Léto na vlně designu: Jediná Itálie, kterou chcete mít doma
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: Konsepti/se svolením

Léto na vlně designu: Jediná Itálie, kterou chcete mít doma

Každoroční svátek designu pohltil milánskou metropoli s velkou pompou. Světové nábytkářské značky představily převratné novinky i stálice v novém kabátě, které si říkají o pozornost nejednoho milovníka stylových interiérů. Což takhle dát si jedno přepálené espresso a dolce far niente se špetkou inspirace pro vaše bydlení? Nechte se unést italskými ikonami letošního Salone del Mobile 2024.
Redakce LUI Redakce LUI Autor
18. 7. 2024

S kůží na trh

The myth, the legend. Když milánská estetika potká zkušené podnikatele a potomky generace sedlářských mistrů v jednom, Luigiho a Paola Bestettiho, vznikne z toho Baxter. Tato tradiční firma na trhu s luxusním nábytkem jen těžko hledá konkurenci. Není se čemu divit. Už více než třicet let ubírá svůj zrak na precizní práci s kůží, kterou zpracovává s naprostým respektem k přírodnímu materiálu s cílem zachovat její původní kvalitu a senzorickou zkušenost. Výsledkem je produkt, který vyniká především svým komfortem, ale také haptickými vlastnostmi a bohatou paletou barev.

Baxter se každoročně může pyšnit exkluzivními spolupracemi s předními lídry designu. V jejich portfoliu nechybí například světoznámá designérka Paola Navone, jejíž kolekce Marbella byla inspirována slunečnými krajinami španělského pobřeží, ze kterých pochází. Rustikální dojem vás vtáhne do plejády modrých odstínů, které evokují nikdy nekončící mořský horizont.

„V posledních letech na scéně s velkou radostí sledujeme, jak se umělecká intervence propisuje do užitého designu. Mnohdy tak banální kusy nábytku oscilují na hranici uměleckých objektů,” vysvětluje Lucie Řezníčková, spolumajitelka firmy Konsepti, která pravidelně reflektuje trendující vlnu z Milána. U Baxteru toto platí se stoprocentní jistotou. Dobrým příkladem může být návrh stolu Loom, který vzdává hold spojení materiálu, formy a funkce. Snaha o dokonalost je rozšířena na všechny materiály, které jsou součástí nábytkových produktů Baxteru, od mramoru a vzácných dřev až po venkovní látky a kovy pyšnící se exkluzivním řemeslným zpracováním.

Stoprocentní „Made in Italy”

Značka B&B Italia se velkou měrou podílela na formování fenoménu italského designu coby globálního symbolu výjimečné kvality a nadčasové elegance. Vznikla v roce 1966 jako výsledek podnikatelské vize Piera Ambrogia Busnelliho. Svůj úspěch postavila na schopnosti reflexe současné kultury prostřednictvím designu. Předvídat trendy a neustále se snažit reagovat na změny vkusu a životních potřeb je ostatně leitmotivem celé její tvorby až dodnes.

Budiž tomu svědkem křeslo Le Bambole ze 70. let od Maria Belliniho. Série se poprvé světu představila jako revoluční produkt v poměrně transgresivní reklamní kampani Oliviera Toscaniho. I přes notné prezentační kontroverse získal design Le Bambole v roce 1979 „Compasso d'Oro“, nejvýznamnější ocenění v oblasti italského průmyslového designu. A žije dodnes. Letošní redesign křesla v outdoorovém provedení La Bambola kombinuje přísné nároky na odolnost materiálu s klasickým stylem a moderními prvky. Zaoblené tvary a měkké linie, které dodávají nábytku nezaměnitelný a nadčasový vzhled, podpořila hravá paleta barev a povrchových finišů, které znamenají všechno jen ne nudu a šeď.

Také současný kreativní ředitel značky Piero Lissoni dobře ví, že bez hmoty není uměleckých děl. Jeho stůl Assiale ve své ryzí podobě pěje ódu na monumentální dílo jakoby vytesané z červeného Levanto mramoru. Opulentní rozkládací stůl v dráždivém, přesto subtilním odstínu a precizní konstrukci nenechá v klidu ani právě servírovanou pastu al dente. „Nábytek už dávno není jen o komfortu. Dosavadní špičky oboru akcentují ve své práci řemeslo, udržitelnost a svébytné materiály. V letošních kolekcích dominují tlumené barvy, modularita i ikonické designy. Důraz je kladen na odolnost a nadčasovost použitých materiálů,” doplňuje Lucie Řezníčková.

Tipy redakce

V Moroso tankují Diesel

Firma Moroso se řadí mezi haute couture mezinárodního designu. Přední italská společnost ve výrobě čalouněného nábytku byla založena v roce 1952. Řemeslný přístup k výrobě produktů a důraz na tvořivost ve fázi navrhování položily základy vize, která firmě umožnila růst a odlišit se na trhu kvalitou svých produktů, inovacemi a kreativitou. Ve svém portfoliu drží těžké kalibry oboru, jako jsou Ron Arad či Patricia Urquiola.

