že v interiéru na vás z každé strany vyzařuje luxus a kvalita, kterými zákazníci této značky určitě nepohrdnou.

Překvapila mě též tlačítka s malými displeji na volantu, prostřednictvím kterých můžete měnit některá nastavení. Na pravé části volantu jde o otočný ovladač pro změnu jízdních režimů a na levé části o dvojici plastových tlačítek, jejichž funkci lze jednoduchým stiskem displeje měnit a stisknutím tlačítek pak danou funkci aktivovat či deaktivovat. Dle mého jde o skvělý nápad, vypadá to efektně a při jízdě tlačítka nijak nepřekážejí, ba naopak dost pomůžou. V případě potřeby je zde i hlasový asistent, na kterého stačí zvolat: „Ahoj Mercedesi!“. V ten moment máte k dispozici osobního parťáka, který vám pomůže se vším potřebným.

Foto: Jiří Matoušek

Jako v bavlnce

Posez je opravdu famózní a z křesla řidiče máte ovládání jakékoliv funkce doslova na dosah. Musím zmínit klasickou mercedesáckou řadící páčku za volantem, která mi tak trochu připomněla jízdy s vozy Rolls-Royce. Velmi chválím umístění tlačítek pro nastavení sedadla, která jsou přímo na dveřích. Většina aut má tyto ovladače ve spodní části sedačky, kde na ně nevidíte a vysvětlit pak nějakému „neználkovi“, jak si má sedačku posunout, je občas docela zábava.

Byl jsem překvapen, kolik místa se uvnitř nachází. Nejen pro nohy a nad hlavou, ale i po stranách. Vzhledem k tomu, že se jedná o SUV kupé, moc jsem nesázel na místa vzadu. Opět došlo k velmi příjemnému překvapení. Já a mých 193 centimetrů se zde vlezlo naprosto v pohodě. Měl jsem dostatek místa před nohami a ani má hlava neškrtala o strop. Díky velkému nástupnímu prostoru jsem navíc neměl problém se do vozidla dostat. Divili byste se, ale i to občas může být docela tvrdý oříšek. Když k tomu všemu přidáte propracovaný zvuk linoucí se z reproduktorů a nádherné ambientní osvětlení s téměř neomezeným výběrem barev, budete v tomto autě chtít nocovat a možná si při cestě z Prahy do Brna budete říkat, proč je to Brno tak blízko, protože byste se ještě nějaký čas projeli.

Foto: Jiří Matoušek

Když už jsme u toho místa, dostatečný prostor se ukrývá i v kufru, který má v základu 690 litrů, ale sklopením zadní řady sedaček se můžete dostat až na 2010 litrů.

Motor? Značka ideál!

AMG. Tři písmena, která jasně hovoří o tom, co je tento vůz zač. Co se skrývá pod číslem 53? Je to řadový třílitrový šestiválec o výkonu 320 kW (435 koní) a s točivým momentem 520 Nm. Z 0 na 100 km/h vystřelíte za 5,2 s a maximální rychlost končí na hranici 250 km/h. Vzhledem k tomu, že vůz váží více než 2,3 tuny, nejedná se o vůbec špatný výsledek.

Mnou testovaná verze se navíc řadí mezi tzv. mild-hybridní automobily. V praxi jde o to, že vozidlo bylo vybaveno systémem kombinujícím spalovací motor s 48 voltovým elektromotorem. Hlavní výhodou je, že při zpomalování a brzdění dokáže rekuperovat kinetickou energii, která je následně využita k dobíjení baterie a pohánění vozu. To mu pomáhá například při akceleraci, kdy pocítíte okamžitou reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Dostupnou sílu tak máte ihned a pokaždé ve svých rukách. Když k tomu přidáte krásný zvuk linoucí se z výfuků, rázem víte, že ovládáte opravdového alfa samce. Zvuk výfuků navíc můžete přiostřit nebo zjemnit jednoduchým stisknutím tlačítka, které ovládá klapky.

Léto a HIV v Česku: V červenci přibylo 21 HIV pozitivních pacientů, v srpnu 2021 udělala Česká společnost AIDS pomoc rekordní počet anonymních testů6. 9. 2021

Motor Mercedesu-AMG GLE kupé 53 4Matic+ je doslova neúnavný a citelná akcelerace je poznat v jakékoliv situaci. Ale i s tímto na první pohled sportovním vozem můžete jezdit zcela komfortně a pohodlně. I přes to, že jsem měl k dispozici šestiválcovou verzi, což je vlastně ta nejmenší, kterou v rámci AMG můžete mít, byla jízda svižná a vůz mě v případě potřeby dokázal hezky zarazit do sedačky. Co teprve takový osmiválec? Ten však vyjde o nějaký milion dráž. Závisí na tom, zda sáhnete po verzi 420 kW nebo 450 kW.

Řízení je hodně přesné a jízda je komfortní i přes výmoly, kterých je na českých silnicích požehnaně. Díky adaptivnímu vzduchovému podvozku AMG Active Ride Control většinu z nich nepocítíte. A jízda na dálnici? Ta je čarovná a možná i Aladin a jeho létající koberec by se mohli stydět. Vozidlo pevně drží na silnici, doslova narušeně sviští vzduchem a kdykoliv je to jen trochu potřeba, zapřáhne všechny koně pod kapotou.

Jak je na tom spotřeba?

Možná se nyní ptáte, za kolik tento obr asi tak jezdí. Překvapením je, že se může pyšnit velmi slušnou spotřebou. Budete-li jezdit s lehkou nohou, můžete se dostat na 10 litrů na sto. Já jsem se pohyboval okolo 12 až 13 litrů, ale musím přiznat, že má noha byla občas trochu těžší. Ale u tak velkého SUV s výkonným motorem, automatem, pohonem všech čtyř kol a váhou 2,3 tuny je i tohle dosti solidní výsledek.

Doufám, že se nevidíme naposled

Týden s tímto stylovým, pohodlným a technologiemi nabitým kočárem utekl jako voda a já doufám, že se opět někdy setkáme. Jezdí opravdu příjemně a umí se proměnit v nezastavitelného dravce, který zároveň nezruinuje vaši peněženku. Ale bude něco takového majitel auta s cenou přesahující tři miliony vůbec řešit?

Foto: Jiří Matoušek

Základní cena testovaného modelu Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ kupé startuje na částce 2 625 700 Kč s DPH, ale díky bohaté příplatkové výbavě (sada jízdních asistentů, head-up displej, MULTIBEAM led světlomety, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, panoramatická střecha, automatická klimatizace, sportovní podvozek AMG Active Ride Control, bezklíčový přístup, 22palcová kola, rozšířená realita pro navigační systém, výfuky AMG Performance se dvěma volitelnými režimy a mnoho dalšího) se hravě dostanete přes 3 000 000 Kč. Není to málo, ale cena naprosto odpovídá tomu, co za ni dostanete.

Autor: Jan Witek

Zdroj: Jan Witek