Jízda s vůdcem smečky aneb s BMW X5 M50i z Prahy do Ostravy a zpět

„Prosím, ať tahle jízda nikdy neskončí,“ říkal jsem si už po pár minutách testování modelu BMW X5 M50i se zážehovým 8válcem M TwinPower Turbo s výkonem 390 kW (530 k), který byl navíc ozdoben vkusnými aerodynamickými doplňky z řady M Performance Parts. Po této jízdě už zcela jistě vím, proč tomuto vozu BMW říká „vůdce smečky“.

Jeho revírem je jakýkoliv terén. Jeho tempo je vražedné. Jeho protivníci jsou na něj krátcí. Lidé z BMW museli pracovat ve dne v noci, aby vytvořili tento úctyhodný model, který v sobě kombinuje DNA sportovce, ale i dokonalý komfort a eleganci. Já jsem s ním vyrazil na prohlídku tzv. „Ostravských Hradčan“.

Krása na první pohled

K nebesům se tyčící areál bývalých ostravských železáren v Dolních Vítkovicích, kterému se mimo jiné přezdívá „Ostravské Hradčany“ a patří mezi národní kulturní památky Česka, je doslova dechberoucí, neméně úchvatné je ale i nové BMW X5.

Mohutné proporce, svalnatá karoserie a sebevědomí, které vyzařuje na míle daleko. Asi tak nějak bych zkráceně popsal design modelu X5 M50i. Námi testovaný model byl navíc osázen exkluzivními prvky M Performance Parts – tj. nescházely mu karbonové kryty zrcátek, kryty nádechů brzd, přední a zadní křidélka nárazníku a šedočerný boční polep vozu Frozen black. Bohužel, ačkoliv tyto doplňky vyšly dohromady na bezmála 100 tisíc korun, s černou barvou (Carbon Black) mnou testovaného vozu docela splývaly.

Nicméně design nového BMW X5 už je sám o sobě velmi povedený a já osobně jej hodnotím jako jedno z nejlépe vypadajících SUV vozů současnosti. Na první pohled zaujme také nápadně řešený difuzor a M střešní spoiler. Z vozu tak ihned pociťujete sílu, autoritu a sportovní potenciál. A přesně tak se chová i na silnici.

Velkou měrou se na designu vozu podepisují svítidla. Testovaný vůz byl vybaven laserovými světlomety BMW Laserlight s modrými designovými prvky. Ty vypadají úchvatně, i když zrovna nesvítí. Jakmile se rozzáří ve tmě, zajistí opravdu úctyhodnou viditelnost (až 600 metrů).

BMW X5 M50i v Ostravě před Gongem

Račte vstoupit!

Hned na úvod vás přivítají zářivé prahové lišty s logem M a za šera i světelný koberec. A když už jsme u těch světel, BMW to s nimi opravdu umí. Skvělou atmosféru dodává také vnitřní ambientní osvětlení, které lemuje hrany středového panelu, palubní desky, madel u dveří, ale objevuje se i u panoramatické skleněné otevírací střechy Sky Lounge, která vytváří dojem velkorysého a vzdušného prostoru. Za tmy je atmosféra navozena speciálním osvětlením vytvořeným z více než 15 000 světelných prvků.

Co je však nejdůležitější, po usednutí do tohoto vozu zažijete neskutečný komfort. Interiér je tedy daleko uhlazenější než okolní industriální areál Dolních Vítkovic, ale nabídne stejně široké možnosti vy(u)žití. Navíc, já osobně miluji auta s vysokým posezem. Výhled z modelu X5 sice nebude jako z věže Bolt Tower, která vyrostla na vrcholu jedné z pecí, tyčí se do výšky 77,7 metrů a můžete si z ní prohlédnout téměř celou Ostravu, ale i tak vám vysoký posez doslova učaruje.

Bolt Tower v Ostravě

Když k tomu přidáte v zimních měsících vyhřívání a v letních zase ventilaci a masážní funkce komfortních sedadel, neexistuje snad nic lepšího. K dispozici je několik masážních programů pro aktivaci a uvolnění určitých svalových skupin a rovněž uvolnění tlaku na meziobratlových ploténkách. U každého masážního programu si řidič i spolujezdec mohou zvolit ze tří různých úrovní intenzity.

