Pokročilé prémiové technologie dnes nejsou doménou jen vlajkových lodí automobilek, najdete je i ve vozech za pár set tisíc

Masáže, prémiový zvukový systém, bezpečnostní systémy, které hlídají okolí vozu, a propracovaný kamerový systém. To jsou jen některé z pokročilých technologií, které jsme dříve mohli pozorovat pouze ve výbavě vlajkových lodí automobilových značek. Dnes je tomu jinak. Podobné technologie najdete často i v základní výbavě dostupných vozů nejrůznějších značek.

Za poslední roky se technologie vyvinuly neuvěřitelným způsobem, což se projevuje ve všech odvětvích. Nejinak tomu je i v automobilovém průmyslu.

S novými technologiemi za větší bezpečnost

Ve velké míře se technologie uplatňují hlavně k zajištění bezpečnosti posádky automobilů, ale i okolí. Kde jsou ty časy, kdy hlavním bezpečnostním prvkem byly airbagy? Ty se sice používají i v dnešních automobilech, ale daleko více se dbá na to, jak srážce předejít. Neustálé diskuze a řešení bezpečnosti za volantem dalo za vznik nejrůznějším bezpečnostním asistentům.

Posedlost tělesnou kontrolou má různé příčiny, souvisí s nedosažitelným tělesným ideálem a týká se i trans lidí31. 7. 2020

V dnešních autech tak nechybí propracovaná čidla a kamerové systémy, které zobrazí okolí vozidla během parkování, hlídají strany vozu při vyjíždění z řady vozidel, sledují pruhy na silnici, v zrcátkách vás upozorní na vozidlo ve slepém úhlu, případně dokážou rozpoznat blížící se překážku, vozidlo zastavit a předejít tak srážce, případně výrazně zmírnit její následky. Stále více výrobců automobilů nabízí například i systém nočního vidění, který je dokonce schopen rozpoznat osoby a zvířata a při nočním průjezdu lesem může pomoci zabránit srážce.

Adaptivní tempomat

Velmi oblíbeným systémem je adaptivní tempomat. Klasický tempomat je tady už dlouhé roky a známe jej všichni, adaptivní tempomat se stále většinou řadí do příplatkové výbavy a ne všichni výrobci jej nabízejí. Jeho funkce je úplně stejná – udržování řidičem zvolené rychlosti s tím, že vůz dokáže reagovat i na rychlost vozidla před vámi a v případě potřeby zpomalí či zrychlí. Například v pomalu hýbajících se kolonách je tento systém k nezaplacení.

Mnozí výrobci se i díky blížícímu se autonomnímu provozu vozidel dostali až do toho stadia, že adaptivní tempomat vybavili inteligentním asistentem rychlosti, který je schopen rozpoznat značky a podle nich upravovat rychlost. Většinou na dálnici se využívá i propojení adaptivního tempomatu s navigací, kdy při blížící se odbočce začne vůz sám zpomalovat.

Chytré telefony ve spojení s automobily

Vysoké procento lidí ve svých vozech využívá zrcadlení svých chytrých mobilních telefonů, a to nejčastěji prostřednictvím aplikací Apple CarPlay nebo Android Auto. Díky tomuto propojení si můžete prohlížet celý obsah telefonu a používat navigační či hudební aplikace.

Stále více výrobců nabízí také propojení auta s chytrým mobilem i skrze speciální aplikace, kdy máte možnost na dálku auto odemknout, zavřít okna, zapnout topení, zjistit veškeré údaje o jízdě, stavu nádrže apod. V budoucnu by propojení automobilů a chytrých telefonů mělo být ještě intenzivnější.

Vyhřát, nebo vychladit?

