
Hlasové ovládání, možnost prohlídky vozu online či zkušební jízda ve vlastním obýváku. Kam digitalizace posunuje automobilový průmysl?
I když covidová pandemie a válka na Ukrajině jsou události, které v obecné rovině vnímáme spíše negativně, určitá „pozitiva“ lze s troškou snahy v dané souvislosti postupně vyvstávajících globálních nejistot také odhalit. Třeba až nečekanou schopnost přizpůsobit se a začít se dívat na věci z nových perspektiv. Přesně to platí i pro automobilový průmysl, který tak vlastně stanul před řadou zásadních výzev, a to jak v rovině provozní, technologické, tak i prodejní. V podstatě všichni velcí hráči museli přijmout digitální technologie a adaptovat je do kompletních výrobních procesů: od návrhu produktu přes výrobu až po prodej a marketing.
Když maká umělá inteligence
Lidská práce je sice jedinečná, ovšem jsou situace, kdy je velmi efektivně nahraditelná. Např. výrobní závod BMW v Mnichově již přistoupil ke zvýšení využití umělé inteligence v aplikacích pro integraci do výrobních procesů. Tato umělá inteligence pomáhá identifikovat opakující se vzorce ve výrobním procesu na základě dat shromažďovaných v reálném čase, a tak podporuje průběžnou výrobní optimalizaci. Nissan pak na podzim loňského roku ohlásil další spolupráci (spolupracují dlouhodobě) se spol. Siemens, a to přímo na digitalizaci výroby nového elektrického crossoveru Ariya. „Za nejnovějším vývojem elektrizovaných pohonů stojí především klimatické změny a přísné ekologické předpisy. V rámci aktuální spolupráce nabízíme všechny naše špičkové technologie pro vysoce flexibilní, efektivní a zároveň udržitelnou výrobu automobilů,“ uvedl pak v dané souvislosti člen management boardu koncernu Siemens, Cedrik Neike.
Auto-ekologie
Právě ekologie a s ní související elektromobilita jsou pak pro automobilový průmysl dalším velkým tématem. Regulační orgány po celém světě totiž vyvíjejí zvýšený tlak na to, aby doprava byla nejen bezpečná (a to jak pro cestující, tak i pro chodce), ale také udržitelná. A to zejména vzhledem ke znečištění. Právě vývoj produktů, které naplňují postupně se zpřísňující ekologické předpisy, je tak jedním z hnacích motorů inovací, které jsou vzájemně propojené a jednoduše „chytré“. Výsledkem všech těchto snah jsou konektivitě plně přizpůsobená vozidla s rozličnými senzory pohybu digitálně zpracovávajícími data, se schopností strojového učení a prediktivními technologiemi pro zajištění optimálního provozu.
Není tedy divu, že např. Mercedes-Benz zase spojil síly s technologickým start-upem za účelem využití blockchainu ke sledování emisí plynů, jež negativně působí na životní prostředí, a také množství sekundárního materiálu v celém dodavatelském řetězci.
Zákazníkům vstříc
Trh a digitalizaci kupředu však pohánějí také zákazníci a jejich průběžně se měnící a narůstající požadavky. Funkce jako passenger monitoring, infotainment a propojení vozidla s chytrými zařízeními se pro všechny hráče na automobilovém trhu, kteří nechtějí ztratit krok s dobou, staly klíčovými technologickými trendy. Již zmiňovaná značka BMW tak již od roku 2018 do vybraných modelů vozidel integruje inteligentního osobního asistenta (IPA), jenž řidičům usnadňuje ovládání vozů. Stačí jej aktivovat pomocí příkazu „Hey, BMW“ a pak již lze ovládat mnoho dalších funkcí hlasem i bez předem učených příkazů. „Klíčem je umělá inteligence a strojové učení, jsou zásadní v oblasti přirozené interakce, tedy intuitivního ovládání vozidla, a zlepšují komfort i bezpečnost cestujících,“ vysvětluje Simon Euringer, vedoucí odd. Intelligent Personal Assistant BMW Group.
A nakonec není divu, že změnou musel projít i proces prodeje: ačkoliv 3D vizualizace umožňující prohlédnout si auto ze všech úhlů z pohodlí vlastního domova využívají především prodejci vozů ojetých, lákají na ni i automobilky věhlasných značek. Např. zákazníci Porsche si tak model auta nejenže mohou prohlédnout z libovolného úhlu, ale mohou s ním i různě více pracovat, např. zapínat a vypínat světlomety či otevírat kufr. Jenže ani 3D už dnes tak úplně nestačí, a tak do hry vstupuje tzv. augmentovaná realita. I v tomto případě lze příklad čerpat u Porsche: ve spolupráci s Googlem automobilka připravila mobilní aplikaci Mission E Augmented Reality, jejímž prostřednictvím bylo možné umístit 3D model Porsche Taycan do reálného prostředí, a to skrze obrazovku chytrého telefonu. Aplikace dokonce umožnila absolvovat ve vozidle i testovací jízdu…
Samozřejmě, že digitální transformace automobilového průmyslu probíhá synchronně s dalšími převratnými změnami, jako je zmiňovaná elektrifikace, ale i autonomní řízení či sdílená mobilita. Jednoduše řečeno, technologie nabízejí věci zcela nevídané a netušené. Není tedy jistě divu, že již existují návrhy na zavedení technologií, jako je automatické nouzové brzdění, neoslňující světlomety apod. Co přesně přinesou roky příští, lze stěží odhadovat, ovšem jedno je i tak jasné: automobilový průmysl čelí kompletní změně paradigmatu, od chytře řízených procesů ve výrobě až po nutnost adaptovat se na nové podmínky prodejního prostředí.