Léto na vlně designu: Jediná Itálie, kterou chcete mít doma
S kůží na trh
The myth, the legend. Když milánská estetika potká zkušené podnikatele a potomky generace sedlářských mistrů v jednom, Luigiho a Paola Bestettiho, vznikne z toho Baxter. Tato tradiční firma na trhu s luxusním nábytkem jen těžko hledá konkurenci. Není se čemu divit. Už více než třicet let ubírá svůj zrak na precizní práci s kůží, kterou zpracovává s naprostým respektem k přírodnímu materiálu s cílem zachovat její původní kvalitu a senzorickou zkušenost. Výsledkem je produkt, který vyniká především svým komfortem, ale také haptickými vlastnostmi a bohatou paletou barev.
Baxter se každoročně může pyšnit exkluzivními spolupracemi s předními lídry designu. V jejich portfoliu nechybí například světoznámá designérka Paola Navone, jejíž kolekce Marbella byla inspirována slunečnými krajinami španělského pobřeží, ze kterých pochází. Rustikální dojem vás vtáhne do plejády modrých odstínů, které evokují nikdy nekončící mořský horizont.
„V posledních letech na scéně s velkou radostí sledujeme, jak se umělecká intervence propisuje do užitého designu. Mnohdy tak banální kusy nábytku oscilují na hranici uměleckých objektů,” vysvětluje Lucie Řezníčková, spolumajitelka firmy Konsepti, která pravidelně reflektuje trendující vlnu z Milána. U Baxteru toto platí se stoprocentní jistotou. Dobrým příkladem může být návrh stolu Loom, který vzdává hold spojení materiálu, formy a funkce. Snaha o dokonalost je rozšířena na všechny materiály, které jsou součástí nábytkových produktů Baxteru, od mramoru a vzácných dřev až po venkovní látky a kovy pyšnící se exkluzivním řemeslným zpracováním.
Stoprocentní „Made in Italy”
Značka B&B Italia se velkou měrou podílela na formování fenoménu italského designu coby globálního symbolu výjimečné kvality a nadčasové elegance. Vznikla v roce 1966 jako výsledek podnikatelské vize Piera Ambrogia Busnelliho. Svůj úspěch postavila na schopnosti reflexe současné kultury prostřednictvím designu. Předvídat trendy a neustále se snažit reagovat na změny vkusu a životních potřeb je ostatně leitmotivem celé její tvorby až dodnes.
Budiž tomu svědkem křeslo Le Bambole ze 70. let od Maria Belliniho. Série se poprvé světu představila jako revoluční produkt v poměrně transgresivní reklamní kampani Oliviera Toscaniho. I přes notné prezentační kontroverse získal design Le Bambole v roce 1979 „Compasso d'Oro“, nejvýznamnější ocenění v oblasti italského průmyslového designu. A žije dodnes. Letošní redesign křesla v outdoorovém provedení La Bambola kombinuje přísné nároky na odolnost materiálu s klasickým stylem a moderními prvky. Zaoblené tvary a měkké linie, které dodávají nábytku nezaměnitelný a nadčasový vzhled, podpořila hravá paleta barev a povrchových finišů, které znamenají všechno jen ne nudu a šeď.
Také současný kreativní ředitel značky Piero Lissoni dobře ví, že bez hmoty není uměleckých děl. Jeho stůl Assiale ve své ryzí podobě pěje ódu na monumentální dílo jakoby vytesané z červeného Levanto mramoru. Opulentní rozkládací stůl v dráždivém, přesto subtilním odstínu a precizní konstrukci nenechá v klidu ani právě servírovanou pastu al dente. „Nábytek už dávno není jen o komfortu. Dosavadní špičky oboru akcentují ve své práci řemeslo, udržitelnost a svébytné materiály. V letošních kolekcích dominují tlumené barvy, modularita i ikonické designy. Důraz je kladen na odolnost a nadčasovost použitých materiálů,” doplňuje Lucie Řezníčková.
V Moroso tankují Diesel
Firma Moroso se řadí mezi haute couture mezinárodního designu. Přední italská společnost ve výrobě čalouněného nábytku byla založena v roce 1952. Řemeslný přístup k výrobě produktů a důraz na tvořivost ve fázi navrhování položily základy vize, která firmě umožnila růst a odlišit se na trhu kvalitou svých produktů, inovacemi a kreativitou. Ve svém portfoliu drží těžké kalibry oboru, jako jsou Ron Arad či Patricia Urquiola.
A když v Itálii vrána k vráně sedá, tak jedině ve stylu. Proto zřejmě nikoho nepřekvapí úspěšná kolaborace s notricky známým módním domem Diesel, která trvá již přes 10 let. Nábytkové objekty v uvolněném duchu vystupují pod názvem Diesel Living with Moroso. Symbolicky v něm zaujímají ironický, nekonvenční přístup k designu po vzoru rozvolněné „džínové” Diesel duše. Inspiroval je k tomu koncept neformálního životního stylu. Dovedně strukturované látky a surové materiály spolu s kontrastními tvary tu fungují jako dokonale moderní italský rukopis.
V současnosti Moroso představuje také jednu z předních designérských firem se silným environmentálním managementem. „Udržitelnost v designu se v poslední dekádě ukazuje být stále hlasitější tématikou. Je skvělé vidět, že i v mnohdy tak složitém výrobním procesu se tradiční firmy nezaleknou inovací, které mají za cíl eliminovat jeho vliv na životní prostředí,” uzavírá Lucie Řezníčková z Konsepti.