
Bude genderfluidní móda „nová černá“? Co to je, proč by vás měla zajímat a jak ji nosit
Slovo genderfluid nebo také genderově fluidní je v první řadě označení pro lidi, jejichž gender (rod) není stálý, ale v čase se mění. Přelívá. Takový člověk je v jednu chvíli třeba ženou, později mimo binární spektrum, potom třeba opět ženou a v jiné společenské situaci se jeho identita mění na mužskou. Jeho identita se může měnit z hodiny na hodinu ale klidně i po několika dnech nebo třeba týdnech. Podle toho, jaký gender u sebe tito lidé v tu kterou chvíli vnímají, také mohou měnit zájmena, která preferují, nebo například to, jak se rozhodnou oblékat.
Pokud ovšem mluvíme o genderfluidní módě, nemáme většinou na mysli jen to, jak se rozhodnou šatit genderfluidní lidé, ale myslíme módu, která se rozhodla proplouvat napříč gederovými módními stereotypy. Rozpouští hranice mezi mužským a ženským oblečením. Nemusíte být genderově fluidní, abyste se mohli oblékat tímto způsobem nebo do svého stylu zakomponovat jeho principy. Tohle oblékání totiž funguje tak, že je mu vaše identita úplně ukradená. Tedy v tom ideálním případě. V praxi mu ale klidně odpovídá to, že si místo pánských kalhot vezmete dámské, protože vám líp sedí přes zadek, nebo si tenisky vybíráte podle barvy a velikosti a ne podle záložky v e-shopu.
Nic nového pod sluncem
Největším proponentem genderově fluidního oblékání je Generace Z. Každý druhý člověk (52 %) z Gen Z si někdy koupil módní artikl, který neodpovídá jeho genderové identitě. 7 z 10 zoomerů navíc plánuje, že si v budoucnu koupí další genderově fluidní oblečení. V těsném závěsu za Gen Z jsou v oblibě nebo experimentování s genderfluid módou mileniálové (48 % si někdy koupilo módní artikl mimo jejich genderovou identitu).
Nejsou to ale jenom mlaďoši, kdo mají zkušenosti s genderově nonkonformním oblékáním. V průměru si nějaké takové oblečení pořídili 3 lidé z 10. O něco lépe jsou na tom ženy, z nichž takto nakoupilo 41 %, ale ani chlapi nejsou úplní suchaři. S oblečením jiného genderu má zkušenosti asi 30 % z nich.
Genderfluid móda ale není nic nového pod sluncem. Když se podíváme do historie, pochopíme, že tu vlastně byla vždy. V západním světě byla historicky móda spjatá mnohem více s demonstrací společenského statusu než s determinováním genderové identity. Až s přechodem z feudálního na ekonomické společenské systémy se oděvy začaly znatelně genderovat. A i když třeba v 50. letech měla móda tendenci být rigidní, v šedesátkách se zase uvolnila a osobnosti jako Mick Jagger nebo třeba David Bowie rozhodně nenásledovaly pravidla nějakého dělení na mužské a ženské oděvy.
Krásnou ukázkou genderově uvolněného přístupu je ale třeba i móda let devadesátých, která silně čerpala ze streetového stylu a například ženský šatník plnila kalhotami s kapsami nebo masivními šperky, které byly typické pro muže. Docela dobře tak navázala na maskulinizaci dámského odívání, kterou o 30 let předtím vybojovával Yves Saint Laurent se svým dámským oblekem „Tuxedo“, kterým ženy oblékl do módy určené zatím výhradně mužům.
Jak na to aneb nebojte se cedulek
Genderově fluidní móda je fantastická v tom, že z ní mají prospěch všichni. Možná vám okázalé, vysoce extravagantní a abstraktní kreace mužů v šatech a žen v gigantických oblecích z haute couture přijdou jako absurdní, směšné a nesmyslné, ale jejich odvaha inspiruje ty, koho oblečení rozdělené na ženské a mužské svazuje k nesnesení. A taky ukazuje, že to, co považujeme za mužské nebo ženské oblečení je úplně arbitrární – rozhodnuté uměle. Není důvod, proč by třpytky nebo vypasované střihy nemohli oblékat chlapi. Někdy navíc rozdělení ani nedává smysl. Copak není sukně, ve které má všechno víc prostoru i vzduchu, praktičtější spíš pro mužské než pro ženské tělo?
Divokou módou přehlídkových mol inspirovaní jedinci pak odvahu a svobodu přinášejí mezi „obyčejné smrtelníky“. Vašek v halence s mašlí pod krkem možná sklidí od kolegů v práci udivené pohledy, ale Karel z finančního mu může být vděčný za to, že výsměch nesklidili jeho barevné ponožky, které dostal na Vánoce a půl roku se bál si je obléct do práce, i když tolik chtěl.
Oblékat se genderově nonkonformně je vlastně úplně jednoduché. Stačí se nebát cedulek. Protože často je to jenom slovo „MEN“ a „WOMEN“, které mnohým brání vklouznout do bundy nebo kalhot, které je zaujaly na stojanu v obchodě. Kdyby tam ta cedulka nebyla, je v mnoha případech roztříděnost na mužské a ženské ta tam. Jako zajímavý myšlenkový experiment také funguje si u nějaké artiklu představit, že je na cedulce to druhé slovo. Budete překvapení, jak moc si někdy řeknete, že by tam klidně mohlo být.

Foto: Adobe Stock
Androgynní styl jako kreativní genderfluid
Genderfluidní oblečení možná máte v šatníku už teď a ani o tom nevíte. Našel by se u vás nějaký kousek s ozančením „unisex“? Gratulujeme! Unisex oděvy jsou vlastně genderfluid móda ve své nejméně nápadné variantě. Jsou to věci, které jsou vlastně tak neutrální a nezajímavé, že nad nimi nehnete brvou. Trička, rifle, tenisky… Nepatří (už) ani jednomu genderu.
Opačným případem by bylo odívání androgynní, které se místo neutrality snaží o obojakost. Androgynní móda záměrně spojuje typicky feminní a maskulinní prvky, aby vytvořila rozpitou osobnost, u níž třeba ani nepoznáte, jaký gender preferuje. Androgynní odívání je navíc neuvěřitelně kreativní, protože místo opatrnosti zvolilo záměrnost a získalo tak výrazové prostředky celého módního světa.
Chcete-li se sami pustit do tohoto odvážnějšího stylu, vyzkoušejte experimenty třeba s jemnými látkami nebo feminními doplňky. Kalhoty už máte, co k nim ale místo kostičkované košile obléct volnější halenku? Nebo třeba krajky! Máloco je navíc tak sexy a energické, jako krajkované materiály na krásném mužském těle.
Móda je nástroj osobního vyjádření, stylu, pohodlí. Je o tom, že se v ní cítíte dobře, ať už proto, že je fyzicky pohodlná, líbí se vám, nebo že děláte společensko-politický statement. Špatně není ani jedno.