Oblečení začíná stírat rozdíly mezi ženami a muži. Jak vypadá tzv. queer móda?
Oblékání podle pohlaví?
Pro muže oblek, pro ženy kostým, sukně určené „něžnému“ pohlaví, materiály, které jsou vhodné pro ženy, ale ne tak pro muže. Všechny tyto představy, které jsou ve společnosti silně zakořeněné, pak ústí i v to, že některé typy ošacení jsou považovány za „dámské“ a jiné za „pánské“. Ostatně, pro vysvětlení rozdílu není třeba chodit nijak daleko, stačí navštívit i úplně běžný supermarket, kde je právě oddělení oděvů také rozděleno dle pohlaví. Ale časy se mění. A tak např. v rámci týdne módy, který představoval trendy podzim/zima 19-20, zazářila dvojice britských návrhářů, Tom Barrat a Eden Loweth, která (pod hlavičkou londýnské Art School) představila unikátní „queer kolekci“.
„Pro jakoukoliv značku je velmi snadné říci, že je ´queer´, tedy odlišná. Ale pokud tvůrci oděvů uvažují jen a pouze o oblečení a ne o životech všech queer lidí, tedy těch, co se neztotožňují ani s jedním z pohlaví, vlastně na jejich tvorbě nezáleží,“ uvedl v jednom z rozhovorů Loweth. A pravdou je, že snad neexistuje lepší platforma pro utváření inkluzivního prostředí a jeho prosazování navenek, než je umělecký – a módní – svět. Jelikož stále více mladých lidí navíc nechce, aby na ně ostatní pohlíželi a hodnotili je prostřednictvím pohlaví, je jasné, že na queer módu se začíná zaměřovat stále více tvůrců.
Móda jako vyjádření identity
Queer móda je pak skutečně ideálním způsobem, jak mohou dát lidé ostatním najevo, kým jsou. Je to jedinečný a kreativní způsob, jak být vidět. Přesto ale mohou ti, kdo jdou proti proudu, narážet na mnohé stereotypy. Stejně jako pro mnohé může být velmi obtížné najít na trhu oblečení, které plně vystihne jejich identitu. A tak např. Kelliann Denney, který působí jako prodejce queer módní značky Wildfang, shrnuje, že klíčem k úspěchu je v přeneseném slova smyslu ´pohodlí´. „Najděte jednoduše věci, ve kterých se cítíte dobře. Najděte barvy, které vás baví, a nedělejte si starosti s tím, co dělají a myslí si všichni ostatní. Protože pokud se sami necítíte dobře navenek, jen těžko se budete cítit dobře uvnitř,“ definuje základní podstatu queer módy Denney s tím, že nakonec nezáleží na tom, zda o ní hovoříme specificky jako o „queer módě“, nebo ji označujeme jakkoliv jinak.
Queer móda je samozřejmě velmi široký pojem, konkrétně výše zmiňovaná tvůrčí dvojice pak např. předem odmítá spolupráci se všemi obchody, které mají oddělené zkušební kabinky pro ženy a muže, a veškeré jimi navrhované modely jsou určené všem, bez ohledu na pohlaví. Každý jednotlivý kousek by navíc do budoucna měl obsahovat různé poznámky, které zpřesňují, pro koho je vhodnější (zda např. pro trans-lidi, nebo ty, kdo se zcela odmítají ztotožnit s kterýmkoliv pohlavím). Kromě toho tvůrci myslí i na pozitivní přístup k tělu (tolik skloňovaný termín body positivity), a tak velké množství jimi vytvořených modelů lze po zakoupení různě upravovat, přesně dle tvarů těla nositele (a to i co do velikosti – např. možnostmi variabilně umístěného zapínání).
Právě velikostní variabilita pak byla jedním z faktorů, které k módní tvorbě Toma Barrata a Edena Lowetha přilákal i Kim Kardashian. „Když jsme představili naši první kolekci, Kim polovinu modelů koupila,“ vzpomíná Loweth. Oblečení z dílny mladých tvůrců si však již oblíbily i Rita Ora nebo Rihanna. Další zpěvačka, Christina Aquilera, pak využila spolupráce s nadějnými designéry přímo na svém X tour, jeden z modelů si oblékla, když zpívala píseň Beautiful.
Konkrétně píseň Christiny Aquilery pak prakticky vystihuje i základní myšlenku queer módy – tedy že krásní jsou všichni, ať už jejich těla či oblečení vypadá jakkoliv. „Jedna z nejnásilnějších věcí, kterou si můžeme sami provést, je porovnávání se s ostatními. Ať už je člověk hetero, queer, trans, bi, neměl by se porovnávat vůbec s nikým,“ uzavíra Denney. Tedy bez ohledu na to, kým se člověk cítí být, měl by mít možnost nosit oblečení, které jeho pocitům odpovídá a dává mu možnost být sám sebou. Queer módu tak jistě čeká velká budoucnost, protože ve své podstatě za ni lze označit také osobní styl každého z nás…