
Když se historie mísí s modernou aneb Britský startup předělává klasická auta na moderní elektromobily
Ne každý si libuje v moderních křivkách a futuristickém designu. Někoho daleko více potěší starý elegantní styl, který mu přinese vzpomínky na důležité historické momenty. Své o tom ví i britský startup Lunaz, který se snaží přivést staré klasické automobily opět k životu, a to rovnou na supermoderní vlně.
Preference lidí se s postupem času mění, a to, co bylo kdysi moderní, se po určité době vrací. Připomeňme si mnoho takových situací například v módě, v účesech, ale i v jiných odvětvích. Ačkoliv technologie postupují neustále kupředu, najde se hodně lidí, kteří se nesnaží opovrhovat historií, ba naopak.
Zvlášť u automobilů má otázka historie ještě hlubší význam. Staré klasické automobily oplývají nádherným designem, zajímavými konstrukcemi a použitými materiály. Automobiloví nadšenci zkrátka touží poznat, jak to všechno fungovalo dříve. Ne nadarmo se z mnoha automobilových veteránů stávají cenné sběratelské kousky, které by každý z nás chtěl mít doma v garáži. Obzvlášť, pokud se jedná o nějakou speciální či limitovanou výrobní edici.
Výměna motoru, ale i další technologie
Společnost Lunaz dokáže zrestaurovat jakýkoliv starý automobil a přeměnit jej na moderní novodobý elektromobil. Původní spalovací motor vymění za elektrický motor a baterie.
I některé historické automobily jsou mnohdy schopny, pokud se o ně jejich majitel řádně stará, nastartovat a vyrazit na cesty, ale je pravda, že dříve se na emise tolik nemyslelo, a to, co vychází z výfuku takového veterána, může být docela smrtící směsí pro naše životní prostředí. Práce tohoto startupu z britského Northamptonshire tak nabízí i výrazný ekologický podtext, který se v současné době, kdy se neustále řeší životní prostředí, určitě hodí.
Kromě samotného pohonného ústrojí se společnost Lunaz zaměřuje i na všechny ostatní moderní prvky současných aut. Ve veteránech tak rázem najdete veškerá možná čidla, bezpečnostní systémy jako třeba i ten protiskluzový, ale i nový informační systém, v rámci kterého nechybí navigace, možnost Wi-Fi připojení a satelitní komunikace.
Konstruktéři společnosti Lunaz navíc vymysleli unikátní systém, který by měl jít aplikovat téměř do každého klasického vozu. Kromě motoru a výměny technologií je však vždy potřeba zkontrolovat a zrestaurovat celou konstrukci vozu, aby byla připravena na nové jízdní zážitky a odpovídala nejnovějším bezpečnostním předpisům. Je tak možné říct, že výsledným zrestaurovaným vozem je zcela nové auto, které jako by právě vyjelo z montážní linky.
K týmu stálých zaměstnanců se často přidávají i technologičtí talenti z automobilek Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Rolls-Royce, Volkswagen, Cosworth a McLaren, kteří na předělávce vozidel spolupracují.
Nejlepší z nejlepších
Hovoříme-li o veteránech, kteří jsou v garážích společnosti přestavováni na výkonné elektromobily, nejedná se v žádném případě o nějaké „tuctové“ vozy. Společnost se zabývá výhradně renovací významných a vzácných vozů té nejvyšší třídy. Za sebou má tak například předělávku slavného Jaguara XK120 z roku 1953 nebo osmimístného Rolls-Royce Phantom V z roku 1961. To jsou nádherné vozy s ještě vyzývavějšími křivkami, které si zamilujete na první pohled.
„Právní úpravy a neustálé snižování emisních limitů možná v budoucnu povede až k zákazu benzínových a naftových a možná dokonce i hybridních vozidel. Je to blížící se realita, které nyní čelíme. Lunaz proto elektrizuje nejkrásnější klasické vozy na světě, aby si je mohly nerušeně užívat i budoucí generace,“ říká David Lorenz, zakladatel společnosti Lunaz.
Například Jaguar XK120 z roku 1953 byl vybaven dvěma motory s výkonem 188 koní a s kapacitou akumulátoru 80 kWh. Kromě dojezdu 400 kilometrů tak vozidlo nyní nabízí i kombinovaný výkon 376 koňských sil, což je daleko více než původní model. Cena takového „novodobého veterána“? Pohybuje se někde okolo 430 000 dolarů (v přepočtu zhruba 9 800 000 korun) a podobně by měl stát i předělaný Rolls-Royce Phantom V.