Zde nebudeme hovořit o klimatizaci, kterou v dnešních vozidlech bereme spíše jako samozřejmost, řeč je o dalších technologiích jako například vyhřívaný volant, který se v zimě nebudete bát uchopit, ale třeba i vyhřívaná či ventilovaná sedadla, která vám v chladných nebo naopak horkých dnech dokážou pořádně zvednout náladu. Výrobci přicházejí také s chlazenými přihrádkami, ale dnes už můžeme vidět třeba i vyhřívané či chlazené držáky na nápoje. Zkrátka kompletní servis.

Wellness během jízdy

Kromě vyhřívání či větrání sedadel se dbá i na zdraví řidičů a spolujezdců, kteří zvlášť při dlouhých jízdách ocení protažení svalů. K tomu mohou skvěle posloužit masážní opěrky sedadel, díky kterým si zvolíte druh masáže a můžete nerušeně pokračovat v cestě. Ani masáže už nejsou výdobytkem jen těch nejdražších limuzín a zvolit si je můžete i ve výbavě dostupnějších městských vozů.

Vytvořte si z auta koncertní sál

Co děláte během jízdy vy? Většina řidičů si pustí rádio, případně oblíbenou hudbu skrze některé ze streamovacích aplikací. Najdou se i takoví fanoušci muziky, kteří si potrpí na opravdu kvalitní zvuk. Řidiči se o reprosoustavy v autech zajímají mnohem víc než dříve. Koní a basů zkrátka není nikdy dost!

Na světe existuje mnoho výrobců prémiových audiosystémů, kteří se spojují s různými značkami aut. Jedním z nich je například dánský výrobce Bang & Olufsen. Dopřát si můžete kvalitní subwoofery, systémy pro trojrozměrný efekt zvuku a další specialitky, díky kterým vaše oblíbené písně dostanou ten pravý šmrnc a vy si užijete cestu jako nikdy předtím.

Miliony versus statisíce

Mít ve výbavě vozu některé z prvků, které jsme uvedli ve výčtu výše, dříve znamenalo připravit si klidně i několik milionů korun. Avšak s pokrokem technologií se dnes některé věci, které byly dříve úchvatným objevem, stávají zcela běžnými. Neustále se objevují různé novinky, které se jen na chvíli udrží na „prémiové pozici“. Představte si, jaké to bylo mít po roce 2000 mobil s fotoaparátem, který je dnes neoddělitelnou součástí všech chytrých telefonů. Díky tomuto vývoji si dnes můžete pořídit skvělé městské vozidlo s luxusní výbavou za pár set tisíc korun a užívat si všechny moderní výdobytky, které jsou k dispozici.

Polská policie agresivně zatýká na masových protestech za LGBT práva. „Bezprecedentní policejní násilí,“ tvrdí odborníci13. 8. 2020

Jako konkrétní příklad lze uvést například nový Ford Puma. Designové městské vozidlo, jehož cena v základu lehce překračuje 500 tisíc korun. Při konfiguraci, do které jsme přidali například sadu bezpečnostních a jízdních asistentů, mezi něž patří adaptivní tempomat s inteligentním asistentem rychlosti, asistent vyhýbacího manévru, asistent pro odvrácení kolize s jiným vozem, indikace bezpečné vzdálenosti, aktivní parkovací asistent, zadní parkovací kamera s panoramatickým obrazem, hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách a varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa s aktivním brzděním, se cena zvýšila jen o necelých 30 tisíc korun.

Do vozidla jsme při konfiguraci přidali ještě přední LED světlomety, digitální přístrojový štít a palubní počítač s 12,3" barevným displejem, prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla nebo vyhřívaný volant. Téměř všechny aktuálně dostupné technologické prvky. S touto bohatou výbavou námi konfigurovaný vůz dosahoval ceny okolo 615 tisíc korun (s nynějším zvýhodněním, které Ford nabízí jen cca 550 tisíc korun). To je důkaz, že dnešní vozy nemusí stát miliony, aby měly pod kapotou výbavu vašich snů.

Zdroj: Foto: iStock, Ford Podpora