Trend zvaný elektromobilita aneb Co všechno byste měli vědět, než si pořídíte elektromobil či plug-in hybrid?

Automobilový průmysl znatelně zasáhl trend elektrifikace. Téměř všechny automobilky světa dnes nabízí elektrifikované verze známých modelů, ale i zcela nové elektromobily, které často vypadají dost futuristicky. Co však znamená takový elektrifikovaný vůz vlastnit, na kolik vyjde peněz a jak moc se jízda na elektřinu vyplatí?

Plug-in hybrid vs. elektromobil

Pro začátek si pojďme ujasnit pár pojmů. Plug-in hybridní vozy (většinou označované jako PHEV) jsou tzv. „obojživelníci“ a pod kapotou ukrývají nejen akumulátor a elektromotor, ale i benzinový motor (výjimečně nafťák). Tyto vozy lze nabíjet z externího zdroje elektrické energie (proto se jim občas říká „hybrid do zásuvky“) a vy tak nejste omezeni pouze na elektřinu, protože v případě vybití baterie vám stále slouží benzinový agregát. S elektromobilem s vybitou baterií už bohužel nepohnete. Oba druhy pohonu mají své výhody a nevýhody. Pojďme si některé z nich představit.

Výhody a nevýhody elektromobilu

Elektromobily poskytují daleko větší kapacitu baterie, díky které můžete ujet i několik set kilometrů (záleží na typu vozidla, kapacitě akumulátoru a často i na ročním období). V rámci jízdy jste však omezeni pouze na nabíjecí stanice, kterých zatím v Česku není tak velké množství, alespoň těch rychlonabíjecích. Delší trasy se vám tak můžou trochu zkomplikovat a značně prodloužit. Pokud tedy často jezdíte delší vzdálenosti a například kvůli práci potřebujete být všude včas a nemůžete si dovolit ztrácet drahocenné minuty čekáním na dobití elektromobilu, nebude pro vás čistě elektrický vůz zrovna dobrou volbou.

Pozitivní je, že již nikdy nemusíte vyměňovat olej, ale ani olejový, vzduchový či palivový filtr. Není potřeba kontrolovat chladicí systém a měnit zapalovací svíčky. Vrásky na čele vám už nikdy nezpůsobí ani manuální převodovka, spojka či výfukový systém. Je logické, že součástky, které vozidlo neobsahuje, se nemohou porouchat.

Pomalé cestování, mini-trampolíny a psychoterapie na procházce, to jsou některé z wellness trendů roku 202112. 1. 2021

Další významnou výhodou elektromobilu je jeho vyšší efektivita a využití energie při brzdění. Většina brzdného výkonu je totiž rekuperací zpětně měněna na energii elektrickou a je poté opět využívána. Rekuperace nejen prodlužuje dojezd, ale také významně zvyšuje životnost brzdy a brzdové kapaliny.

Elektromotor je oproti motoru spalovacímu daleko efektivnější, díky čemuž není vystaven vysokým tlakům, tření a teplotám. Životnost elektrického motoru je mezi 15 až 20 roky, zatímco u spalovacího motoru je to zhruba 8 až 10 let.

Ačkoliv je pořizovací cena elektromobilů poněkud vyšší, můžete se utěšit alespoň tím, že ušetříte na servisu. Automobilka Volkswagen u svých elektrických vozů spočítala úsporu na servisních nákladech až 35 %.

Ruku v ruce s tím jde i šetření času, protože nemusíte podstupovat měření emisí a časté návštěvy v servisu. Jediné servisní náklady na provoz elektromobilu jsou kontrola řízení, klimatizace, kol a pneumatik.

Designový elektromobil EQC od Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC

Výhody a nevýhody plug-in hybridních vozů

Plug-in hybridy nabízí pouze omezený počet kilometrů, které můžete urazit čistě na elektřinu. Jejich nabití na plnou kapacitu (dojezd většinou okolo cca 50 km) trvá poměrně dlouho (z 0 na 100 % cca 4 až 6 hodin), protože nepodporují rychlonabíjení. Když vám však šťáva v baterii dojde, můžete se spolehnout na benzinový motor a nikdy tak nezůstanete ve štychu, případně se nezdržíte na nabíječce, když budete zrovna spěchat na pracovní schůzku.

