RECENZE: Škoda Enyaq – nápadný společník na cestu životem
Než se do toho pustíme, musím ven s jedním malým „coming outem“. Škodovky mám velmi rád. Jednu měl můj strejda a vždy to byl jejich velký zastánce. Když jsem byl malý, tak o nich mluvil v jednom kuse.
„Škodovka, ta má tady zázemí.“
„Je to české auto, česká značka.“
„Má tady podporu náhradních dílů.“
A když s tímhle zaujetím vyrůstáte, tak to ve vás tak nějak zůstane. Nicméně jsem v dospělosti celkem rychle procitl a přišel na to, že to tak úplně pravda není. Pokud se ale budeme bavit o škodě Enyaq, nebudu mít velký problém se znovu propojit s názory svého strejdy. Protože aktuální pocit z tohoto „křiklouna“ (Rozuměj, ta zelená barva kolem sebe křičí: „Tady jsem!“) je velký JO!
Škodovka se pustila do něčeho odvážného, a to vymanit se ze škatulky „klasický sedan“ nebo “rodinný vůz”. Jejich elektro SUV totiž nabízí dokonale využitelný design, kterým se můžete pochlubit před kýmkoli. Najednou je tu vůz, který vybočuje a je něčím nový.
Pro všechny příznivce škodovky je nicméně Enyaq nadále „tím českým vozem“, protože jakmile do něj nasednete, ihned poznáte, že je to stále především stoprocentně funkční auto. Splňuje veškeré parametry, pro které si pro vůz jdete právě do škodovky. Stále je to vůz pro každého, kdo miluje jízdu a komfort: Uvnitř nabízí pohodlí a snadné ovládání, na které jsme u škodovek zvyklí. Kromě velkého dotykového displeje tu najdete i lištu s tlačítky, která během jízdy využijete nejčastěji – nejsnáze. Nikdy tak nebudete muset nic složitě hledat v žádném systému. Vše ostatní najdete právě v onom „tabletu“, který tvoří značnou část palubní desky. Ta je řešena tak, aby vám nebránila ve výhledu a nijak nevybočuje z interiéru vozu. Samotné ovládání je pak intuitivní a plynulé. Splňuje klasické požadavky od propojení s telefonem, navigace s informacemi o jízdě nebo nabíjení.
Navíc nabízí nezvykle mnoho úschovného prostoru. Jak na místě řidiče, tak u spolujezdce. A myslí i na pasažéry na zadních sedačkách. Samozřejmostí je prostor pro telefon při nabíjení, pod malou řadící páčkou pak najdete velké množství prostoru na odkládání věcí, které nepotřebujete mít přímo po ruce, ale chcete je mít nablízku. Takových vychytávek je Enyaq plný, a tím provzdušňuje prostor ve voze. Opravdu se nemusíte trápit, kam dáte tamto nebo tohle, protože na všechno je tu místo. Prosklená střecha vozu vnáší do interiéru světlo a je to krásný designový prvek. Zároveň je dostatečně vysoko, takže ani vysoký člověk nemusí mít obavy, že by měl ve voze problém. Ať si sedne na libovolné místo, najde zde prostoru požehnaně.
Na silnici se Enyaq cítí jako ryba ve vodě. Je radost ho řídit. Volant reaguje přesně, jak je potřeba, senzory v bezpečnostních zrcátkách vás včas upozorní na blížící se nebezpečí. V režimu navigace se na spodku čelního skla objeví i informace o tom, kudy máte jet, v podobě směru zatáčení včetně signalizující šipky. Pokud jste někdy hráli Need for Speed, tak víte, o čem mluvím. Už se tak nestane, že byste špatně zahnuli. Tahle vizualizace se dá snadno vypnout i zapnout na obrazovce. I díky ní Enyaq nepotřebuje pod volantem velký prostor pro budíky a informace o řízení. Najdete tam pouze opravdu to, co zrovna potřebujete. Jestli jste zastánci mnoha informací přímo na displeji pod volantem, můžete tak být lehce zklamaní. Vše v tomto voze je řešeno právě displejem na palubce nebo promítáním na sklo nad volantem.
Co mě velmi potěšilo, je zvuk auta. Enyaq o sobě dává vědět a není možné si jej nevšimnout. A to teda nejen pestrou barvou, ale i futuristickými zvukovými projevy.