Muži a kabelky: „Feminita není jenom ženská záležitost,“ říká Mikuláš, který kabelky nosí už 6 let a vypíchl pro nás jejich výhody
Rozhovor
Zdroj: Adobe Stock
<Path>

Muži a kabelky: „Feminita není jenom ženská záležitost,“ říká Mikuláš, který kabelky nosí už 6 let a vypíchl pro nás jejich výhody

Růžová je pro holčičky, modrá pro chlapečky. Panenky pro dívky, autíčka pro kluky. Kuchyně pro ženy, dílny pro muže. Že to všechno v kontextu dnešní doby zní šíleně? Taky jste rádi, že žijeme tady a teď? Že můžeme dělat a nosit, co chceme? Anebo cítíte, že i ta svoboda má zatím své hranice a přeci jen ne všechno je pro všechny? A co třeba takové kabelky? Patří i mužům?
Irena Piloušková Irena Piloušková Autor
11. 9. 2023

Móda jako taková je odrazem společnosti a jejích problémů. Je to tak. V minulosti u nás vyšlo mnoho článků na toto téma. Vzpomeňme třeba na článek o lacláčích v printovém vydání LUI ÚSPĚCH – oblíbeném kousku, který nyní doplňuje šatníky všech pohlaví a vrstev, protože je prostě cool a pohodlný. Začínal však jako doplněk pracující třídy. Během války si ženy osvojily nové šatníky proto, že musely zastat mnoho práce, kterou do té doby dělali muži – ti, kteří byli odvolání do zbraně. A pokud nakoukneme do modernější historie, jistě nezapřeme vliv Ameriky na naše oblékání po Sametové revoluci (a částečně i předtím – ať si režim diktoval, co chtěl).

To jen tak namátkou na ukázku, kolik se toho v našem vkusu změnilo s novými potřebami. V historii lidstva bylo vždy jisté jen jedno – že nic není jisté a změny přijdou. S nimi šla vždycky ruku v ruce i móda. A samozřejmě i odpůrci těchto novinek.

Status quo

Móda je zásadním hybatelem dějin, ať už si to připouštíme nebo ne. Zobrazuje to, co aktuální společnost potřebuje, po čem prahne, kam směřuje i co se jí nedostává. A stejně jako někteří lidé vždycky bojovali za to, aby byly udrženy „staré pořádky“ (a nepovedlo se jim to), bylo a je tu mnoho těch, kteří zastávají rigiditu i v tom, co je a není vhodné nosit.

Máme strach ze změn. A není to plně na nás. Přirozenost nám radí bát se neznámého, protože tam může čekat ohrožení. Čím hlouběji náš prapředek zalezl do neznámého lesa, tím spíš ho něco sežralo. A tak se někteří třesou strachy, že nový hudební styl podpoří násilí v mladistvých; že se pro novou oblibu crop-topů stanou z mladých dívek poběhlice nebo že jim duhová rodina sebere tradiční principy v jejich rodině. A je jedno, jak je to iracionální a nedomyšlené. Strach je s námi od zrodu lidstva. Pomáhá nám přežít. Ale někdy plodí i opravdu šílené fantazie. Nediskutuje, nedohledává si další data. Je tu a zavírá nám dveře před novinkami. Bohužel, status quo nikdy nebyl a nebude finální. A vždycky dojde k nějaké změně, která bude lidmi třást. A opět u toho nejspíš bude i móda.

„Chlapi už nejsou chlapi, když nosí, co nosí!"

Ženy začaly nosit obleky (a velkou zásluhu na tom měl Yves Saint Laurent – o tom jsme psali například zde) a nějak jsme to jako společnost spolkli. Ale taky to trvalo. Pokud si článek otevřete, zjistíte, že ženy v dnes slavném YSL Le Smokingu nebyly vpouštěny do lepších podniků.

A teď jsou tu muži v šatech a sukních. Ti, kdo na ně pokřikují na ulicích, si zjevně nevšimli, že si sukni už dávno hrdě oblékli i takové maskulinní ikony jako Vin Diesel nebo Kanye West. O tom se ve zmíněném článku taky dozvíte. Díváte se skrz prsty na chlapa s kabelkou? A proč vlastně? Čím vás ohrožuje?

Ohrožení obrazu mužství

Pokud si tento svůj pocit rozpitváte, co zbyde? Plytká myšlenka o tom, že se mužství rozpadá a mužské vzory skončí v zapomnění? Možná něco o schopnostech „postarat se“, ať už to znamená cokoli a nedává to v tomto kontextu smysl? Jak je možné, že se více pozastavujeme nad mužem s kabelkou než nad statistikami domácího násilí páchaného muži na ženách? Jak to, že spíše neřešíme to, že tresty jsou minimální? To jsou ty lepší vzory, které máme ochraňovat?

Ano, toto srovnání bylo ode mě hrubě nefér. Podobně nefér, jako označit muže s jistým typem doplňku jako nedostatečně mužného, nehodného vzoru pro děti a obecně nějak špatného. Diskuze je na místě vždycky a o všem, ale musí být konstruktivní. A tak já nebudu muže označovat hromadně za násilníky a někdo další by si mohl ponechat soud o parodii na muže kvůli vkusu. Obojí je totiž jako generalizace nesmysl.

