Parfémy určené speciálně mužům byly reakcí na emancipaci žen. Světoznámý návrhář ale první vůní pro muže způsobil skandál
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Parfémy určené speciálně mužům byly reakcí na emancipaci žen. Světoznámý návrhář ale první vůní pro muže způsobil skandál

Když se dnes podíváte na svůj toaletní stolek či na poličku v koupelně, nepochybně mezi všemi kosmetickými produkty nebude scházet parfém. Takový, které je vám příjemný, podtrhuje vaši individualitu… možná jich budete mít i více – pro různé příležitosti a také výběr podle nálady. Jaká je ale vlastně novodobá historie vzniku dnes již doslova „parfumérských legend“? A kdy a jak mistři parfuméři rozšířili svou pozornost i na muže?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
12. 3. 2025

Historie vůní

I když by se mohlo zdát, že trh s parfémy je spíše novodobou záležitostí, pravdou je, že dějiny tohoto oboru sahají do hluboké minulosti a lze je vysledovat až do starověkých civilizací. Rozličné aromatické přírodní sloučeniny tehdy lidé užívali pro různé účely – od osobní péče přes náboženské rituály až po vyjádření společenského postavení. Z toho pak do jisté míry plyne, že v dávnější historii byly různé vůně vlastní spíše mužům. Ti ve starověkém Egyptě užívali vůně z myrhy a kadidla, což prý nejvíce podtrhovalo jejich postavení a moc. Ve starověkém Řecku bylo zase užívání vůní spojováno s ideály mužství a muži různé vůně používali i jako nedílnou součást svých každodenních interakcí.

Je však také pravda, že specificky vůně pro muže jsou ve srovnání s dlouhou historií parfémů relativně novým pojmem. Ve skutečnosti byl totiž „parfém“ po velmi dlouhou dobu termínem užívaným jednoduše pro jakoukoliv vůni (a to bez ohledu na pohlaví uživatelů/ek). Teprve až ve 20. století, ruku v ruce se společenskými nejistotami a emancipujícími se ženami, začali muži k popisu  svých „vlastních vůní“ vyžadovat také vlastní označení.

Parfém dotváří eleganci

Je-li řeč o legendárních parfémech a osobnostech, které jsou s nimi spojeny, dost možná vás napadne Chanel N°5 a Coco Chanel. O legendu se nepochybně jedná. Ovšem úplně prvním módním návrhářem, který se rozhodl na trh uvést také svůj parfém a propojit tak oblast módy a vůní, byl Paul Poiret. Ten se dle vlastních slov začal výrobou parfémů zabývat jednoduše proto, že jej vůně fascinovaly – a také věřil, že vhodně zvolený parfém dotváří elegantní vzhled ženy. Při vymýšlení názvu pro svou kolekci vůní se pak inspiroval jménem své dcery a na trh ji již v roce 1911 uvedl pod názvem Parfumes de Rosine.

Odborníci se pak shodují, že Poiretovy vůně byly podobně originální jako jeho módní návrhy. I když parfémy z této kolekce byly určeny ženám, Poiret zároveň vystihl obecnou podstatu jejich užití: „různé vůně jsou pro různou náladu – a stejná rozmanitost vůní by měla být k ruce také při výběru různých oděvů. I když takových vůní pak může být klidně šest či dvanáct, vždy musí ladit s osobností,“ shrnul. Jednoduše řečeno – ať už jste žena, či muž, při výběru vůně, resp. parfému, byste se měli vždy řídit vlastním (neomylným) instinktem a vkusem.

<Path> Nevyhazujte parfémy, které vás začaly nudit. S trochou kreativity a odvahy si z nich sestavíte osobní vůni, kterou nikdo jiný nemáZdroj: Marthasteward.com, Wikipedia.org

Chanel N°5, parfém, který vystihuje osobnost

Byť Poiretovi v daném segmentu patří nezpochybnitelné prvenství, tou, kdo se stal světovou star v oblasti módy i vůní, byla nakonec právě Coco Chanel. To ona v roce 1921 vytvořila vůni, která de facto způsobila revoluci v tom, jak ženy voněly (a voní). Ostatně, Chanel N°5 dnes platí za nejikoničtější parfém světa. Již v roce svého uvedení ale byla tato vůně sama o sobě velmi inovativní, Coco totiž jejím prostřednictvím chtěla vystihnout osobnost nové moderní ženy. Za vznikem Chanelu N°5 pak dle některých vlastně stojí laboratorní chyba – kdy asistent předního parfuméra Ernesta Beauxe, který pracoval pro ruskou královskou rodinu, přidal do vzorku dávku aldehydu (tehdy nově izolované chemikálie, jež voněla podobně jako čerstvě vyprané prádlo či mýdlo, ale silněji a výrazně déle) v objemu, jaký nikdy dřív nebyl použit.

A co muži?

Možnosti mužů, kteří chtěli také příjemně vonět, byly ještě na počátku 20. století docela omezené. K dispozici jim totiž byla v podstatě jen unisex kolínská. První vůně určená specificky pro muže v moderních dějinách pak na trh zamířila až v roce 1934, vytvořil ji Ernest Daltroff, zakladatel slavného parfémového domu Parfums Caron, a pojmenoval ji docela jednoduše Pour Un Homme (tedy „Pro muže“). Snad i díky Daltroffovi se nakonec i světoznámé módní domy rozhodly na trh uvést vůně určené výhradně mužům, např. Chanel zabodoval již v roce 1955 vůní Pour Monsieur, Dior o jedenáct let později přišel s pánskou vůní Eau Sauvage.

Tipy redakce

A nezaostávali ani další, v roce 1971 svou první vůni pro muže Pour Homme uvedl na trh také Yves Saint Laurent, který do tohoto segmentu skočil skutečně po hlavě (a věrný vlastním zásadám), jelikož vizuál vyobrazoval samotného návrháře – nahého. Skandál na sebe nenechal dlouho čekat, francouzské bulvární plátky užití imageové fotografie zakázaly a známý deník Le Figaro na ní nenechal nit suchou.

Na druhou stranu, umění unikat konzervativním škatulkám a tak trošku i šokovat bylo brandu Yves Saint Laurent vždy vlastní – nejenže se jeho zakladatel vždy stavěl na stranu boje za společenské osvobození žen, ale podporoval i jejich nezávislost. Dal ženám prostřednictvím módy sílu a svobodu postavit se archetypálním způsobům oblékání – a např. jim ukázal, jak nosit podpatky ke kalhotám a pracovat s pánskými prvky v módě. V roce 1966 dokonce na trh uvedl dámský smoking, což způsobilo skutečný poprask. První pánská vůně určená mužům a propagovaná nahou fotkou tak již byla jen třešničkou na dortu. Mimochodem – ona zmiňovaná nahota také měla hlubší význam a nebyla jen výsledkem touhy šokovat. Sám Yves Saint Laurent totiž zastával názor, že parfém se nosí na kůži – a tak není důvod ji skrývat. A kromě toho se údajně jednalo také o jistý politický akt, kdy se gayové z řad vysoce postavených osobností záhy po událostech Stonewallu, když hnutí za boj o rovná práva LGBT lidí nabralo na síle, začali v podstatě otevřeně hlásit ke své identitě či na ni alespoň okatě upozorňovali.

Yves Saint Laurent zároveň stojí i za celou legendární parfémovou řadou nesoucí prozaické označení Y. První – tehdy dámská – vůně této řady zamířila na trh již v roce 1964. A byť od té doby uplynula spousta let, světlo světa následně spatřil nespočet souvisejících produktů, a to včetně těch pro muže. Prvním z nich se v roce 2017 stal Y Eau de Parfum, tedy parfémovaná voda, jejímž ambasadorem se stal Lenny Kravitz. Intenzivním pojetím řady Y je vůně Y Le Parfum, která staví na černém cedrovém dřevě a je podtržena tóny kadidla – mužům je k dispozici od roku 2021 a díky vyšší koncentraci vonných látek je vhodná spíše na večerní a slavností příležitosti. Nejnovějším přírůstkem do „parfémové rodiny“ vůní z řady Y určených pro muže je pak toaletní voda Y Eau de Toilette, která je díky své lehkosti a svěžesti asi nejvíce ze všech vhodná pro každodenní užití. Jestli použití těchto vůní muži nakonec podmíní i sebeprezentací v celé své (nahé) kráse, to už je jen na nich…

