Vlajkové SUV automobilky Lexus aneb Velkolepý Japonec, jehož křivky vás uhranou

Lexus RX je vrcholné SUV prémiové japonské značky a zároveň též jedním z nejprodávanějších modelů Lexusu v Česku. Vyzkoušel jsem omlazenou verzi této „SUV limuzíny“ a k mému potěšení si Japonci vzali k srdci většinu připomínek a vytvořili vůz, kde se kromě „lexusní“ jízdy můžete radovat i z moderních technologií.

V redakci jsme měli možnost testovat Lexus RX 450h, který se vyrábí v kratší pětimístné verzi, ale též v delší verzi, která nabízí až sedm sedadel. Protentokrát jsme testovali verzi kratší a užili jsme si opravdu zajímavou jízdu. Račte se opět povozit s námi.

Věděli jste, že Lexus RX je vlastně jedním z prvních prémiových SUV vozů, které spatřily světlo světa? V průběhu devadesátých let si totiž výrobci všimli nestále narůstající obliby vozidel kategorie off-road, která však sloužila k denním potřebám a mimo zpevněné cesty jezdila jen zcela výjimečně. V hlavách konstruktérů se tak zrodil nápad vytvořit novou kategorii vozů, tedy zvýšených rodinných automobilů, které sice umožňují občasný výlet do terénu, nabízí pohon všech kol a zvýšený posed, ale jsou stále plně komfortní.

Ačkoliv je za průkopníka kategorie moderních SUV často označován Mercedes-Benz třídy M, který se objevil již v roce 1997, model RX se na domácím trhu prodával také již od roku 1997, avšak jako Toyota Harrier, čímž se na tomto prvenství jednoznačně podílí. Lexus RX vyrazil na americký trh v roce 1998 a postupně se stal senzací. Nejen v Česku, ale i globálně jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky.

Je to krasavec!

Dost historie a přesuňme se spíše k současnosti. Lexus se oproti prémiovým SUV vozům konkurenčních značek vydal tak trochu jiným směrem. Podle vzhledu si jej určitě s žádným jiným vozem nespletete. Vůz nabídne odvážný, netradiční a tak trochu „kosmický“ design. Ten je Japoncům vlastní a podle mého názoru to rozhodně není na škodu.

Oproti předchozí verzi se design změnil jen decentně a na první pohled si prakticky žádných změn nevšimnete. Novinkou jsou například adaptivní diodové světlomety s technologií BladeScan. Ta umožňuje osvětlit velkou část prostoru bez zbytečného oslňování ostatních. Tyto světlomety jsou však dostupné jen v nejvyšších výbavových stupních. V základní a střední specifikaci jsou k dispozici „pouze“ plně diodové světlomety s animovanými blinkry.

Omlazené provedení nabídne pevnější skelet karoserie, rozšířenou personalizaci, exkluzivnější materiály a přepracovaný infotainment. Zvlášť k tomu poslednímu musím zvolat „aleluja“!

„Nechutní a zvrácení“. Ruská státní televize ve svém vysílání urážela olympijské LGBT sportovce6. 8. 2021

Za interiér smekáme klobouk

Musím říct, že pohodlí, kterým Lexus obdarovává své vozy (tedy především své klienty), je mi již po několika testech vozů této značky dobře známé. Vždy se těším, až opět usednu do pohodlného křesla a budu si užívat prostornou kabinu. Nejinak tomu je ve vlajkovém SUV značky Lexus RX. Po pravdě bych sedadlo řidiče nazval opravdu luxusním křeslem, ve kterém se cítíte jako v bavlnce.

Nechybí vyhřívání, odvětrávání a k dispozici je i spousta dalších prvků výbavy, aby se vám během krátké, ale i dlouhé jízdy jelo naprosto pohodlně.

Ihned, co se probudíte ze sna, ve kterém se ocitnete v okamžiku usazení, začnete vnímat interiér, který k tomuto prémiovému vozu dokonale sedí. Volant, palubovka, ale i další části interiéru jsou krásně obšité kůží, vše k sobě ladí a dobře lícuje.

Stará dobrá klasika

Vzhled nádherný, jízda skvělá, interiér pohodlný, ale ty technologie… S každým vozem Lexus jsem se vždy trochu kriticky vymezoval například vůči infotainmentu a provedení všech ovládacích prvků na palubovce, protože mi přišlo, že v tomto směru se Lexus tak trochu zastavil v čase. Naštěstí s novou verzí Lexusu RX přišlo několik příjemných změn k lepšímu!

Foto: Jiří Matoušek

Infotainment nabídne lepší grafiku a podporu rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto, které však funguje jen s pomocí kabelu. Konečně jsem tak získal možnost pustit si svou oblíbenou navigaci, poslouchat songy skrze Spotify a užívat si zkrátka všech vymožeností moderních zařízení. Navíc obrovský displej, který šel dříve ovládat pouze s pomocí tlačítek a joysticku, lze nyní ovládat i dotykově.

Za zmínku stojí i zajímavá funkce automatického skenování tělesné a okolní teploty. Dle nasbíraných dat je upraveno vnitřní klima a v případě potřeby se zapne vyhřívání, nebo odvětrávání kůží čalouněných předních sedadel.

