Hlasové ovládání, možnost prohlídky vozu online či zkušební jízda ve vlastním obýváku. Kam digitalizace posunuje automobilový průmysl?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Hlasové ovládání, možnost prohlídky vozu online či zkušební jízda ve vlastním obýváku. Kam digitalizace posunuje automobilový průmysl?

Řekne-li se v Česku „digitalizace“, mainstreamově pravděpodobně každého napadne televizní vysílání. Pravdou ale je, že digitalizace je trendem v nespočtu odvětví, automobilový průmysl nevyjímaje.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
20. 2. 2023

I když covidová pandemie a válka na Ukrajině jsou události, které v obecné rovině vnímáme spíše negativně, určitá „pozitiva“ lze s troškou snahy v dané souvislosti postupně vyvstávajících globálních nejistot také odhalit. Třeba až nečekanou schopnost přizpůsobit se a začít se dívat na věci z nových perspektiv. Přesně to platí i pro automobilový průmysl, který tak vlastně stanul před řadou zásadních výzev, a to jak v rovině provozní, technologické, tak i prodejní. V podstatě všichni velcí hráči museli přijmout digitální technologie a adaptovat je do kompletních výrobních procesů: od návrhu produktu přes výrobu až po prodej a marketing.

<Path> FOTO: Víčka na kelímky s kávou jsou pořádná věda! Jakou inovaci vymysleli taxikáři? A kde se díky víčku můžete rovnou líbat?Zdroj: cnn.com

Když maká umělá inteligence

Lidská práce je sice jedinečná, ovšem jsou situace, kdy je velmi efektivně nahraditelná. Např. výrobní závod BMW v Mnichově již přistoupil ke zvýšení využití umělé inteligence v aplikacích pro integraci do výrobních procesů. Tato umělá inteligence pomáhá identifikovat opakující se vzorce ve výrobním procesu na základě dat shromažďovaných v reálném čase, a tak podporuje průběžnou výrobní optimalizaci. Nissan pak na podzim loňského roku ohlásil další spolupráci (spolupracují dlouhodobě) se spol. Siemens, a to přímo na digitalizaci výroby nového elektrického crossoveru Ariya. „Za nejnovějším vývojem elektrizovaných pohonů stojí především klimatické změny a přísné ekologické předpisy. V rámci aktuální spolupráce nabízíme všechny naše špičkové technologie pro vysoce flexibilní, efektivní a zároveň udržitelnou výrobu automobilů,“ uvedl pak v dané souvislosti člen management boardu koncernu Siemens, Cedrik Neike.

Auto-ekologie

Právě ekologie a s ní související elektromobilita jsou pak pro automobilový průmysl dalším velkým tématem. Regulační orgány po celém světě totiž vyvíjejí zvýšený tlak na to, aby doprava byla nejen bezpečná (a to jak pro cestující, tak i pro chodce), ale také udržitelná. A to zejména vzhledem ke znečištění. Právě vývoj produktů, které naplňují postupně se zpřísňující ekologické předpisy, je tak jedním z hnacích motorů inovací, které jsou vzájemně propojené a jednoduše „chytré“.  Výsledkem všech těchto snah jsou konektivitě plně přizpůsobená vozidla s rozličnými senzory pohybu digitálně zpracovávajícími data, se schopností strojového učení a prediktivními technologiemi pro zajištění optimálního provozu.

Není tedy divu, že např. Mercedes-Benz zase spojil síly s technologickým start-upem za účelem využití blockchainu ke sledování emisí plynů, jež negativně působí na životní prostředí, a také množství sekundárního materiálu v celém dodavatelském řetězci.

Zákazníkům vstříc

Trh a digitalizaci kupředu však pohánějí také zákazníci a jejich průběžně se měnící a narůstající požadavky. Funkce jako passenger monitoring, infotainment a propojení vozidla s chytrými zařízeními se pro všechny hráče na automobilovém trhu, kteří nechtějí ztratit krok s dobou, staly klíčovými technologickými trendy. Již zmiňovaná značka BMW tak již od roku 2018 do vybraných modelů vozidel integruje inteligentního osobního asistenta (IPA), jenž řidičům usnadňuje ovládání vozů. Stačí jej aktivovat pomocí příkazu „Hey, BMW“ a pak již lze ovládat mnoho dalších funkcí hlasem i bez předem učených příkazů. „Klíčem je umělá inteligence a strojové učení, jsou zásadní v oblasti přirozené interakce, tedy intuitivního ovládání vozidla, a zlepšují komfort i bezpečnost cestujících,“ vysvětluje Simon Euringer, vedoucí odd. Intelligent Personal Assistant BMW Group.

A nakonec není divu, že změnou musel projít i proces prodeje: ačkoliv 3D vizualizace umožňující prohlédnout si auto ze všech úhlů z pohodlí vlastního domova využívají především prodejci vozů ojetých, lákají na ni i automobilky věhlasných značek. Např. zákazníci Porsche si tak model auta nejenže mohou prohlédnout z libovolného úhlu, ale mohou s ním i různě více pracovat, např. zapínat a vypínat světlomety či otevírat kufr. Jenže ani 3D už dnes tak úplně nestačí, a tak do hry vstupuje tzv. augmentovaná realita. I v tomto případě lze příklad čerpat u Porsche: ve spolupráci s Googlem automobilka připravila mobilní aplikaci Mission E Augmented Reality, jejímž prostřednictvím bylo možné umístit 3D model Porsche Taycan do reálného prostředí, a to skrze obrazovku chytrého telefonu. Aplikace dokonce umožnila absolvovat ve vozidle i testovací jízdu…

<Path> Začněte používat svou bankovní identitu a oběhněte si úřady, když se vám to hodí, a ne když jsou úřední hodinyZdroj: e-Identita.cz, Datoveschranky.info, Moneta Money Bank

Samozřejmě, že digitální transformace automobilového průmyslu probíhá synchronně s dalšími převratnými změnami, jako je zmiňovaná elektrifikace, ale i autonomní řízení či sdílená mobilita. Jednoduše řečeno, technologie nabízejí věci zcela nevídané a netušené. Není tedy jistě divu, že již existují návrhy na zavedení technologií, jako je automatické nouzové brzdění, neoslňující světlomety apod. Co přesně přinesou roky příští, lze stěží odhadovat, ovšem jedno je i tak jasné: automobilový průmysl čelí kompletní změně paradigmatu, od chytře řízených procesů ve výrobě až po nutnost adaptovat se na nové podmínky prodejního prostředí.                 

Zdroj: bmwgroup.com, siemenspress.cz, sciencedirect.com, futurebridge.com, bmw.com, porsche.com, newsroom.porsche.com

Populární
články

Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
„Moje manželka zemřela na rakovinu žaludku. Něco nemohla strávit. Myslím, že jsem to byl já,“ říká muž v otevřeném rozhovoru
LIDÉ

„Moje manželka zemřela na rakovinu žaludku. Něco nemohla strávit. Myslím, že jsem to byl já,“ říká muž v otevřeném rozhovoru

Autor: Irena Piloušková
Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem
CESTOVÁNÍ

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Autor: Mirka Dobešová
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Bojíte se globálního blackoutu? V dnešní době to sice těžce uškodí, ale nezničí
LIDÉ

Blackout: Co se stane, když vypadne globálně elektřina? Hezké to nebude, ale apokalypsu nečekejte

Autor: Michal Černý
Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem
TĚLO & MYSL

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Autor: Michal Černý
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko
Máte změřeno, jak moc se váš penis zvětší při erekci? Určete si, jestli máte „masáka“, nebo „krváka“
TĚLO & MYSL

Máte „krváka“ nebo „masáka“? Dva typy penisů teď mají oficiální definici. Pánové, můžete se přeměřit, do škatulek se ale vejde málokdo

Autor: Martin Lyko
Jak dlouho by měl trvat sex?
HOT!

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop