Ikonická „hvězda“ mezi offroady, Mercedes-Benz Třídy G, přijíždí v plně elektrickém provedení. Svým výkonem zvedá laťku pro celý segment
Třída G, která jde s dobou
Třída G ve stáji Mercedes-Benz obecně platí za synonymum pro skvělý offroadový výkon. Aby ne, vždyť označení „G“ je odkazem na německý termín Geländewagen, tedy „terénní vůz“. Vývoj prvního modelu byl zahájen již v roce 1972 a na běžný trh zamířil o sedm let později. A jelikož se vozidlo rychle etablovalo, následovaly jeho různé verze (některé nalezly uplatnění v armádě, jiné naopak prošly úpravami tak, aby oslovily zákazníky zaměřené na luxusní vozidla). V roce 2018 pak Mercedes Benz představil zcela novou generaci vozů Třídy G: jsou lehčí, větší, avšak neztrácí nic ze svých legendárních jízdních vlastností.
Ovšem vzhledem k tomu, že v současnosti je trendem nabízet zákazníkům také vozidla s elektrickým pohonem, ubral se tímto směrem i Mercedes Benz, který letos v dubnu na trh uvedl nový, plně elektrický model legendárního „géčka“, G 580 s technologií EQ. „Třída G během své více než 45leté historie vždy využívala nejmodernější dostupnou technologii pohonu. Je tedy zcela přirozené, že terénní vlastnosti našeho legendárního modelu se dostávají na novou úroveň díky inovativní koncepci pohonu se čtyřmi samostatně řízenými elektromotory. Vůz si dokonce zachovává známou hranatou siluetu a je věrný charakteru našeho oblíbeného Geländewagenu,“ vysvětlil Markus Schäfer, člen představenstva koncernu Mercedes-Benz pro technický vývoj.
Elektrický pohon, který oslní
Ačkoliv má G 580 stále s karoserii na žebřinovém rámu (a upevňovací body jsou totožné bez ohledu na typ pohonu), rám samotný již jasná specifika vykazuje – mezi jeho kolejnicemi je totiž uložena baterie o využitelné kapacitě 116,0 kWh, což je dostatek energie pro jízdní dosah až 472 kilometrů dle WLTP. Vzhledem k tomu, že nová elektrická Třída G disponuje hned čtveřicí individuálně ovládaných elektromotorů (což je unikum v rámci produkce celého koncernu Mercedes-Benz) umístěných v blízkosti kol, jízdní vlastnosti na silnici i v terénu jsou bez pochyb jedinečné.
Hvězda v každém prostředí
Je-li řeč o terénu, pro jehož zdolávání bylo vozidlo primárně konstruováno (byť lze čekat, že se zabydlí i na klasických dálnicích a dost možná i v městském provozu), faktem je, že toto elektrické „géčko“ se opravdu nezalekne ničeho. A není divu – vůz je vybaven terénním převodem LOW RANGE. Každý motor má také v blízkosti kola vlastní převodovku s centrálním ovládáním, což zajišťuje nezávislou funkci motorů a možnost bez obtíží zdolat náročná stoupání, nesjízdné cesty nebo prudká klesání.
A jelikož G 580 s technologií EQ je vozem do terénu, samozřejmě se zvládne brodit vodou (a to až do hloubky 850 mm, čímž dokonce překonává i konvenčně poháněné modely), bahnem, dokáže šplhat po skalách – to vše v podstatě za jakýchkoliv povětrnostních podmínek (což dokázaly mj. offroadové akce, které Mercedes uspořádal ve Francii). Problémem nejsou ani skutečně ostré zatáčky – s jejich hladkým projetím pomůže funkce G-Steering. Ta v praktické rovině zajistí, že v případě potřeby se zmenší průměr otáčení na nezpevněném povrchu a také při rychlostech do 25 km/hod a hnací moment se na každém kole individuálně přizpůsobí konkrétní situaci. Také serpentiny či jiné úzké úseky lze v G 580 s technologií EQ snadno zvládnout bez dlouhého manévrování. Díky robustní konstrukci a sofistikovanému systému pohonu všech kol se tak lze spolehnout na perfektní ovládání vozu a jeho naprostou stabilitu i ve skutečně drsném prostředí.
Vizuál, který nadchne zvenku i zevnitř
Ačkoliv primární je u vozidel daného typu samozřejmě výkon, opomínat nelze ani otázku designového zpracování. Elektrická Třída G sice zůstává svou klasicky ostře řezanou siluetou věrná charakteru originálu, a to včetně detailů, jako jsou kliky dveří či ukazatele směru na blatnících, nescházejí ale ani prvky, které jsou typické pro elektromobily. Jmenovitě se jedná např. o mírně zvýšenou kapotu a tzv. vzduchové clony v lemech zadních podběhů.
V interiéru Třídy G pak na každého čeká mix typického dobrodruha, jenž ale zohledňuje i dotek luxusu. Terénní prvky se tak snoubí s nejmodernějšími technologiemi a samozřejmě také exkluzivním vypracováním, což mj. znamená užití celé řady špičkových materiálů a jejich bezkonkurenční řemeslné zpracování. V rámci individualizace MANUFAKTUR, tedy nabídky exkluzivních výbav pro exteriér i interiér od Mercedes-Benz, lze navíc volit hned z 28 možných laků a také nespočtu variant čalounění. Díky individualizaci tak lze získat vozidlo výjimečné hodnoty vyrobené přesně dle vlastních představ a přání.
Nová ikona
Ačkoliv „géčko“ již svůj přídomek „ikonický“ má, jeho elektroverze, tedy Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ, rozhodně aspiruje na další zvednutí laťky v celém segmentu luxusních terénních vozů, které naplňují veškeré požadavky moderní doby. Ať už v terénu, nebo mimo něj, usednout za volant tohoto automobilu bude jednoduše zážitkem, který již nikdy nepustíte z hlavy.