MINI Cooper SE, stylový vůz v moderním (a kompletně elektrickém) provedení, který vás nikdy nepřestane bavit
Lichotivé srovnání
V minulosti jsem měl možnost testovat spíš sportovnější verze MINI. Proto se mi nové SE na první dobrou zdálo hodně komisní a „bez energie“. Jenže to byl mylný první dojem, protože energie je něco, co právě tomuto autu nechybí. Ba naopak, vlastně hraje prim, který u dřívějších vozů chyběl. Zatímco od sporťáků se vyloženě čekalo, že musí mít v sobě náboj a prvky, které doprovodí rychlost a sportovní vzhled, MINI SE se tváří jako jejich nenápadný bratranec hodící se akorát tak na cestu na ranní brunch. Jenže zdání klame. Pravý zážitek přichází ve chvíli, kdy se rozjedete.
Netradiční, ale stylové
Okamžitě po dosednutí každého řidiče jistě upoutá kruhový displej umístěný ve středu palubní desky, tedy mezi řidičem a spolujezdcem. Nejdřív jsem si myslel, že jde o klasický panel, jaký je běžný u všech standardních aut. Další můj omyl. Tento displej je totiž hlavně pro řidiče: jeho prostřednictvím lze ovládat prakticky vše od nastavení teploty vozu přes dojezd až po nespočet dalších aplikací. Tento displej zároveň plně nahrazuje klasickou přístrojovou desku za volantem. A v těchto místech v MINI SE není nic. NIC. Ptáte-li se, zda se vývojáři nespletli a na tento prvek náhodou nezapomněli, tak ne. Místo přístrojové desky za volantem se při nastartování objeví skleněný panel, na němž je patrná aktuální rychlost vozu. Jedná se o čistě stylový, ale naprosto funkční prvek, který dotváří design celého vozu.
Sledování multifunkčního přístrojového panelu, který je de facto po pravé ruce řidiče, nakonec taky není žádný problém. Navíc má ke všem ovládacím prvkům blízko i spolujezdec. Kulatý displej nejenže skvěle vypadá, ale je také velmi přehledný. Kromě klasické klimatizace jsou v panelu také aplikace jako nastavení odemykání vozu, počasí, nabíjení vozu nebo asistent řízení. Samozřejmě pak neschází ani bezpečnostní prvky. MINI tak např. skvěle asistuje při parkování a zónově ukazuje, jak daleko jste od ostatních aut nebo obrubníku. Nedělá to ale standardně přibližným určením prostoru, pomocné čáry totiž přesně ukazují, kolik ještě máte prostoru k doteku s okolními objekty. I grafická podoba displeje pak stojí za zmínku, je opravdu fantastická – a díky tomu je velmi snadná i orientace v celém systému.
Poměrně snadno se budete orientovat i v kufru… Objemem nijak neoslní – pojme kromě nezbytné výbavy už jen cestovní kufřík a možná dva menší batohy. Nicméně po sklopení zadních sedaček vznikne 941 litrů prostoru, a tedy místo prakticky na cokoliv.
Jízdní vlastnosti
Jízda, kterou MINI SE nabízí, je zejména na nerovných površích poněkud tvrdšího rázu, ale jinak lze mluvit o velmi příjemném zážitku. Za zmínku jistě stojí volant, který se drží snadno jako gamepad od Playstationu, každému tak zaručeně padne do ruky. Ovládání je jednoduché, vůz krásně reaguje a sama jízda je opravdu nevšedním zážitkem. Díky tomu, jak je MINI malé, je i mrštné (a hravé), ale na silnici spolehlivě drží. I když se tedy nejedná o sportovní vůz, vlastně se za jeho volantem budete svým způsobem jako závodník cítit.
A to ještě stále není všechno. Elektrická auta mají výhodu ve zrychlení, které klasické spalovací motory prostě nenabízí. I když jde o MINI, síla tomuto autu rozhodně neschází. Jakmile tedy na semaforu blikne zelená, vůz doslova vystřelí a všechny ostatní nechá za sebou. Navíc nabídne i skvělý zvukový efekt. Zvuk, který SE vydává při zrychlení, je totiž jako z futuristického filmu. Tohle vás nikdy neomrzí! (A kdyby náhodou ano, zvuk je možné snadno vypnout.)
Verdikt
Pokud byste rádi měli vůz, který vás bude bavit, upoutá pozornost (a rádi byste se stali členy MINI rodiny), je MINI SE právě pro vás. Pokud jej přijmete tak unikátní, jaké je, nikdy vás nezklame. Protože SE si na nic nehraje a nabízí přesně to, co vidíte. Styl a hlavně zábavu (ostatně, kdo by nechtěl někdy zkusit na jeho střechu připevnit ono legendární křeslo?).