<Path> Jsou dnešní muži v krizi? O maskulinitě se vedou ostré debaty!Zdroj: Redakce

Zeptala jsem se

Ano, zeptala jsem se muže, který kabelky nosí, na jeho názor. Protože můj pohled na realitu je z pozice pozorovatele logicky vzdálen od přímé zkušenosti. Zpovídala jsem Mikuláše Havránka, který se živí jako social media manager. A taky má rád módu a kabelky mu prostě seknou!

ROZHOVOR

Mikuláši, kdy jsi kabelky začal nosit a jaký byl tehdy primární důvod? Spíše praktický nebo estetický?

Všechno pro mě začalo v roce 2016, kdy jsem si koupil svoji první ledvinku. Myslím, že to byl Adidas. V té době jsem to spíše vnímal jako praktickou věc, protože nesnáším cokoliv nosit v kapsách nebo rukou. Někdy na začátku roku 2017 jsem si pořídil svoji první Gucci tašku, byla to sice taky ledvinka, ale už jsem ji vnímal spíše jako módní doplněk, který má i skvělou funkcionalitu. Tu jsem ve svém šatníku měl snad do minulého roku a naprosto ji miloval. Od té doby jsem přesedlal spíše na kabelky jako takové a moje sbírka se poměrně rozrostla.

Tipy redakce

Jaký typ kabelky nosíš nejraději? Jak taková kabelka vypadá, co se do ní vejde, jaké má třeba rozměry, možnosti pro uložení věcí a podobně…

Osobně nejčastěji nosím crossbody, ale ne moc velké. Musí se do ní vejít telefon, klíče a peněženka, kapsička na drobnosti jako jelení lůj a dezinfekce je výhodou. Moc mě baví i trend „mini bags“. Sice do nich často člověk nevtěsná ani telefon, ale na nights out jsou super. Do školy, práce a na cestování často volím tote bag, která má větší rozměry a vejde se do ní spousta věcí.

Vnímáš módu obecně jako pojem, který nemá hranic? Nebo přeci jen cítíš, že některé kousky patří výhradně do ženské skříně a některé do mužské?

Obecně to tak společnost asi nevnímá, ale pro mě oblečení a doplňky rozhodně gender nemají. Miluju muže v sukních, ženy v baggy jeans, ať si každý nosí, co mu sluší a v čem se cítí dobře. Spíše by lidé měli při výběru oblečení více přemýšlet například nad typem postavy, co jim sedí a co ne, ale aby se lidé omezovali genderem oblečení v dnešní době? Tomu říkám opravdu ne. Věřím proto a možná i veřejně prosím, aby značky začaly dělat rozšířenější velikosti, protože mě pak štve, když v dámské sekci nenajdu svoji velikost a musím jít do pánské.

<Path> Násilí není láska – značka YSL jde do boje proti partnerskému násilí. Učí mladé lidi, jak rozpoznat násilnický vztah a jak nabídnout pomocZdroj: Profem.cz, Yves Saint Laurent

V sekcích „pro muže“ člověk často najde jen batohy, tašky přes rameno nebo ledvinky. Nic, co by připomínalo kabelku, se zatím moc často v běžných obchodech – třeba konfekcích – neobjevuje. Vnímáš, že kultura kabelek je spjata s ženstvím natolik, že to bude ještě dlouho trvat, než budou kabelky širokou veřejností vnímány jako unisex doplněk? Nebo jsme podle tebe už na prahu této změny?

Asi záleží, kde člověk nakupuje, ale mám pocit, že i v běžné konfekci se „pánské“ kabelky začínají objevovat. Upřímně vnímám kabelku spíše jako femininní doplněk, ale to neznamená, že feminita je pouze ženská záležitost. Navíc, jak jsem už zmiňoval, nesnáším plné kapsy, takže funkčnost a praktičnost je velký benefit. Věřím tedy, že kabelkám pouze v dámských odděleních už odzvonilo i v České republice.

Vnímáš, že je česká společnost na kabelky pro muže připravena? Setkáváš se spíše s komplimenty, nebo tázavými pohledy?

Asi je to i mojí sociální bublinou, ale žádných tázavých pohledů si nevšímám, naopak. Navíc, když kabelku nosíte 6 let každý den, stane se vaší součástí. Už si ani nepamatuji den, kdy bych vyšel do ulic bez kabelky.

A co vy, jak se stavíte k módě? Vnímáte ji spíš jako nepřebernou škálu možností, nebo jako pokušení, které by mělo být v rámci zachování pořádku limitováno dle věku, pohlaví, genderu a bůhví čeho všeho ještě...?

Zdroj: LUI ÚSPĚCH, archives.gov, uopeople.edu, lui.cz, Mikuláš Havránek

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
LUI CONNECTION Vol.2
HOT!

FOTO+VIDEO Report z akce LUI CONNECTION, VOL. 2: Drinky, umění a lákavá postel. Podívejte se, kdo se s kým zachumlal do peřin

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop