Cestovatelé po covidu chtějí luxus, ale zapomněli komunikovat. „Delegáty školíme i na asertivní chování,“ říká Kateřina Pavlíková
Rozhovor
Zdroj: Kateřina Pavlíková, se svolením
<Path>

Cestovatelé po covidu chtějí luxus, ale zapomněli komunikovat. „Delegáty školíme i na asertivní chování,“ říká Kateřina Pavlíková

O tom, kdo je Kateřina Pavlíková a kolik toho má již v cestovním ruchu za sebou, jsem psala v předchozím článku. Dnes nám tato velmi inspirativní žena, a v ohledu našeho tématu především mluvčí cestovní kanceláře ČEDOK odpověděla na několik otázek, které možná napadly i vás, pokud se chystáte na dovolenou. Kam se letos vydat? Jaké destinace jsou trendy? Podle čeho vybírat? A jak to vypadá pod pokličkou výběru destinací a partnerů, kteří se nakonec dostanou až do katalogu?
Irena Piloušková Irena Piloušková Autor
3. 8. 2023

V minulém rozhovoru jsme si povídaly o tom, jak cestovní průmysl ovlivnil covid. Vzpomenete si na situaci, která pro vás byla opravdu komplikovaná, a přesto jste ji zvládli? Co bylo v posledních letech pro ČEDOK největší výzvou?

Pro mě osobně z pohledu tiskové mluvčí, a stejně tak si troufnu říct, že pro celý Čedok, byla rozhodně největší výzvou právě pandemie. Ale není třeba se ohlížet zpátky, zvládli jsme to a už pracujeme na dalších novinkách. Sama se vždycky těším, až dostanu zelenou a budu moct nějakou z nich prozradit.

Proměnilo se nějak chování cestovatelů? Například vybírají si jiné lokality, v jiné cenové kategorii, volí jiné termíny než dříve, chtějí více informací dopředu, intenzivnější pocit, že jsou zaštítěni někým, kdo si umí poradit atd.?

Je vidět, že si chtějí dovolenou užít. Vybírají stále častěji čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely, naprosto vedou letecké zájezdy, all inclusive a vyráží se na týden. Kupují výlety, chtějí zážitky, poznávat gastronomii, památky, zkoušet vodní sporty i adrenalin. Trendem je cestování na místa, která se objevují ve filmech nebo seriálech, tam vždycky stoupne poptávka. Cestuje se i podle tipů ze sociálních sítí. Rezervace dopředu ve first minute už jsou rozhodně zpátky. Od dubna prodáváme zimní sezónu, včetně exotiky. A ano, po pandemii vidíme, že část lidí, co cestovala spíše sama, služby cestovky teď využije. Ať už kvůli jistotě, ceně, nebo prostě jen nemají čas něco plánovat. Chování některých cestovatelů se ale v něčem změnilo i trochu k horšímu: někdy jako by v pandemii zapomněli schopnost komunikovat, častěji dochází k vyhrocenějším situacím. A úplně zbytečně! Proto delegáty školíme i na asertivní chování, trénujeme jejich hlasovou intonaci, učíme je, jak z něčeho takového vybruslit.

Jaká dovolená teď frčí?

Nejvíce se prodává Turecko. Jak klasická Turecká riviéra, tak stále více Čechů míří na dovolenou na Egejskou riviéru do oblasti kolem Bodrumu, Izmiru nebo Dalamánu. Tam se líbilo i mně. Na špičce žebříčku zůstávají řecké ostrovy, nejvíce Kréta a Rhodos. Rodiny s dětmi jezdí do Bulharska. A je tam samozřejmě Egypt, Španělsko včetně Kanárských ostrovů, Chorvatsko nebo Madeira, kterou vybírají aktivnější turisté. Skokany roku jsou pak Albánie a Černá Hora.

<Path> „Pokud můžete, zájezd si přesuňte na jiný termín a zachraňte cestovní ruch,“ vyzývají Čechy cestovní kancelářeZdroj: ACK, AČCKA, JW, FOTO: iStock

Přibyly třeba nějaké nové destinace, které nyní nabízíte? Podle jakého klíče vybíráte nová místa, hotely a další spolupráce?

Chcete do Karibiku, ale být jen tři hodiny v letadle z Prahy? Tak vyzkoušejte Marsu Matrouh na severu Egypta. Tam jsme začali sice létat už loni, ale jen část sezóny. Letos pokračujeme – dvakrát týdně. Stejně tak je oblíbená Taba: žádná víza a možnost vyjet na den do sousedního Izraele nebo Jordánska. Z novinek na léto doporučuji Palermo na Sicílii nebo oblast španělské Costa Bravy, i tam se teď létá. Kdo plánuje už na zimu, tak Srí Lanka, Keňa, thajský Phuket, vrací se Madagaskar. Je toho víc a vše bez přestupů. Pro lyžaře máme turecké Kayseri, protože letadlem jste na horách ještě určitě nebyli. Snažíme se vždycky přicházet s něčím novým, máme čísla, sledujeme, co funguje jinde, čerpáme vlastní inspiraci a pak se vrhneme do práce a do jednání s hotely a dopravci.

Tipy redakce

Blízkost k moři, typ penze, výlety v ceně, televize u postele… Umím si představit, že každého přiláká k jistému zájezdu něco jiného. Co vy osobně doporučujete si u zájezdu zjistit? Podle čeho bych se měla rozhodnout a jaké možné filtry mohu nastavit třeba u vás na webu?

Požadavků jsou desítky, k tomu máme přizpůsobené i filtry na webu. Ale v první řadě je důležité si promyslet, jakou dovolenou vlastně chceme. Odpočinek, aktivní nebo poznávačku? Hraje roli termín, rozpočet, s kým cestujeme, jak daleko nebo jakou zemi chceme, na jaké služby jsme zvyklí. A pak můžete řešit další detaily, jako je vzdálenost hotelu od pláže nebo od letiště, jídlo, animační programy, výlety… Je toho mraky, ale kdo se v tom výběru ztrácí, tomu dokážeme poradit. Vždycky doporučujeme si pročíst popisky, prohlédnout fotky, pročíst recenze. A hlavně objednávat jen u ověřených a důvěryhodných cestovek, agentur nebo prodejců, ať se nespálíte. A to nemyslím na sluníčku.

Dovolené, sluníčko, odpočatí klienti, poznávání nového… Mně vaše byznysové odvětví připadá jako „dream job“. Co máte na své práci nejraději vy osobně?

Zní to jako práce snů, ale nesmíme zapomínat na to, že cestovní ruch je hodně dynamický obor, ovlivňuje ho téměř všechno, nenudíte se a vaše práce rozhodně není stereotyp. Nikdy. Každý den sledujete, co se v destinacích děje, každý den sledujete, co se kde píše. Všechno ovlivňuje náladu lidí cestovat, ale i jejich výběr destinace. Navíc plánujete rok a více dopředu, ale křišťálovou kouli nemáte. A právě to je ten adrenalin. Baví mě vymýšlet nové projekty, baví mě oznamovat nové destinace, a hlavně mě baví, že můžeme lidem plnit cestovatelské sny. A když je pro vás cestování navíc koníček, je to ideální kombinace.

Co vy osobně považujete za opravdu takové „go to“? Kam vy byste si vyrazila, kdybyste seděla u katalogu?

Na svém cestovatelském seznamu mám jednoznačně Srí Lanku, kam se chystám ještě letos. Keňu kvůli safari, z blízkých destinací jsem si zamilovala právě Marsu Matrouh.

 

Zdroj: Kateřina Pavlíková, IG @ckcedok, skrz.cz, redakce

Populární
články

Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop