Syndrom toxických ponožek aneb Co všechno o vás vypovídá typ ponožek, které nosíte (včetně těch v sandálech)
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Syndrom toxických ponožek aneb Co všechno o vás vypovídá typ ponožek, které nosíte (včetně těch v sandálech)

Láskou k ponožkám jsou Češi známí. Historek o tom, jak lze Čecha v zahraniční neomylně poznat právě dle toho, že ponožky nesundává ani tehdy, když si nazuje sandály nebo pantofle, existuje nespočet. Jenže jak se zdá, doba se posunula. Máte ponožky i v žabkách? (Ano, i takové ponožky je dnes možné sehnat…). Nevadí. Dnes mnohem více záleží na tom, JAKÉ ponožky nosíte. Vlastně by bylo možné klidně modifikovat jistou otřepanou frázi a říci, že když druhým ukážete, jaké ponožky nosíte, oni vám řeknou, jací jste…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
1. 7. 2024

Jak nám s ponožkami ujel vlak

Zatímco donedávna bylo krajně out nosit ponožky v jakýchkoliv otevřených botách, dnes tento módní prohřešek již nechává mnohé chladnými. Zabývají se totiž tím, jak vysoké ponožky lidé nosí. Ukazujete hrdě své kotníky? Pak vám děsivě ujel vlak a řadíte se minimálně mezi generaci mileniálů. Zatímco příslušníci generace Z se vám zuřivě smějí. Jak jsme na to všechno přišli? Inu, nechali jsme se „poučit“ uživateli sociálních sítí, konkrétně tedy TikToku. Právě TikTokeři přišli s teorií, že ponožky o člověku prozradí naprosto vše, především prý tedy generační příslušnost, potažmo věk. Mezi ním a výškou ponožky jako by platila nepřímá úměra – čím vyšší věk, tím nižší (tedy „bezkotníková“) ponožka.

Proč ale někteří příslušníci generace Z tolik milují ponožky, které by si v některých případech nezadaly ani s podkolenkami? Dle zástupců americké značky ponožek Gold Toe je vysvětlení docela snadné a souvisí s posedlostí pověstnými „devadesátkami“. „Vybrané kohorty generace Z nosí věci, které mnoho mileniálů nosilo ve škole – což souvisí se zájmem o módu, která byla ve své podstatě velmi individualistická,“ uvádí přímo. Ostatně, vzpomeňme i na Johna Travoltu v Pomádě a na jeho růžové ponožky a černé kalhoty nebo na typický vzhled Michaela Jacksona (bílá ponožka s krajkou, ta se stala zcela ikonickou). Jako příklad ale může posloužit i jedna z dávných módních ikon, princezna Diana, která v rámci volnočasové módy nosila v teniskách nezřídka ponožky vysoké a pletené. Vše tedy de facto odkazuje ke klasickému cyklickému charakteru módy. Protože pokud dnes chcete být in, vaše ponožky MUSÍ BÝT VIDĚT.

Není tedy divu, že reakce ze strany těch, co jsou prý out, tedy mileniálů, na sebe nenechaly dlouho čekat. Mnozí si demonstrativně pořizují zářivě bílé skutečně vysoké ponožky sahající ideálně až do půli lýtka – a sdílejí vtipná videa, jak si v nich vesele vykračují a drží krok s mladou generací. Žabomyší válka, chtělo by se říci. Jenže i odborníci na módu se postupně shodují v tom, že i na ponožkách záleží…

Ponožka jako módní sebevyjádření?

Ponožky, byť jsou nedílnou součástí našich šatníků, skutečně dlouho nikoho příliš nezajímaly. To se ale mění. Např. podle módní konzultantky Alison Lowe, která působí na jedné z londýnských univerzit, se aktuálně nacházíme v éře, kdy i ponožky jsou jistým způsobem vyjádřením osobnosti. Ponožka již není jen nezbytná nutnost, ale „klíčový módní trend“. A vlastně to dokazuje i svět luxusní módy. Není to tak dávno, kdy se po módním mole v rámci přehlídky Gucci procházeli modelové v černých mokasínech s bílými skutečně vysokými ponožkami. A ponožky, výrazné a pletené, dominovaly i přehlídce dámské módy značky Miu Miu. Věhlasné módní domy se začínají předhánět v tom, který nabídne kreativnější a zajímavější kousky. A jak shrnuje Lowe, „lidé si jednoduše začali uvědomovat, že ponožky mohou být důležitou součástí outfitu, ne jen kouskem zajišťujícím pohodlí. Toto prozření pak souvisí s módními trendy a trendy na sociálních sítích, které kladou důraz na osobní vyjádření.“

<Path> VĚK JE JEN ČÍSLO: Nový online projekt LUI, který si klade za cíl dokázat, že limity a omezení se nacházejí pouze v našich myslích a že nikdy není pozdě...Zdroj:

A Lowe rozhodně není jediná odbornice, která se domnívá, že stojíme na prahu nového zásadního módního trendu. Ponožky plíživě pronikly nejprve do dámských šatníků, a to v době pandemie. Tehdy se hitem staly teplákové soupravy (a pyžama). Lidé totiž většinu času trávili doma a toužili po pohodlí. I když nyní si již zase užíváme svobody pohybu, zájem o pohodlí zůstal. „Jde o další módní trend, který se vyvinul po pandemii, kdy se celé naše šatníky zásadně posunuly směrem k pohodlí. Právě výrazné ponožky jsou pak snadným a dostupným způsobem, jak dodat šmrnc stávajícím outfitům,“ tvrdí stylistka a autorka módního podcastu Emma Lightbown. Stranou ponožkové mánie ale nezůstávají ani muži.

Tipy redakce

Muži a ponožkový styl

Také muži postupně začali čelit potřebě vyvážit nějak oblečení formální s uvolněným. Kravaty a kapesníčky se daly na ústup a do popředí se dostaly právě ponožky. A bohužel v tomto případě má např. zakladatel a hlavní návrhář značky Percival docela jasno: nízké ponožky NEBRAT. „Ponožky ke kotníkům považuji opravdu za odporné. Jsou divné a zbytečné, podobně jako donedávna populární jeggins. Proč tisknout džínový vzor na elastin?“ objasňuje se smíchem. Mužská pozornost by se tedy měla stáčet spíše k rozlišení ponožek společenských, sportovních, ale i podkolenek apod.

Možná teď kroutíte zoufale hlavou nad svým prádelníkem a děsí vás pohled na vaše kotníkové ponožky. Ano, můžete se jejich nošením odsoudit k zaškatulkování k těm, kdo již o módě nemají ani páru. Na druhou stranu – právě díky podivnému trendu návratu k devadesátkám můžete být in úplně jiným a komfortním způsobem. Když si ponožky vezměte do sandálů. Tentokrát vás totiž namísto posměchu bude čekat jen uznání za váš módní přehled…

Zdroj: theguardian.com, independent.co.uk, deseret.com, neverquitsocks.com, TikTok

Populární
články

Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop