![Už plánujete dovolenou? Zkuste letos cestovat jinak, hybridně! V čem tkví kouzlo cestování, které je vstřícnější k planetě?](https://www.lui.cz/thumbs/uploads/gallery/18573-uz-planujete-dovolenou-zkuste-letos-cestovat-jinak-hybridne-v-cem-tkvi-kouzlo-cestovani-ktere-je-vstricnejsi-k-planete/4_568x1/trave.webp)
Už plánujete dovolenou? Zkuste letos cestovat jinak, hybridně! V čem tkví kouzlo cestování, které je vstřícnější k planetě?
Ať se nám to líbí, nebo ne, čekají nás změny zavedených zvyků – planeta se totiž ocitla ve stavu jisté neudržitelnosti. O klimatických aktivistech, stejně jako o tom, jak přesně (ne)prospěšná bude dohoda Green Deal, si samozřejmě každý může myslet, co chce (protože jednoznačný verdikt v tomto případě asi ani vynést nelze). Ovšem skutečností je, že koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře je vyšší než kdykoliv v předešlých osmi stech tisících letech. Jen od průmyslové revoluce v 18. století se hladiny oxidu uhličitého zvýšily o více jak 30 %. Kromě toho pak řada dalších aktivit, které provozujeme, přispívá k uvolňování skleníkových plynů, jako jsou metan či oxid dusný. To vše nakonec vede ke změně klimatu.
Samozřejmě, i dnes se najdou skeptici, dle nichž nic takového jako klimatická změna neexistuje, tedy jen stručná fakta:
- Celý svět je v průměru o 1,1 stupně Celsia teplejší než před celkovou industrializací.
- 20 nejteplejších let vědci zaznamenali v posledních 22 letech.
Pokud nedojde ze strany lidstva k nějaké relevantní změně a oteplování bude pokračovat, mohly by se celkové teploty na Zemi do konce tohoto století zvýšit cca o 3-5 stupňů. Jak tohle všechno souvisí s cestováním? Právě cesty na dovolenou (a zpět) jsou zdrojem až cca 70 % emisí uhlíku vyprodukovaných během celého pobytu. Problémem je samozřejmě doprava. Tím nejefektivnějším způsobem, jak každý může přispět k pozitivní změně, je tedy změnit přístup k tomu, jak cestuje.
Tedy, rozhodně nejsme nijak militantní ekologové, takže nemáme v plánu vybízet vás, abyste definitivně zavrhli cesty letadlem a omezili svůj radius dovolenkového pohybu maximálně za humna. I drobné změny se totiž počítají – a ty mohou zahrnout třeba jen vhodnější kombinaci dopravních prostředků (tam, kde je to možné). Pokud rádi chodíte a chcete být ještě více šetrnější k přírodě, zkuste Camino cestu.
Stop letadlům?
Letadla jsou skvělá, ať si kdo chce, říká, co chce. Jenže produkce CO2 je v těchto případech skutečně vysoká. Během krátkého letu po Evropě (do 500 km) tak na jednoho cestujícího připadá produkce až 160 g CO2 na 1 kilometr… Co z toho plyne? Že přeci není bezpodmínečně nutné při každé cestě za hranice vyrazit i do oblak. Např. pro cestování po Evropě je dnes již možné docela efektivně využívat mnohem ekologičtější vlakové spojení.
Byť České dráhy nemají zrovna ideální image, faktem je, že tento „národní dopravce“ nabízí poměrně komfortní možnosti, jak vyjet vlakem do okolních zemí (a disponuje i lůžkovými vlaky). Díky spolupráci se zahraničními provozovateli železnice pak lze vlakem z Prahy cestovat např. i do Lucemburska, Belgie, Dánska, Nizozemska apod. V těchto případech je již třeba počítat s přestupy (a také faktem, že cesta bude časově náročnější než v případě letadla), na druhou stranu i na tom lze při trošce snahy najít i nějaká ta (nejen ekologická) pozitiva. A pokud jste zkušené „poletuchy“, vězte, že i v případě zahraničních cest vlakem platí, že čím dříve jízdenku koupíte, tím levnější je. Zdroj: Giphy
Ačkoliv i proti autům se spalovacími motory je dnes již vedeno „ekologické tažení“, specificky v případě cestování po Evropě jsou právě auta (do jisté míry třeba i paradoxně) právě tou nejekologičtější variantou cestování hned v závěsu za vlaky – a zajistí třikrát nižší uhlíkovou stopu ve srovnání s cestou letadlem.
Cestujte hybridně!
I pokud máte v plánu cestovat na jiný kontinent (nebo např. do nějaké ostrovní dovolenkové destinace), můžete zvážit, jak by se cesta dala pojmout ekologičtěji. Ačkoliv cestě letadlem se minimálně v některých případech nevyhnete, není nezbytně nutné letět přímo z Prahy: dopravu lze totiž i zodpovědně kombinovat. Vedle toho, že vlakem je možné dopravit se na vybraná letiště, zároveň lze vzít v potaz i existenci trajektů (některé jsou již poháněny LNG, tedy zkapalněným zemním plynem, takže produkují cca o čtvrtinu méně škodlivin než ty na benzín/diesel). A právě tehdy pak může být řeč o tzv. „hybridním cestování“.
Kdybychom se měli vytasit s konkrétním příkladem, tak na stále populárnější Kanárské ostrovy je možné dopravit se ze Španělska z vybraných přístavů i trajektem. Samozřejmě, že dojet vlakem do jižního Španělska (mimochodem, to je spojeno s životem a tvorbou Pabla Picassa a zrovna pro letošek je ve Španělsku dokonce vyhlášen i „Rok Picassa“ vzhledem k 50. výročí jeho úmrtí) je již docela výzva. Na druhou stranu má-li být dovolená také o nových zážitcích a poznávání nových míst (a lidí), můžete si být jisti, že na takovou „hybridní cestu“ na Gran Canarii rozhodně jen tak nezapomenete… A ti méně odolní klidně mohou zkusit cestu autem…
Když i cesta je cíl
Je to klišé, ale také fakt. Sama cesta se může změnit v cestovatelský zážitek. Ať už se tedy rozhodnete cestovat jakkoliv a kamkoliv, když přeci jen trošku pozměníte své zažité návyky, možná budete sami překvapeni tím, co vše vám to přinese. A mimochodem – třeba ve Švýcarsku jsou hitem tzv. panoramatické vlaky. V jejich případě tedy ono tvrzení, že cesta je cíl, platí doslova a do písmene.