<Path> Oslavte Vánoce a příchod nového roku jako v hollywoodském filmu. Kde na vás čeká skvělé jídlo, dokonalý servis a fantastické prostory?Zdroj: Le Grill

A když v Itálii vrána k vráně sedá, tak jedině ve stylu. Proto zřejmě nikoho nepřekvapí úspěšná kolaborace s notricky známým módním domem Diesel, která trvá již přes 10 let. Nábytkové objekty v uvolněném duchu vystupují pod názvem Diesel Living with Moroso. Symbolicky v něm zaujímají ironický, nekonvenční přístup k designu po vzoru rozvolněné „džínové” Diesel duše. Inspiroval je k tomu koncept neformálního životního stylu. Dovedně strukturované látky a surové materiály spolu s kontrastními tvary tu fungují jako dokonale moderní italský rukopis.

 V současnosti Moroso představuje také jednu z předních designérských firem se silným environmentálním managementem. „Udržitelnost v designu se v poslední dekádě ukazuje být stále hlasitější tématikou. Je skvělé vidět, že i v mnohdy tak složitém výrobním procesu se tradiční firmy nezaleknou inovací, které mají za cíl eliminovat jeho vliv na životní prostředí,” uzavírá Lucie Řezníčková z Konsepti.

Zdroj: Konsepti, konsepti.com

Populární
články

Jsem to já?
TĚLO & MYSL

„Takhle (hrozně) přece nevypadám!“ Proč se na fotkách sami sobě nelíbíme, má svůj důvod. Je jím „expoziční efekt“

Autor: Mirka Dobešová
Virální trendy se v posledních měsících točí kolem Římského impéria – v (homoerotických) kontextech, jaké byste nečekali
AKTUALITY

Jak se naučit být mužem? Pánové mají jasno – k získání chlapáctví pomůže římská praxe „ručníkových chlapců“

Autor: Veronika Košťálková
„Nikdy rodičům neodpustím, že mě nutili studovat ‚smysluplný‘ obor,“ říká muž, který zápasí s každodenností. „Češi ničí dětem sny,“ dodává
LIDÉ

„Nikdy rodičům neodpustím, že mě nutili studovat ‚smysluplný‘ obor,“ říká muž, který zápasí s každodenností. „Češi ničí dětem sny,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Nová studie popisuje, jak klíčovou roli hrají ženy v udržování sociálních vazeb mužů. Obráceně to však už neplatí
LIDÉ

Muže trápí epidemie samoty. Bez ženské asistence se často „nevyvenčí“, tvrdí nová studie. Na vině je i mužský strach z nálepky gaye

Autor: Veronika Košťálková
Takzvaní „cleanfluenceři“ mohou být zdrojem inspirace i motivace, ale také velmi nerealistických představ o tom, jak má vypadat „správný“ úklid
TRENDY

Perfektní domácnost? Miliony lidí propadají vášni zvané CleanTok. Úklidové „pohádky“ ale mohou škodit zdraví

Autor: Veronika Košťálková
Jak se naše chování a myšlení změní, až budeme mít v 60 letech ještě půlku života před sebou? Podle expertů se dají očekávat dopady společenské, ekonomické i globální
TĚLO & MYSL

Jaké chování bude „přiměřené“ věku 70 let, až se všichni dožijeme 120? „Éra dlouhověkosti může přijít už v roce 2034,“ tvrdí expert

Autor: Veronika Košťálková
Robert Čapek je přesvědčený, že naše děti nečeká ve škole nic dobrého. Proto se již mnoho let snaží o zásadní změny celého systému, školením učitelů počínaje
LIDÉ

„I když bude výuka o LGBTQ+ tématech ve školách povinná, většina učitelů to bude stejně ignorovat,“ říká „Líný učitel“ Robert Čapek

Autor: Michal Černý
Viliam Poltikovič – český dokumentarista, režisér, cestovatel, fotograf a spisovatel, který přes 30 let „nutí“ naši společnost zamýšlet se nad otázkami života a smrti
LIDÉ

„Smrt je zásadní téma, které v naší společnosti velmi chybí. Vyprchala z nás přirozená spiritualita,“ říká režisér Viliam Poltikovič

Autor: Michal Černý
Roman Horešovský se mezi společensky vysoce postavenými lidmi pohybuje už odmalička, takže spolupráce s nimi mu vždy byla přirozeně blízká
LUI BUSINESS

„LGBT lidé vynikají svou pracovitostí, pro firmy jsou hodnotným přínosem,“ říká Roman Horešovský, spoluzakladatel marketingové agentury

Autor: Michal Černý
Dynamický vzhled na cesty, to je Volvo XC60
STYL

Anděl s ďáblem v těle – Volvo XC60 Black Edition spojuje dva světy a nadchne každého řidiče. Soutěžte s LUI o jeho víkendovou výpůjčku

Autor: Redakce LUI

E-Shop