Pořízením plug-in hybridu můžete oproti klasickému vozu ušetřit v průměru až 75 % nákladů. To vše je ale přímo úměrné procentu nájezdu čistě na elektřinu a ceně jejího dobíjení. I u těchto vozů je však nutné počítat s vyšší pořizovací cenou. Z finančního hlediska se vám tak vlastnictví takového vozu vyplatí pouze ve chvíli, kdy ho budete používat velmi často převážně na kratší vzdálenosti s co možná největším podílem provozu na elektřinu, kterou budete čerpat nejlépe z domácího wallboxu.

Přesně z toho důvodu je nutné dávat si pozor na papírově zkreslenou spotřebu plug-in hybridů. Vždy záleží na tom, jak a kde jezdíte. Norma totiž nemůže v žádném případě předpokládat, v jakém poměru bude výsledný uživatel tankovat benzín a nabíjet elektřinu.

Škoda Octavia RS iV
Plug-in hybridní Škoda Octavia

Můžeme si uvést jednoduchý příklad. Představte si, že vlastníte plug-in hybridní verzi Škody Octavie iV, která má kapacitu baterie 13 kWh (dojezd 55 km). Pokud máte rodinný barák, kde si necháte nainstalovat domácí nabíjecí stanici (tzv. wallbox), případně nabíjíte přímo ze zásuvky, můžete auto na plnou kapacitu nabít za cca 61 Kč (počítáme s průměrnou cenou za kWh v roce 2020, která byla 4,69 Kč, nicméně aktivací speciálních tarifů se můžete dostat ještě mnohem níž). Dejme tomu, že každý den jezdíte 25 kilometrů do práce a 25 kilometrů z práce. Dohromady tak najedete 50 km, které byste za ideálních podmínek mohli absolvovat čistě na elektřinu.

Budete-li stejnou trasu jezdit benzinovou verzí Škody Octavie s průměrnou kombinovanou spotřebou 6 l na 100 km, bude vás každodenní trasa stát zhruba 84 Kč (počítáme s průměrnou cenou benzinu 28 Kč za litr).

Trend zvaný elektromobilita aneb Co všechno byste měli vědět, než si pořídíte elektromobil či plug-in hybrid?8. 2. 2021

Pár společných výhod elektromobilů a plug-in hybridů

Je nutné zmínit ještě několik dalších výhod, které mají elektromobily a plug-in hybridy společné. Vozidla s emisemi CO2 do 50 g na 100 kilometrů nemusí být opatřena dálniční známkou a jsou vyjmuta i ze silniční daně. Kromě snížení nákladů to znamená i výrazně nižší starosti s placením záloh, počítáním celkové daně a administrativní zátěž.

Všem Pražákům se určitě bude zamlouvat, že s elektromobily a plug-in hybridy můžou parkovat na všech modrých zónách zcela zdarma.

Jak a kde nabíjet?

Jak už bylo zmíněno, v Česku infrastruktura nabíjecích stanic prozatím trochu pokulhává. Zvlášť těch rychlonabíjecích je u nás opravdu po málu. Síť nabíjecích stanic můžete dohledat na internetu, ale elektrifikované vozy většinou mají jejich polohu uloženou přímo v navigaci a při delších trasách vám cestu spočítají včetně povinných zastávek na nabíjení.

Na několika málo místech můžete využít toho, že jsou nabíječky zdarma (většinou se jedná o obchodní domy), ale ve většině případech budete za nabíjení muset platit. Pokud si předplatíte nějaký tarif u konkrétní společnosti (PRE, E.ON, ČEZ a další), jste omezení nabídkou jejich stanic. Proto je výhodnější sjednat si komplexní službu nabíjení, kterou poskytují jednotlivé automobilky. Vy tak dostanete kartu a můžete nabíjet na nabíjecích stanicích různých dodavatelů, se kterými má automobilka smlouvu. Takovou službu nabízí například BMW, Mercedes-Benz, Škoda Auto, ale i další značky, v jejichž portfoliu nechybí elektrifikované modely. Určitě je to daleko jednodušší než si pořizovat dobíjecí čipy na veřejné stanice všech dodavatelů.

