Symbol léta, Aperol Spritz, opět na scéně. Oblíbený nápoj, jenž chutná lidem po celém světě, přitom vznikl proto, aby chuť maskoval
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Symbol léta, Aperol Spritz, opět na scéně. Oblíbený nápoj, jenž chutná lidem po celém světě, přitom vznikl proto, aby chuť maskoval

Sluníčko pálí, zahrádky restaurací se plní a kamkoliv vystrčíte paty, na každém rohu číhá Aperol Spritz. Ostře oranžový nápoj s ledem a kouskem pomeranče se stal hitem a na žebříčku populárních letních nápojů se na přední pozici drží již několik let. Jaké je ale jeho tajemství?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 7. 2024

Všudypřítomný spritz

Dnes pod hastagem #spritz najdete na sociálních sítích tisíce fotek orosených skleniček s oranžovým osvěžením. Přitom to není tak dávno, kdy po Aperolu, který je pro výrobu tohoto letního osvěžení základem, lidově řečeno „neštěkl ani pes“. Kde se tedy vzal nápad smíchat nahořklý likér se šumivým vínem a sodou? A proč je najednou tak trendy, že se z něj stal prakticky symbol léta?

Pokud bychom měli přesně definovat spritz, museli bychom se řídit určitými geografickými informacemi – co místo, to jeho jiné vnímání. Podle autorky knihy Aperitivo: Drinks and Snacks for the Dolce Vita, Kay Plunkett-Hogge, se ale obecně jedná o nápoj z bílého vína, sody a italského hořkého likéru na ledě.

Historicky pak lze tuto kombinaci vysledovat již v polovině 19. století, kde Benátky (potažmo Lombardie) byly součástí rakouského impéria. „Celý příběh stojí na tom, že rakouským vojákům příliš nechutnalo místní víno, tak se rozhodli přidat do něj sodu tak, aby narušili jeho kyselost,“  tvrdí Plunkett-Hogge. Označení „Spritz“ tak vychází z německého termínu „spritzer“, tedy stříkat. „V dalších bohatých severoitalských městech, jako je Milán a Turín, kde je hluboce zakořeněná aperitivová kultura před večeří, pak bylo víno nahrazeno proseccem a ozdobeno plátkem pomeranče a olivou,“ doplňuje. Zatímco dnes Aperol Spritz tedy všichni milují pro jeho chuť, kořeny samotného „spritzu“ jsou naopak spojeny s tím, aby chuť maskoval.

Ještě na přelomu tisíciletí byl přitom Aperol zbožím, které relativně posmutněle postávalo v regálech. Dnes např. britský řetězec Sainsbury´s hlásí meziroční nárůst v jeho prodeji o 38 %. Podle italského restauratéra Russela Normana, který v oblasti Benátek provozuje síť tradičních restaurací, zájem o Aperol raketově vystřelil a stále se drží na vrcholu. „Jedna třetina všech prodejů probíhá v naší nejmenší restauraci, do níž se vejde jen 40 lidí – nachází se na náměstí Duke of York Square, v podstatě tu vidím přímou souvislost mezi venkovním posezením a pitím spritzu,“ doplňuje.

Zdroj: Giphy

Dnes je tedy spritz mainstreamem, který nabývá dvou barevných podob – oranžové a červené. Oranžová je s Aperolem, červená s Campari. Aperol přitom boduje víc, a to nejspíš i díky nižšímu obsahu alkoholu (Aperol 11%, Campari 25 %), což je v létě ku prospěchu věci. Nemluvě o tom, že mladší generace, která je de facto hlavní cílovou skupinou, inklinuje ke konzumaci nápojů s nižším obsahem alkoholu. V kombinaci se sodou a ledem je pak úspěch snadno vysvětlitelný.

<Path> Enjoy a boat tour or a romantic river wedding (or registration) without leaving CzechiaZdroj:

Za popularitou nápoje pak jistě může stát také marketing – společnost, která produkuje Aperol, ale také Campari, do podpory těchto nápojů investovala nemalé sumy, v roce 2014 propagace mj. zahrnovala také sponzorskou smlouvu s Manchester United, propagační doplňky (např. sluneční brýle s vtipnými nápisy) a také organizaci nespočtu akcí s Aperolem spojených.

Bez ohledu na to, kdo (a jak) zpopularizoval tento nápoj v ČR, faktem je, že bez Aperol Spritzu jako by léto nebylo létem...Tak na zdraví!

Zdroj: theguardian.com, tourissimo.travel, memoriediangelina.com, harpers.co.uk

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop