
Jan Černý: český návrhář světového věhlasu, který u Vuittona zaujal teniskami Prestige
Navzdory nízkému věku má Jan Černý na svém kontě množství nezanedbatelných úspěchů – kromě toho, že již v roce 2013 založil vlastní street-wearovou značku Off-White, v níž se zaměřuje na tvorbu pánské módy, v loňském roce získal možnost absolvovat stáž v prestižním módním domě Louis Vuitton. Právě tam se mu podařilo zaujmout ikonickými českými teniskami Prestige. Ty, které pro společnost Prestige navrhnul, totiž na jeho nohách okouzlily i věhlasného návrháře a kreativního ředitele módního domu Louis Vuitton, Virgila Abloha. Ne náhodou tedy v módní branži patří jméno Jana Černého mezi aktuální špičku mezi mladými návrháři...
Svou první přehlídku měl Černý v rámci talentové soutěže mladých návrhářů, Van Graaf Junior Talent, kterou zároveň vyhrál. Již tehdy dokázal, že jeho pohled na módu je hravý, ale zároveň dokáže pracovat s již vzniklými koncepty – konkrétně soutěžní kolekce totiž vycházela ze starých vojenských uniforem, které mladý návrhář kompletně přetvořil v moderní kousky. Schopnost zaujmout pak Černému rozhodně neschází, což pravidelně dokazuje nejen prostřednictvím jednotlivých modelů, které pravidelně představuje v rámci týdnů módy, ale i způsobem prezentace. Ačkoliv se tedy pravidelně účastní např. Marcedes-Benz Prague Fashion Weeku, zatím nikdy nevyužil pro svou prezentaci klasická mola. Jedna z „přehlídek“ pak byla např. stylizovaná jako autobazar.
Černý se tedy rozhodně nebojí jít proti proudu, zároveň se ale netají obdivem k dalším druhům umění a nechává se jimi i inspirovat. Jedna z jeho předchozích kolekcí byla inspirována grafickými pracemi Jana Boudníka, na jiné (kterou představil přímo na pražské Letné) pak pracoval s malířem Martinem Lukáčem. Přímo z jeho děl pak Černý vytvořil jednotlivé kousky své kolekce. Snad i z jistého okouzlení výtvarným uměním pak plyne také Černého specifická práce s barvami. Kromě ruční aplikace rád využívá techniku batikování, ale i odbarvování.
Z technologického hlediska si pak nadějný návrhář potrpí především na precizní strohost, důraz klade na kvalitu materiálu tak, aby oděvy byly také náležitě odolné. Přesně to pak oceňují i ti, kdo si jeho modely pořizují. Čím se totiž Černého tvorba odlišuje od té, která je jinak běžně prezentována na módních molech, je její „nositelnost“. To, v čem se objeví na přehlídce modelové, totiž ve většině případů udržuje ideální míru kreativity a extravagance tak, že nositel na sebe sice upoutá pozornost, ale přesto na ulici nebude vypadat nijak nepatřičně.
Jan Černý je v rámci českého módního světa skutečně závanem čerstvého vzduchu, který krok po kroku přispívá také k tomu, jak se tuzemská pánská móda proměňuje. A to i proto, že kousky, které pod svou vlastní značkou vyrábí, se běžně objevují v ulicích. Z jeho tvorby je přitom zřejmé, že doslova „kouzla“ dokáže i s oděvy a doplňky, nad kterými již mnozí dávno zlomili hůl. Úspěšný redesing ikonických „prestižek“ je toho důkazem…