Intuitivní stravování: „dieta“, která učí lidi (zdravě) milovat jídlo

Neustálé vymýšlení roztodivných diet a nových způsobů hubnutí jako by bylo symbolem dnešní doby. Zatímco ale většina „hubnoucích programů“ učí lidi, jak se různými způsoby omezovat, tzv. intuitivní stravování jde na věc poměrně inovativně. Učí totiž to, co mnozí zapomněli – jak být díky jídlu zdravější, ale také šťastnější bez odpírání si toho, co má kdo rád.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: bbc.co.uk, cnn.com / 13. 2. 2020

Cukry, tuky…

Klasicky diety staví na omezování cukrů, jiné potom redukují tuky (ačkoliv právě „zdravé tuky“ se poslední dobou staly i ve světě hubnutí docela módními). Nový přístup v podobě intuitivního stravování ale odporuje prakticky všemu, co je jinak lidmi dbajícími na zdraví a shazování nadbytečných kilogramů považováno za základ úspěchu. Zapomeňte tedy na keto diety, na tolik populární intermittend fasting (tzv. přerušovaný půst) a naučte se naslouchat vlastnímu tělu. Jezte intuitivně.

31. 12. 2019Zapomeňte na nesplnitelná předsevzetí. Vojenští veteráni prozradili, jaká je jejich strategie pro spolehlivé dosažení cílů

Nejlepší dieta=žádná dieta

Podstatou intuitivního stravování je ignorování všech pravidel pojících se k hubnutí a zdravému životnímu stylu. Lidé by měli jednoduše poslouchat své přirozené chuťové touhy a jíst to, co chtějí, přesně v době, kdy chtějí. Ačkoliv takovéto stravování může vypadat jako ryzí šílenství, na své straně má již mnoho vědeckých argumentů.

V prvé řadě – diety nijak zázračně nefungují. Drtivá většina lidí (až 95 %), kteří zhubnou díky dietám, do pěti let shozená kila znovu nabere. Jak navíc naznačují souhrnné statistiky, ačkoliv stále více lidí se v jídle různými způsoby omezuje, indexy tělesné hmotnosti rostou a míra obezity stoupá. Nemluvě o tom, že některé diety jsou paradoxně značným zdravotním rizikem. Nejenže někteří mohou sklouznout do nebezpečného extrému omezování přísunu důležitých živin, ale navíc mohou zahánět chuť na „normální“ jídlo dost neortodoxně.

„Psala jsem před pár lety o bezlepkovém a low-carb stravování. Byla jsem přesvědčena, že díky tomu se stravuji zdravě a správně. Ale doma jsem spořádala skutečně nebezpečné množství rýžových chlebů jen proto, abych uspokojila svou touhu po obyčejném sandwichi,“ popisuje Christy Harrison, která se nyní profesionálně věnuje dietologii a snaží se všechny nabádat, aby proti dnešní stravovací kultuře začali bojovat.

Poslouchejte instinkty

Intuitivní stravování je naopak recept na ozdravení našeho ideálního vztahu k jídlu a také vlastnímu tělu. „Cesta k intuitivnímu stravování je vlastně jako výlet na běžkách. Je to nelineární a personalizovaný proces se zaměřením se na dobrý pocit ze sebe sama, nikoliv na hubnutí,“ popisují dietoložky Evelyn Tribole a Elyse Resch.

Jak se navíc odborníci shodují, jelikož stravování je zásadní pro lidské přežití, všichni zároveň již od narození disponují také adekvátními stravovacími instinkty – ty zahrnují i přirozenou regulaci příjmu potravy. Ostatně – přesně to zvládají již batolata. Problém ale nastává v momentě, kdy člověk žije v kultuře, která nahrazuje potěšení z jídla vinou, studem a strachem. „Lidé jsou prakticky přesvědčeni o tom, že kvůli konzumaci nesprávných potravin přiberou,“ shrnuje autorka knihy The Eating Instinct, Virginia Sole-Smith.

15. 1. 2020Váš blízký chce spáchat sebevraždu, jak mu můžete pomoct?

(Ne)jsme to, co jíme

Ačkoliv konzumace jogurtů s chia semínky, cizrnového kari a avokáda zní velmi trendy, pro většinu lidí není dlouhodobě udržitelná. Důvěřování vlastním instinktům se někomu může zdát jako šílený přístup k jídlu, jako přístup, kvůli němuž člověk zcela ztratí kontrolu nad tím, co jí. Ale v tomto případě skutečně není třeba mít obavy. „Opravdu nebudete chtít jíst deset koblih den co den, vaše tělo totiž bude po chvíli toužit po něčem jiném,“ upřesňuje Sole-Smith.

A výše nastíněné teze dokládá i výzkum. „Intuitivní jedlíci jsou si vědomi vnitřního pocitu hladu a sytosti a důvěřují jim. Právě pomocí naslouchání vlastnímu tělu určují kdy a kolik toho snědí,“ tvrdí Tracy L. Tylka, která se na akademické půdě věnuje výzkumu stravovacích návyků. Jak navíc dokládají související studie, ti, kdo praktikují intuitivní stravování, jsou méně náchylní k nárazovému přejídání se, mají nižší BMI a také méně narušené stravovací návyky. Stejně tak jsou sebevědomější, optimističtější a pozitivněji přistupují k vlastnímu tělu. Jak Sole-Smith uzavírá, „odvažte se vychutnat si jídlo. Pokud se to nenaučíte, nikdy k němu nebudete mít zdravý vztah.“