Vychytaný zvuk

Pokud si v autě často děláte svůj vlastní koncert a rádi zpíváte, ale zároveň se nesnesete poslouchat, soundystém Lexusu RX vás určitě mile překvapí. V rámci výbavy LUXURY totiž máte k dispozici prémiový audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory. Musím říct, že na jeho basy si pořádně utáhněte pasy! Ten zvuk je jedním slovem lahoda.

Vaše BMI není v normě? I tak nadváhou nejspíš netrpíte. BMI je totiž nástroj dietního průmyslu k přesvědčování lidí, že musí zhubnout22. 7. 2021

Neuvěřitelné ticho

Po soundsystému se nyní paradoxně budu věnovat tichu. Vzhledem k tomu, že se jednalo o hybridní vůz, každý start a popojíždění bylo naprosto tiché a měl jsem tak trochu pocit, jako bych jezdil po „stoprocentní smetaně“. Kromě toho mě vždy v modelech značky Lexus příjemně zaskočí třeba jen obyčejné stahování oken, které je tak tiché, až vás to zarazí.

Bezpečnost nadevše

Jistou výhodu v bezpečnosti řízení představuje například Head-Up displej, na kterém můžete zobrazit základní provozní údaje jako rychlost či otáčky a není tak potřeba vůbec spouštět oči z vozovky. Samozřejmostí jsou moderní asistenční systémy, které Lexus schovává pod jedním názvem, a to Lexus Safety System. Můžete se tak těšit na přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat a pokročilého asistenta pro jízdu v jízdním pruhu.

Není to takový žrout

Je pravda, že s Lexusem RX si užijete především kultivovanou a pohodovou jízdu. Na nějaké přehnané závodění rovnou zapomeňte a po pravdě by se nic podobné k tomuto vozu ani nehodilo.

Kromě zážehového vidlicového šestiválce o výkonu 263 koní a s točivým momentem 335 Nm, pracují v útrobách vozu ještě dva elektromotory. Přední s výkonem 167 koní a zadní s 68 koňmi. Kombinovaný výkon se díky tomu vyšplhá na 313 koní a pohání všechna čtyři kola. I přes to, že se jedná o poměrně vysoké hodnoty, cílem RX není trhat rychlostní rekordy, ale nabídnout pohodlné svezení s nízkou spotřebou a toxicitou.

A právě spotřeba tohoto paláce je velmi překvapující. Ačkoliv při vysokých rychlostech na dálnici může spotřeba vyletět až k deseti litrům, ve městě se můžete pohybovat na velmi příjemných hodnotách. Mít podobně velké SUV ve městě může pořádně zasáhnout vaši peněženku. Ne však, pořídíte-li si Lexus RX. Právě ve městech se projeví výhoda elektromotorů, které dokážou pracovat namísto šestiválce klidně polovinu trasy. Jezdit pak můžete za šest až osm litrů, což je na dvoutunový kolos opravdu příjemné číslo.

Foto: Jiří Matoušek

Nový zážitkový showroom v japonském duchu Omotenashi

Značka Lexus nedávno otevřela nový showroom v Průhonicích u Prahy. Centrum na ploše 1321 m2 je celé vybudované v duchu japonské filozofie Omotenashi, která odkazuje na tradiční japonskou pohostinnost a obětavost. Ve čtvrtém showroomu Lexus v České republice je k vyzkoušení kompletní nabídka všech modelů značky, včetně SUV Lexus RX.

Nový showroom v Průhonicích
Foto: Lexus

„Nový showroom vychází z našeho konceptu postaveného na tom, aby se u nás zákazník nejen cítil dobře, ale aby také odjížděl s pocitem, že byla splněna všechna jeho přání, včetně těch nevyřčených. Loňské prodeje Lexus dokazují, že značku navzdory koronavirové krizi objevuje stále více lidí, kteří preferují pověstnou kvalitu a spolehlivost, vynikající zpracování, špičkové technologie i brilantní jízdní výkony," říká jednatel Lexus Tsusho Průhonice Pavel Vávra.

Lexus Tsusho Průhonice
Foto: Lexus

 

I když je showroom z důvodu vládních opatření aktuálně uzavřen, odborníci značky Lexus jsou k dispozici prostřednictvím online showroomu. V reálném čase se s nimi můžete spojit a přesunout se přímo do showroomu pomocí jednosměrného video-hovoru.

Foto: Jiří Matoušek

Povedlo se!

Model Lexus RX 450h běžně začíná na ceně 1 907 000 Kč, ale ještě do konce ledna můžete stihnout zvýhodnění a zcela nový vůz si pořídit za 1 599 000 Kč. Námi testovaný model s výbavou LUXURY pak v základu vychází na 2 411 000 Kč (do konce ledna 1 990 000 Kč).

Lexus RX je určen spíše milovníkům alternativních značek, kteří nechtějí jezdit v prémiovkách německého původu a musím říct, že i za původní cenu se jedná o velmi zajímavý vůz, se kterým je každá jízda prémiová a doslova „lexusní“. Co dodat? Japonci válcují!

Zdroj: Jan Witek