Přestává být pánský make-up tabu?
Co je vůbec make-up? Ve slovníku najdeme definici „řídký krycí barevný krém, který lze na obličeji lehce rozetřít“. Nic nenaznačuje, že se jedná pouze o dámský produkt. A právem.
Líčení se datuje až do doby 6000 let před naším letopočtem, počínaje Egypťany. Ti ho stvořili, protože věřili, že líčení působí na bohy; líčili se muži i ženy všech společenských vrstev. Používaly ho také k reprezentaci svého bohatství, což je věc, kterou následně vidíme trvat ještě tisíce let.
Vzhledem k tomu, že líčidla byla v Egyptě dostupná každému, symbolizovaly bohatství člověka spíše nádoby na uchovávání než samotný make-up. Mnozí chudí rolníci se spoléhali na hliněné nádobky a tyčinky k uchovávání a nanášení make-upu, zatímco bohatí měli přístup k jemně vytvořeným krabičkám a aplikátorům často zdobeným šperky a vyrobeným ze slonoviny.
Různé kultury po celém světě využívali make-up svým vlastním způsobem. Ale největší dopad na současnost měla éra prvních filmů.
Ve 20. letech 19. století se všechny ženy zamilovali do perfektního vzhledu tehdejších filmových hvězd, a chtěli jej napodobit doma.
Mužům make-up pak zůstal spíše v uměleckém prostředí – vzpomeňme si na ikonický make-up kapely KISS, Marilyn Mansona nebo Prince.
Samozřejmostí pak byl make-up pro muže v divadle, filmu nebo televizi – slouží k tomu, aby herci měli jednotný tón pleti, neleskli se před reflektory nebo maskují dočasné nedokonalosti.
Make-up poskytuje sebedůvěru. Pomáhá redukovat nedokonalosti pleti a vytvořit ideální obraz sama sebe.
Dalo by se také říct, že bychom se měli přes svůj nedokonalý vzhled umět přenést a make-up tedy nepotřebuje nikdo. Žijeme ale ve světe, kde některé modely telefonů automaticky retušují váš obličej. A ne každý se dokáže přenést přes standardy krásy.
Kosmetické značky nyní nabízejí různé produkty, které sami říkají, že jsou vhodné i pro muže.
Například značka Yves Saint Laurent Beauté oznámila, že jejím nejnovějším ambasadorem se stal rapper, zpěvák a skladatel Lil Nas X.
Lil Nas X je známý tím, že odvážně zpochybňuje konvenční standardy krásy a vytvořil si pověst zakořeněnou ve vášni, kreativitě a nebojácném přístupu - podobně jako se sám pan Saint Laurent rozhodl vytvořit značku Yves Saint Laurent.
"Partnerství s YSL Beauté je jednou z nejpromyšlenějších a nejpůsobivějších spoluprací, které jsme kdy zorganizovali," říká Jennifer Frommer, SVP, Partnerships & Commercial Licensing ve společnosti Columbia Records. "Stejně jako Lil Nas X je i tato kampaň odvážná, zpochybňuje status quo a připomíná nám, abychom stále posouvali hranice identity."
"Práce na této kampani s YSL Beauté byla velmi zábavná - je to tak ikonická značka a já jsem šťastný, že mohu být součástí něčeho tak jedinečného a průkopnického ve světě krásy," říká Lil Nas X. "Díky YSL za to, že přijala mě a můj styl, a že inspirovala změnu pro další generaci krásy."
Lil Nas X v kampani pro YSL ukazuje nejenom make-up na obličej, ale i rtěnky nebo oční stíny.
Jiné značky se vydali jiným směrem – místo toho, aby produkt nazývali make-upem, tak jej pojmenovali tónovaný krém. Jedná se většinou o produkt, který má v sobě aktivní látky a je součástí péče o pleť, nicméně zároveň obsahuje určité množství pigmentu, aby zamaskoval nedokonalosti nebo sjednotil tón pleti.
Za zmínění stojí i značka WAR PAINT FOR MEN, aneb „Válečné barvy pro muže“, která pojmenovala své produkty tak, aby byli muži komfortnější je používat.
Pokud make-up chcete začít používat, ale nejste si jistí odstínem, způsobem aplikace nebo máte jiné otázky, tak není nic jednoduššího než navštívit parfumerii a zeptat se personálu, aby vám pomohl vybrat ten správný odstín nebo značku.