Symbol léta, Aperol Spritz, opět na scéně. Oblíbený nápoj, jenž chutná lidem po celém světě, přitom vznikl proto, aby chuť maskoval
Všudypřítomný spritz
Dnes pod hastagem #spritz najdete na sociálních sítích tisíce fotek orosených skleniček s oranžovým osvěžením. Přitom to není tak dávno, kdy po Aperolu, který je pro výrobu tohoto letního osvěžení základem, lidově řečeno „neštěkl ani pes“. Kde se tedy vzal nápad smíchat nahořklý likér se šumivým vínem a sodou? A proč je najednou tak trendy, že se z něj stal prakticky symbol léta?
Pokud bychom měli přesně definovat spritz, museli bychom se řídit určitými geografickými informacemi – co místo, to jeho jiné vnímání. Podle autorky knihy Aperitivo: Drinks and Snacks for the Dolce Vita, Kay Plunkett-Hogge, se ale obecně jedná o nápoj z bílého vína, sody a italského hořkého likéru na ledě.
Historicky pak lze tuto kombinaci vysledovat již v polovině 19. století, kde Benátky (potažmo Lombardie) byly součástí rakouského impéria. „Celý příběh stojí na tom, že rakouským vojákům příliš nechutnalo místní víno, tak se rozhodli přidat do něj sodu tak, aby narušili jeho kyselost,“ tvrdí Plunkett-Hogge. Označení „Spritz“ tak vychází z německého termínu „spritzer“, tedy stříkat. „V dalších bohatých severoitalských městech, jako je Milán a Turín, kde je hluboce zakořeněná aperitivová kultura před večeří, pak bylo víno nahrazeno proseccem a ozdobeno plátkem pomeranče a olivou,“ doplňuje. Zatímco dnes Aperol Spritz tedy všichni milují pro jeho chuť, kořeny samotného „spritzu“ jsou naopak spojeny s tím, aby chuť maskoval.
Ještě na přelomu tisíciletí byl přitom Aperol zbožím, které relativně posmutněle postávalo v regálech. Dnes např. britský řetězec Sainsbury´s hlásí meziroční nárůst v jeho prodeji o 38 %. Podle italského restauratéra Russela Normana, který v oblasti Benátek provozuje síť tradičních restaurací, zájem o Aperol raketově vystřelil a stále se drží na vrcholu. „Jedna třetina všech prodejů probíhá v naší nejmenší restauraci, do níž se vejde jen 40 lidí – nachází se na náměstí Duke of York Square, v podstatě tu vidím přímou souvislost mezi venkovním posezením a pitím spritzu,“ doplňuje.
Zdroj: Giphy
Dnes je tedy spritz mainstreamem, který nabývá dvou barevných podob – oranžové a červené. Oranžová je s Aperolem, červená s Campari. Aperol přitom boduje víc, a to nejspíš i díky nižšímu obsahu alkoholu (Aperol 11%, Campari 25 %), což je v létě ku prospěchu věci. Nemluvě o tom, že mladší generace, která je de facto hlavní cílovou skupinou, inklinuje ke konzumaci nápojů s nižším obsahem alkoholu. V kombinaci se sodou a ledem je pak úspěch snadno vysvětlitelný.
Za popularitou nápoje pak jistě může stát také marketing – společnost, která produkuje Aperol, ale také Campari, do podpory těchto nápojů investovala nemalé sumy, v roce 2014 propagace mj. zahrnovala také sponzorskou smlouvu s Manchester United, propagační doplňky (např. sluneční brýle s vtipnými nápisy) a také organizaci nespočtu akcí s Aperolem spojených.
Bez ohledu na to, kdo (a jak) zpopularizoval tento nápoj v ČR, faktem je, že bez Aperol Spritzu jako by léto nebylo létem...Tak na zdraví!