Jedna karta slouží k aktivaci nabíjení na různých nabíjecích stanicích

BMW Charging aneb Vše pod jednou střechou

Uvedeme si jeden příklad, jak taková komplexní služba nabíjení funguje. Jednou z nich je služba BMW Charging, do které patří nadnárodní síť veřejných nabíjecích stanic různých poskytovatelů. Pod jednou pokličkou tak máte k dispozici nejen nabíjecí stanice v městských částech nebo na parkovištích, ale také vysokorychlostní nabíjecí stanice na dálnicích.

Navigační systém v automobilu navíc můžete nastavit tak, aby filtroval nabíjecí stanice podle toho, zda nabízejí střídavý proud (AC), stejnosměrný proud (DC) nebo vysokovýkonné nabíjení (HPC). Vhodné nabíjecí stanice se zobrazí přímo v navigačním systému s rozšířenými funkcemi, jako jsou body zájmu, aktuální obsazenost a další informace. Nabíjení jsou jednoduše a pohodlně spravována prostřednictvím BMW Charging a v rámci měsíční fakturace obdržíte celkový rozpis s podrobnostmi o všech nabíjeních. Nemusíte tak řešit, zda máte tarif od ČEZ, či jiné společnosti, ale jednoduše nabíjíte tam, kde zrovna zastavíte.

Nabíjení vozu můžete sledovat díky mobilní aplikaci

Nabíjení podraží

Jedny z největších výhod elektromobilů a taktéž plug-in hybridních automobilů mají být bezemisní a mít finančně výhodný provoz. Nicméně jak dlouho bude něco takového platit? Vlivem neustálého zdražování cen elektrické energie je možné, že časy levného provozu elektrifikovaných aut končí. Tedy pouze pokud hovoříme o tom, že máte potřebu nabíjet z veřejně dostupných stanic.

Například společnost Ionity, která provozuje rozsáhlou evropskou síť rychlonabíječek, nedávno oznámila zvýšení cen, které výrazně naruší celkovou koncepci levného provozu elektrifikovaných vozů. Od začátku února chce Ionity účtovat cca 0,79 euro za kilowatthodinu, což je v přepočtu zhruba 20 Kč. Dle informací serveru Info.cz se navíc ke zdražení mají chystat i ostatní tuzemští provozovatele nabíječek.

Albert Černý vydává nový song. Proč věří v sílu přitažlivosti a jak se mu její fungování potvrdilo v praxi?27. 11. 2020

Vozy, které podporují rychlé nabíjení, jsou odkázány především na rychlonabíjecí stanice Ionity. Jejich majitele tak provoz vyjde dost draze. Například novou Škodu Enyaq ve verzi iV 50 (baterie s kapacitou 55 kWh) na zmiňované stanici nabijete z 0 na 100 % za cca 1 100 Kč. Dle WLTP má však tento model dojezd cca 340 km (ve skutečnosti bývá dojezd o něco nižší).

Levně vás tak provoz elektromobilu vyjde pouze v případě, pokud bydlíte u nabíjecí stanice, která je zdarma, anebo máte svůj vlastní domácí wallbox. Při průměrné ceně 4,69 Kč za kWh nabijete totožný model Škody Enyaq z domácí sítě za necelých 260 Kč a pokud si u svého dodavatele vyjednáte nový tarif s distribuční sazbou D27d pro elektromobily, může vás při nočním dobíjení jedna kilowatthodina vyjít na pouhých 1,89 Kč (tarif od E.ON). V takovém případě vůz z 0 na 100 % nabijete za cca 104 Kč.

Škoda Enyaq

Vyplatí se? Jak pro koho!

Jedná se o zajímavou technologii a trend, který se nevyhnul ani Česku. Zatímco čísla Svazu dovozců automobilů ještě loni či předloni ukazovala, že elektromobily přibývají tempem zhruba padesáti nových měsíčně, letos je přírůstek trojnásobně rychlejší a několikanásobně přibývají i počty prodaných plug-in hybridů. Podobný trend bude pravděpodobně pokračovat.

Pokud máte rodinný dům, případně možnost nechat si u domu vybudovat wallbox a autem jezdíte maximálně po městě a občas na nějaké výlety, je vlastnictví elektromobilů a plug-in hybridů zajímavé. V ostatních případech to v závislosti na aktuální infrastruktuře, kapacitě baterií a rychlosti nabíjení moc smysl nedává.

Autor: Jan Witek

Zdroj: Jan Witek