MINI Cooper SE, stylový vůz v moderním (a kompletně elektrickém) provedení, který vás nikdy nepřestane bavit
Recenze
Zdroj: Foto: Oliver Cuadra/se svolením

MINI Cooper SE, stylový vůz v moderním (a kompletně elektrickém) provedení, který vás nikdy nepřestane bavit

MINI, to bylo vždy mezi auty synonymum stylu a okázalosti. Vozy, které nepobraly nic moc do velikosti, vždy uměly na silnici zaujmout. Možná je to díky ikonické přední masce, kulatým světlometům nebo unikátně oblým tvarům. Nebo třeba díky Mr. Beanovi, jehož MINI v řadě jeho skečů sehrálo důležitou roli. Ačkoliv slavnou jízdu v křesle na střeše MINI jako Mr. Bean jsem nezkoušel, měl jsem možnost projet se MINI Cooperem SE, vozem, který je kompletně v elektrice, a zjistit, proč by právě tohle auto mohlo být dalším pokladem ze stáje MINI.
Redakce LUI Redakce LUI Autor
26. 9. 2024

Lichotivé srovnání

V minulosti jsem měl možnost testovat spíš sportovnější verze MINI. Proto se mi nové SE na první dobrou zdálo hodně komisní a „bez energie“. Jenže to byl mylný první dojem, protože energie je něco, co právě tomuto autu nechybí. Ba naopak, vlastně hraje prim, který u dřívějších vozů chyběl. Zatímco od sporťáků se vyloženě čekalo, že musí mít v sobě náboj a prvky, které doprovodí rychlost a sportovní vzhled, MINI SE se tváří jako jejich nenápadný bratranec hodící se akorát tak na cestu na ranní brunch. Jenže zdání klame. Pravý zážitek přichází ve chvíli, kdy se rozjedete.

Netradiční, ale stylové

Okamžitě po dosednutí každého řidiče jistě upoutá kruhový displej umístěný ve středu palubní desky, tedy mezi řidičem a spolujezdcem. Nejdřív jsem si myslel, že jde o klasický panel, jaký je běžný u všech standardních aut. Další můj omyl. Tento displej je totiž hlavně pro řidiče: jeho prostřednictvím lze ovládat prakticky vše od nastavení teploty vozu přes dojezd až po nespočet dalších aplikací. Tento displej zároveň plně nahrazuje klasickou přístrojovou desku za volantem. A v těchto místech v MINI SE není nic. NIC. Ptáte-li se, zda se vývojáři nespletli a na tento prvek náhodou nezapomněli, tak ne. Místo přístrojové desky za volantem se při nastartování objeví skleněný panel, na němž je patrná aktuální rychlost vozu. Jedná se o čistě stylový, ale naprosto funkční prvek, který dotváří design celého vozu.

Sledování multifunkčního přístrojového panelu, který je de facto po pravé ruce řidiče, nakonec taky není žádný problém. Navíc má ke všem ovládacím prvkům blízko i spolujezdec. Kulatý displej nejenže skvěle vypadá, ale je také velmi přehledný. Kromě klasické klimatizace jsou v panelu také aplikace jako nastavení odemykání vozu, počasí, nabíjení vozu nebo asistent řízení. Samozřejmě pak neschází ani bezpečnostní prvky. MINI tak např. skvěle asistuje při parkování a zónově ukazuje, jak daleko jste od ostatních aut nebo obrubníku. Nedělá to ale standardně přibližným určením prostoru, pomocné čáry totiž přesně ukazují, kolik ještě máte prostoru k doteku s okolními objekty. I grafická podoba displeje pak stojí za zmínku, je opravdu fantastická – a díky tomu je velmi snadná i orientace v celém systému.

Tipy redakce

Poměrně snadno se budete orientovat i v kufru… Objemem nijak neoslní – pojme kromě nezbytné výbavy už jen cestovní kufřík a možná dva menší batohy. Nicméně po sklopení zadních sedaček vznikne 941 litrů prostoru, a tedy místo prakticky na cokoliv.

<Path> RECENZE: Škoda Enyaq – nápadný společník na cestu životemZdroj: Škoda

Jízdní vlastnosti

Jízda, kterou MINI SE nabízí, je zejména na nerovných površích poněkud tvrdšího rázu, ale jinak lze mluvit o velmi příjemném zážitku. Za zmínku jistě stojí volant, který se drží snadno jako gamepad od Playstationu, každému tak zaručeně padne do ruky. Ovládání je jednoduché, vůz krásně reaguje a sama jízda je opravdu nevšedním zážitkem. Díky tomu, jak je MINI malé, je i mrštné (a hravé), ale na silnici spolehlivě drží. I když se tedy nejedná o sportovní vůz, vlastně se za jeho volantem budete svým způsobem jako závodník cítit.

A to ještě stále není všechno. Elektrická auta mají výhodu ve zrychlení, které klasické spalovací motory prostě nenabízí. I když jde o MINI, síla tomuto autu rozhodně neschází. Jakmile tedy na semaforu blikne zelená, vůz doslova vystřelí a všechny ostatní nechá za sebou. Navíc nabídne i skvělý zvukový efekt. Zvuk, který SE vydává při zrychlení, je totiž jako z futuristického filmu. Tohle vás nikdy neomrzí! (A kdyby náhodou ano, zvuk je možné snadno vypnout.)

Verdikt

Pokud byste rádi měli vůz, který vás bude bavit, upoutá pozornost (a rádi byste se stali členy MINI rodiny), je MINI SE právě pro vás. Pokud jej přijmete tak unikátní, jaké je, nikdy vás nezklame. Protože SE si na nic nehraje a nabízí přesně to, co vidíte. Styl a hlavně zábavu (ostatně, kdo by nechtěl někdy zkusit na jeho střechu připevnit ono legendární křeslo?).

Zdroj: Redakce/Oliver Cuadra

Populární
články

Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop