„Rekordy padají u poznávacích zájezdů i pobytů u moře,“ říká Kateřina Pavlíková v rozhovoru o letošních cestovatelských trendech
Rozhovor
Zdroj: Kateřina Pavlíková, se svolením
<Path>

„Rekordy padají u poznávacích zájezdů i pobytů u moře,“ říká Kateřina Pavlíková v rozhovoru o letošních cestovatelských trendech

Kateřina Pavlíková (33) zodpovídá za externí, interní a krizovou komunikaci jedné z největších cestovních kanceláří u nás. V oboru má bohaté zkušenosti. Například v březnu letošního roku získala za svou práci od poroty složené z novinářů a odborníků na komunikaci stříbrné ocenění Mluvčí roku 2022 v kategorii nejlepší mluvčí soukromého sektoru. I přes svůj velmi nabitý program si udělala čas a mohli jsme tak probrat, jak jsou na tom letošní dovolené.
Irena Piloušková Irena Piloušková Autor
4. 7. 2023

Předem rozhovoru bych ráda řekla, že já osobně jsem brala cestování vždycky jako zábavnou „samozřejmost“. Mám totiž to štěstí, že jsem se narodila až do svobodné doby naší země. Během covidu se mi toto moje privilegium „místa a času“ otřáslo v základech. Myslíte si, že lidé obecně si nyní – po covidu – cestování opět více váží? Že jim došlo, jak snadné je tuto možnost nemít, anebo ji prožívat mnohem komplikovaněji?

Stejně jako vy jsem se narodila do doby plné cestování bez větších komplikací, s českým cestovním pasem, který otevírá hranice. I pro mě osobně byla pandemie těžká, nejen z pohledu práce, ale ani já jsem si nedokázala představit, jak rychle se mohlo něco tak samozřejmého změnit.

Naštěstí je to za námi, už neplatí téměř nikde žádné dodatečné podmínky, rozloučili jsme se s testy a dalšími formuláři. Cestuje se jako dřív – vlastně ne, cestuje se ještě mnohem víc! Alespoň to nám prozrazují naše prodeje. Řada lidí si ty uplynulé roky určitě vynahrazuje, chtějí poznávat, jezdit po památkách, otevírají se nové destinace a Češi je chtějí objevovat. Chtějí si dovolenou užít, dopřávají si lepší služby a investují do zážitků.

Já osobně jsem během covidu skoro nikde nebyla, a přitom jsem dříve cestovala minimálně dvakrát za rok. Jak tuto dobu prožívala druhá strana procesu, tedy ČEDOK? Já si laicky představuji poměrně náročný krizový management a komunikaci… Jak jste to všechno zvládli?

Pracovně jsem větší část tohoto období strávila ještě komunikací za pražské letiště. Tam byl propad provozu pochopitelně obrovský, řešili jsme opatření, informace pro cestující, dělalo se maximum, aby vše fungovalo, aby se dodržovala všechna pravidla. Vedení rozhodovalo, krizová komunikace byla denní chleba. Po nástupu do Čedoku v říjnu 2021 už se postupně podmínky pro cestování (alespoň na čas) rozvolňovaly. Zájezdy se připravovaly do zemí, které byly pro turismus otevřené. Kde se pravidla zrušila, destinace se zase přidávaly do nabídky. Dopady na celý cestovní ruch – od aerolinek po hotely i cestovky – byly enormní. Šetřilo se na nákladech, propouštělo, vracely se peníze za zrušené zájezdy. Ale v Čedoku jsme využili čas a investovali: do technologií i modernizace poboček, změnili jsme nabídku, nečekali jsme s rukama v klíně. A vypořádali jsme se s tím, jak nejlépe šlo. Rok 2022 byl nejlepší od roku 1989. Zaměstnance jsme nabrali zpátky a expandujeme.

<Path> Přemýšlíte nad LGBT friendly lokalitami pro vaše líbánky či dovolenou? Přinášíme vám tipy naší redakce!Zdroj:

Teď, když už řešíme spíše ekonomické následky pandemie a světových událostí než covid samotný, tedy vnímáte opětovný nárůst zájmu lidí o cestování?

Rozhodně, vrátili jsme se k cestování ve velkém. A nejenom my, ale i turisté ze všech ostatních zemí. Už loňský rok byl úspěšný, a to ještě některá pravidla doznívala. V Čedoku se prodeje vyšvihly nahoru, byly nejlepší od revoluce, stejně tak zisk. Rekordy padají u poznávacích zájezdů i pobytů u moře, ať mluvíme o exotice v zimě nebo o bližších destinacích. Přirozeně poklesl trochu zájem o dovolenou u nás, když se zase může do zahraničí, navíc často za podobné ceny.

Tipy redakce

Došlo v ČEDOKU k nějakému novému procesování podpory cestovatelů? Umím si představit, že poslední roky mohly cestovatele potkat větší komplikace. Jak jste tuto zvýšenou pravděpodobnost potřeby pomoci reflektovali? S čím vším pomáháte těm, kteří se podívají za hranice a něco jim zkomplikuje cesty?

Informace jsou vždycky na prvním místě. A zrovna tak kvalitní služby, na kterých si zakládáme. Museli jsme najít způsob, jak v pandemii předávat klientům detaily o tom, co si musí připravit, jaký dokument budou potřebovat. Všechno se často měnilo. Ale pomohlo nám to různé procesy nastavit automaticky, některé zrušit, jiné upravit, modernizovat a digitalizovat. Obecně cestovka šetří hodiny, které byste jinak strávili hledáním ubytování a letenek zvlášť, má alternativy pro každého a všechno prostě najdete na jednom místě. Kolikrát navíc připravený balíček zájezdu vyjde levněji než cestování na vlastní pěst. A pomáháme cestovatelům s jazykovou bariérou, otevíráme možnosti cestovat na nová místa přímými lety. V destinaci máme české delegáty i animátory, takže se staráme o klienty i tam.

Co v dnešní době ekonomické krize znamená low cost, přesto parádní dovolená? Jaké tipy máte pro ty, kteří by se moc rádi někam podívali, jen jim aktuální finanční situace neumožňuje nemít limity?

Zájezdy jsou přibližně na stejných cenách jako loni, maximálně o pár procent vyšší. Pokud někdo chce ušetřit, může počkat na doprodej na poslední chvíli, ale výběr už je omezený. Když jste flexibilní, cestujete jen třeba ve dvou, něco vyberete. Z destinací asi nejvýhodněji vychází letos Bulharsko, Tunisko nebo třeba Egypt.

 

Zdroj: Kateřina Pavlíková, Twitter @KaciPavlikova, redakce

Populární
články

E-Shop