Zdroj: fragranceconservatory.com, reddit.com, perfumepassage.org, info-mwperfumes.medium.com, bbc.com, galaxy.ai, tobyupson.wordpress.com, forbes.com

Populární
články

Blízkost, která byla kdysi trestná, dnes vypráví o svobodě milovat bez omluv.
LIDÉ

Queer lidé tu byli vždycky. Proč se svět tak dlouho tvářil, že neexistují?

Autor: Šimon Hauser
Martina Viktorie Kopecká a Andrea Voborníková – pár, který otevřeně mluví o víře, lásce i svobodě být sám sebou.
LIDÉ

„Církev by měla být místem, kde se člověk nemusí bát být sám sebou,“ říká farářka Martina Viktorie Kopecká a její partnerka Andrea Voborníková

Autor: Šimon Hauser
V Bruselu i doma prosazuje témata rovnosti, vzdělávání a ochrany demokracie. „Člověk by se nikdy neměl bát kvůli tomu, koho miluje,“ dodává Danuše Nerudová.
LIDÉ

„Láska je jen jedna a moc si přeji, abychom byli otevřenou společností, kde se nikdo nemusí bát milovat,“ říká europoslankyně Danuše Nerudová

Autor: Šimon Hauser
Podle aktuálních dat trpí nadměrnou hmotností 6 z 10 Čechů
TĚLO & MYSL

Srdce bije na poplach: obezita a nezdravý životní styl zkracují milionům Čechů život ve zdraví

Autor: Redakce LUI
Důvěra, otevřenost a každodenní jistota – i tak může vypadat život páru, kde jeden z partnerů žije s HIV. (Ilustrační fotografie)
LIDÉ

„Můj partner má HIV, ale díky moderní léčbě mě nemůže nakazit,“ říká muž, který ukazuje, že život s virem už dávno není hrozbou, ale tématem, o němž se stále bojíme mluvit

Autor: Šimon Hauser
Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která už více než deset let propojuje byznys, veřejný sektor i neziskové organizace.
Business 2025

„Udržitelnost neznamená jen ekologii, ale i lidskost,“ říká Lucie Mádlová, která stojí za největší iniciativou společenské odpovědnosti v Česku

Autor: Šimon Hauser
Slávek Pham patří k nejvýraznějším mladým hlasům české queer scény. Zpěvák s vietnamskými kořeny si získal pozornost upřímnými texty o láskách, rodině i hledání vlastní identity – a letos v létě svou energii přenesl i na pódium Prague Pride. Jeho debutové EP LOVERBOY je osobní zpovědí, která se nebojí dotýkat citlivých témat, a potvrzuje, že autenticita je v hudbě tou nejlepší vizitkou.
LIDÉ

„Někdo má sport nebo terapeuta, já mám písničky,“ říká mladý queer zpěvák a skladatel Slávek Pham

Autor: Šimon Hauser
Pohřeb Jana Opletala 16. listopadu 1939.
AKTUALITY

17. listopad: Komunisté jsou pryč, ale boj o svobodu nekončí. Demokracie se může ztratit dřív, než si toho všimneme

Autor: Šimon Hauser
Vztahy, které začínají i končí na displeji.
TRENDY

Průměrný Čech má tři vztahy a deset sexuálních partnerů, ukazuje průzkum. Virtuální svět ale přepisuje pravidla blízkosti

Autor: Šimon Hauser
Ilustrační foto – mladý muž, který zjistil, že jeho otec je aktivní na gay seznamkách.
LIDÉ

„Okamžitě jsem ho zablokoval. Nešlo tomu uvěřit,“ říká gay muž, který na seznamovací aplikaci pro gaye objevil vlastního otce

Autor: Šimon Hauser

E-Shop