
Goth styl je zpět aneb Jak generace Z znovu objevila „temnou“ stránku lidstva
Proměnlivá temnota
„Baroko, básně Edgara Allana Poea, osamělost, bolest, trest,“ vyjmenovává Orme dramatické prvky, které vtiskla do svého debutového alba „Glutton for Punishment“. Goth se podle ní může vyvíjet. Nemusí zůstat u toho, čím byl v 80. letech." Goth, obecně definovaný jako ponurá, atmosférická hudba s nádechem tajemna, byl po desetiletí spojován s koženými kalhotami, umělou mlhou a teatrálně melancholickými interprety jako The Sisters of Mercy či The Cure.
Tyto asociace jsou stále platné – připomenulo to i listopadové vydání skvělého 14. alba The Cure „Songs of a Lost World“, které si okamžitě našlo cestu na vrchol hitparád.
Jak ale zdůrazňuje Orme, goth 21. století se vyvíjí nečekanými směry a jeho nové podoby oslovují mladou generaci, která už nezažila vrcholnou éru Siouxsie Sioux či Andrewa Eldritche. Dnešní goth scéna se rozprostírá od temné popové energie Glutton for Punishment až po mimozemsky působící folk velšské trojice Tristwch Y Fenywod, jejíž debutové album patřilo k největším překvapením roku 2024.
A nejen tam. Goth prvky dnes pronikají do různých hudebních stylů – najdeme je v ponurém novém albu písničkářky Sharon Van Etten, která se vdávala za zvuků „Plainsong“ od The Cure a v klipu k singlu „Afterlife“ nápadně připomíná Siouxsie Sioux. Odkazy na goth kulturu nechyběly ani v éterickém folku seversko-německého souboru Heilung nebo v Ouija popu irské zpěvačky Bambie Thug, která oslnila na Eurovizi.
Znovuzrození goth stylu ale sahá mnohem dál než jen do hudby. Na jeho popularitě se podílel i velký návrat Tima Burtona – série Wednesday ovládla Netflix, Beetlejuice Beetlejuice kouzlil v kinech, přičemž obě díla spojuje herečka Jenna Ortega, která se stala novou ikonou goth scény. Podobně i Eggersův remake Nosferatu přinesl gotickou atmosféru díky dechberoucímu ztvárnění upíra Billa Skarsgårda a stylovému výkonu Lily-Rose Depp.
Goth je zpět i ve světě módy. Magazín Vogue v roce 2023 ohlásil jeho velký návrat titulkem: „Velmi šílené, velmi melancholické, velmi makabrózní: Čas goth scény znovu nastal". Mezi umělce, kterí tento trend popularizovali, patří Billie Eilish, Ethel Cain a Doja Cat, což vedlo Vogue k prohlášení: „Netopýři opět opustili zvonici – vítejte v sezóně čarodějnic.“
Velkou roli v tomto znovuzrození sehrála sociální média, především TikTok, kde se v době pandemie objevilo nespočet goth influencerů pod hashtagy jako #gothgirl. „Během pandemie se spousta mladých lidí, včetně mě, dostala do digitálního světa goth kultury,“ říká 22letá Angela Rossi z italské nahrávací společnosti Gothic World Records. „Tyto subkultury nikdy skutečně nezmizely, jen je sociální média pomohla znovu objevit.“
Goth nikdy zcela nevymizel. V 90. letech se proměnil v cyberpunk estetiku inspirovanou filmovou trilogií Matrix a industriální hudbou skupiny Nine Inch Nails. Právě v tomto období vznikl i dnes už legendární goth festival ve Whitby, kde podle románu Brama Stokera přistál hrabě Dracula. A tento festival se koná dodnes.
Goth nikdy nebyl jen o hudbě a módě – vždy odrážel svou dobu. V 80. letech se jeho popularita překrývala s politickou nestabilitou, extrémismem a strachem z jaderné hrozby. Jak popsala novinářka Cathi Unsworth v knize „Season of the Witch“, tehdejní goth scéna reflektovala rozpad staré Británie a nástup nové éry.
Dnes se nacházíme v podobně nejisté době. Světový mír je ohrožen a mladá generace se obává spíš ekologické katastrofy než jaderného konfliktu. Proto řada nových goth kapel čerpá inspiraci z přírody. „Pozorovat ekologickou krizi je bolestné – je těžké necítit smutek,“ říká Leila Lygad, bubenice Tristwch Y Fenywod. „Goth by měl vždy reprezentovat outsidery a menšiny.“
Goth estetika nabízí lidem v těžkých časech únik, podobně jako kdysi gotická literatura. V dnešní době nejistoty působí jako ochranný amulet – temný, ale zároveň uklidňující. Možná je goth nejlepší popsat jako morbidní subkulturu, která nás paradoxně udržuje naživu.