Cestovatelé po covidu chtějí luxus, ale zapomněli komunikovat. „Delegáty školíme i na asertivní chování,“ říká Kateřina Pavlíková
V minulém rozhovoru jsme si povídaly o tom, jak cestovní průmysl ovlivnil covid. Vzpomenete si na situaci, která pro vás byla opravdu komplikovaná, a přesto jste ji zvládli? Co bylo v posledních letech pro ČEDOK největší výzvou?
Pro mě osobně z pohledu tiskové mluvčí, a stejně tak si troufnu říct, že pro celý Čedok, byla rozhodně největší výzvou právě pandemie. Ale není třeba se ohlížet zpátky, zvládli jsme to a už pracujeme na dalších novinkách. Sama se vždycky těším, až dostanu zelenou a budu moct nějakou z nich prozradit.
Proměnilo se nějak chování cestovatelů? Například vybírají si jiné lokality, v jiné cenové kategorii, volí jiné termíny než dříve, chtějí více informací dopředu, intenzivnější pocit, že jsou zaštítěni někým, kdo si umí poradit atd.?
Je vidět, že si chtějí dovolenou užít. Vybírají stále častěji čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely, naprosto vedou letecké zájezdy, all inclusive a vyráží se na týden. Kupují výlety, chtějí zážitky, poznávat gastronomii, památky, zkoušet vodní sporty i adrenalin. Trendem je cestování na místa, která se objevují ve filmech nebo seriálech, tam vždycky stoupne poptávka. Cestuje se i podle tipů ze sociálních sítí. Rezervace dopředu ve first minute už jsou rozhodně zpátky. Od dubna prodáváme zimní sezónu, včetně exotiky. A ano, po pandemii vidíme, že část lidí, co cestovala spíše sama, služby cestovky teď využije. Ať už kvůli jistotě, ceně, nebo prostě jen nemají čas něco plánovat. Chování některých cestovatelů se ale v něčem změnilo i trochu k horšímu: někdy jako by v pandemii zapomněli schopnost komunikovat, častěji dochází k vyhrocenějším situacím. A úplně zbytečně! Proto delegáty školíme i na asertivní chování, trénujeme jejich hlasovou intonaci, učíme je, jak z něčeho takového vybruslit.
Jaká dovolená teď frčí?
Nejvíce se prodává Turecko. Jak klasická Turecká riviéra, tak stále více Čechů míří na dovolenou na Egejskou riviéru do oblasti kolem Bodrumu, Izmiru nebo Dalamánu. Tam se líbilo i mně. Na špičce žebříčku zůstávají řecké ostrovy, nejvíce Kréta a Rhodos. Rodiny s dětmi jezdí do Bulharska. A je tam samozřejmě Egypt, Španělsko včetně Kanárských ostrovů, Chorvatsko nebo Madeira, kterou vybírají aktivnější turisté. Skokany roku jsou pak Albánie a Černá Hora.
Přibyly třeba nějaké nové destinace, které nyní nabízíte? Podle jakého klíče vybíráte nová místa, hotely a další spolupráce?
Chcete do Karibiku, ale být jen tři hodiny v letadle z Prahy? Tak vyzkoušejte Marsu Matrouh na severu Egypta. Tam jsme začali sice létat už loni, ale jen část sezóny. Letos pokračujeme – dvakrát týdně. Stejně tak je oblíbená Taba: žádná víza a možnost vyjet na den do sousedního Izraele nebo Jordánska. Z novinek na léto doporučuji Palermo na Sicílii nebo oblast španělské Costa Bravy, i tam se teď létá. Kdo plánuje už na zimu, tak Srí Lanka, Keňa, thajský Phuket, vrací se Madagaskar. Je toho víc a vše bez přestupů. Pro lyžaře máme turecké Kayseri, protože letadlem jste na horách ještě určitě nebyli. Snažíme se vždycky přicházet s něčím novým, máme čísla, sledujeme, co funguje jinde, čerpáme vlastní inspiraci a pak se vrhneme do práce a do jednání s hotely a dopravci.
Blízkost k moři, typ penze, výlety v ceně, televize u postele… Umím si představit, že každého přiláká k jistému zájezdu něco jiného. Co vy osobně doporučujete si u zájezdu zjistit? Podle čeho bych se měla rozhodnout a jaké možné filtry mohu nastavit třeba u vás na webu?
Požadavků jsou desítky, k tomu máme přizpůsobené i filtry na webu. Ale v první řadě je důležité si promyslet, jakou dovolenou vlastně chceme. Odpočinek, aktivní nebo poznávačku? Hraje roli termín, rozpočet, s kým cestujeme, jak daleko nebo jakou zemi chceme, na jaké služby jsme zvyklí. A pak můžete řešit další detaily, jako je vzdálenost hotelu od pláže nebo od letiště, jídlo, animační programy, výlety… Je toho mraky, ale kdo se v tom výběru ztrácí, tomu dokážeme poradit. Vždycky doporučujeme si pročíst popisky, prohlédnout fotky, pročíst recenze. A hlavně objednávat jen u ověřených a důvěryhodných cestovek, agentur nebo prodejců, ať se nespálíte. A to nemyslím na sluníčku.
Dovolené, sluníčko, odpočatí klienti, poznávání nového… Mně vaše byznysové odvětví připadá jako „dream job“. Co máte na své práci nejraději vy osobně?
Zní to jako práce snů, ale nesmíme zapomínat na to, že cestovní ruch je hodně dynamický obor, ovlivňuje ho téměř všechno, nenudíte se a vaše práce rozhodně není stereotyp. Nikdy. Každý den sledujete, co se v destinacích děje, každý den sledujete, co se kde píše. Všechno ovlivňuje náladu lidí cestovat, ale i jejich výběr destinace. Navíc plánujete rok a více dopředu, ale křišťálovou kouli nemáte. A právě to je ten adrenalin. Baví mě vymýšlet nové projekty, baví mě oznamovat nové destinace, a hlavně mě baví, že můžeme lidem plnit cestovatelské sny. A když je pro vás cestování navíc koníček, je to ideální kombinace.
Co vy osobně považujete za opravdu takové „go to“? Kam vy byste si vyrazila, kdybyste seděla u katalogu?
Na svém cestovatelském seznamu mám jednoznačně Srí Lanku, kam se chystám ještě letos. Keňu kvůli safari, z blízkých destinací jsem si zamilovala právě Marsu Matrouh.