V Česku raketově roste nejen prodej elektromobilů, ale i plug-in hybridních vozů
Co přesně si pod plug-in hybridními vozy představit?
Na začátek je vhodné uvést jedno porovnání. Hybridní vozy v sobě kombinují elektromotor a spalovací motor. Klasické hybridní vozy nemají tak velkou kapacitu akumulátoru a jeho dobíjení probíhá pouze během jízdy. Pohyb na elektřinu se tak využívá spíše v rozjezdech, popojíždění (například v kolonách) a nižších rychlostech. Plug-in hybridní vozy lze nabíjet i z externího zdroje elektrické energie. Často se jim tak přezdívá tzv. „hybrid do zásuvky“.
I pod kapotou plug-in hybridních vozů najdete spalovací motor, elektromotor a samozřejmě baterii. Oproti klasickým hybridům jsou však díky větší kapacitě baterie schopné ujet na elektřinu větší vzdálenost (většinou několik desítek kilometrů), a to i ve vyšších rychlostech, což znamená, že například během jízdy městem bude vůz poháněn ve velké míře pouze elektrickou energií, zatímco spalovací motor bude „spát“.
Díky plug-in hybridním vozům tak můžete za provoz automobilu ušetřit velké peníze a zároveň přispět k větší ochraně našeho životního prostředí. Oproti elektromobilům jsou plug-in hybridy výhodné v tom, že ocitnete-li se někde, kde nebude možné auto připojit do zásuvky, nemusíte se spoléhat jen na baterii. Dojde-li automobilu „šťáva“, automaticky se aktivuje spalovací motor. Plug-in hybridní vůz se tak vyrovná dojezdem všem automobilům se spalovacími či vznětovými motory. Je to skvělá varianta pro ty, kteří se chtějí pohybovat na vlně elektřiny, ale nechtějí na ni být odkázáni.
Ideální do města
Jezdíte-li s automobilem většinou kratší vzdálenosti (například po městě), plug-in hybridní vozy nabídnou téměř bezemisní provoz. Díky tomu, že jsou na jedno nabití schopny ujet až několik desítek kilometrů, cesta do a z práce tak může být ve velké míře pouze na elektrický pohon. Vy šetříte palivo a zároveň i ovzduší. Zvlášť ve městech a dalších místech s vysokou koncentrací lidí je tento jev velmi pozitivní.
Oblíbenost plug-in hybridních vozů neustále roste
Výhodnost a prospěšnost automobilů s plug-in hybridním pohonem si uvědomují i koncoví zákazníci. Také díky tomu prodeje těchto vozů neustále rostou. Dle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo v Evropě v roce 2017 prodáno cca 153 tisíc plug-in hybridních vozů, zatímco v roce 2019 to bylo již necelých 199 tisíc.
V Česku čísla prodaných plug-in hybridů prozatím moc vysoká nejsou, ale porovnáme-li roky 2018 a 2019, je patrné, že došlo k nárůstu prodejů plug-in hybridních vozů o 70 % (z 278 na 473 vozů). Češi tak těmto vozům pomalu a jistě začínají přicházet na chuť. V rámci Evropy se vůbec nejvíc plug-in hybridních vozů prodávalo například v Německu (45 348), Velké Británii (34 978) a také v severských zemích, jako je Norsko (19 295) a Švédsko (24 810), kde jsou láskou k elektromobilitě proslulí. Není tedy divu, že plug-in hybridní pohon do svých vozů nasazuje stále více výrobců automobilů.
Široký výběr modelů
Zájemci o plug-in hybridní vozy mají dnes na výběr ze všech možných provedení karoserie, a to včetně momentálně nejúspěšnější kategorie, která je (co se prodejů týče) na špici světového automobilového segmentu – SUV. Lidé si oblíbili řídit vozy s vyšším posazením, se kterými se nemusí bát vyrazit i do terénu. Plug-in hybridní SUV nabízí například značka Opel, která se může pochlubit modelem Grandland X Hybrid4.
Lidé se pod vlivem zpráv, jak se naše planeta řítí do záhuby, učí žít úsporněji a neustále vymýšlí další a další udržitelné projekty, které by mohly Zemi ochránit a zabránit například globálnímu oteplování. Tento fenomén proniká do každého odvětví, automobilový segment nevyjímaje. I řidiči chtějí být ke svému okolí šetrnější, což napovídá tomu, že prodeje plug-in hybridních vozů budou i nadále stoupat.