Nabitý technologiemi

Neohromí vás jen design a provedení vozu. Zírat budete i na užité technologie. V mém voze byl dostupný třeba BMW Head-Up displej, díky kterému uvidíte všechny informace o jízdě přímo v zorném poli. Nechybí ani digitální přístrojový panel o velikosti 12,3 palců a stejně velký displej infotainment systému BMW Live Cockpit Professional. Nejen ve chvílích nudy vám poslouží i BMW Intelligent Personal Assistant. To kdybyste chtěli vaše BMW lépe poznat, nechat si poradit, případně potřebovali pomoc.

BMW X5 M50i v Dolních Vítkovicích

Vybrané funkce vozu můžete ovládat gesty, a to zvolenými pohyby ruky. Jednoduchá gesta, mezi která patří třeba mávnutí rukou nebo ukázání prstem, jsou identifikována v rozpoznávací oblasti nad středovou konzolou a lze jimi aktivovat například funkce přijmutí a odmítnutí telefonního hovoru. Hlasitost je možné ovládat krouživými pohyby ukazováčku. Gesty lze ovládat také procházení různými seznamy. Stále se tak můžete plně soustředit na řízení.

Mnoho zajímavých věcí lze najít ve světě techniky. Obsahuje čtyři stálé expozice – Dětský svět, Svět Civilizace, Svět vědy a objevů a Svět přírody. Najdete zde také množství učeben, laboratoře dílny, 3D kino a Divadlo vědy
Svět techniky je zajímavý i svým zevnějškem

Moc se mi líbí i bezdrátové provedení Apple Car Play a Android Auto. Mobilní telefon tak nemusíte připojovat skrze žádný kabel, po prvním nastavení se s ním automobil spojí vždy, když usednete dovnitř. Pak už si můžete spustit vaši oblíbenou navigaci či hudbu. A když už jsme u té hudby…

Soukromé Colours of Ostrava

Zvuk je jednou z věcí, které na autech miluji a na které si opravdu potrpím. Je-li dokonalý a vychytaný do detailu, požitek z jízdy to pozvedne na úplně jinou úroveň. Mnou testovaný vůz byl vybaven soundsystémem Bowers & Wilkins Diamond s prostorovým zvukem. Celkem 20 reproduktorů o výkonu 1500 W. Je potřeba nějaký další komentář?

Festival Colours of Ostrava, který se každoročně koná v areálu Dolních Vítkovic a spolu s ním třeba i festival Beats for Love
Multifunkční hala Gong, kde se konají nejrůznější společenské akce

Reproduktory jsou navíc osvíceny, což celému soundsystému dodává i zajímavý vizuální nádech. Letošní rok moc letním festivalům nepřál, ale troufám si říct, že má X5 by s tímto soundsystémem hravě nahradila jednu koncertní stage ostravských hudebních festivalů, mezi které patří například Colours of Ostrava či Beats for Love.

V jízdě tomu něco chybí…

Pokud tomuto vozu něco chybí, tak je to především balení prášků na uklidnění během každé jízdy. Jízda s vozem BMW X5 M5Oi je doslova zážitek, který ve vás probudí euforii, ale dodá i pořádnou dávku adrenalinu. Ještě aby ne, pod kapotou se nachází zážehový 8válec M TwinPower Turbo s výkonem 390 kW (530 k) s točivým momentem 750 Nm. Z 0 na 100 km/h se dostanete za 4,3 sekundy.

Není to však jen o výkonu, ale i o maximálním pohodlí. Inteligentní systém pohonu všech kol BMW xDrive zaručuje enormní stabilitu i ve vysokých rychlostech. Auto se v zatáčkách jen minimálně naklání, a to i přes svou výšku 1,76 m a váhu téměř 2,4 tuny. V manévrování pomáhá i natáčení zadních kol, které je velmi znatelné při pomalejších rychlostech a usnadňuje třeba parkování.

Adaptivní podvozek se skvěle přizpůsobí povrchu a jízdním podmínkám a velmi dobře tlumí jakékoliv nárazy. Zvolit si můžete také mezi několika jízdními režimy. Za mě tedy nadmíru stačí mít nastaveno režim Adaptive, který se skvěle přizpůsobuje stylu jízdy, ale u sportovnějších režimů je řízení samozřejmě větší zábava, navíc si můžete vychutnat i výraznější zvuk linoucí se z M sportovního výfukového systému.

Nezůstanete v tom sami

BMW nabízí u svých vozů širokou škálu asistenčních systémů a inteligentních funkcí, které chrání posádku, ale i okolní řidiče. V mém případě byl součástí vybavení vozu například systém Driving Assistent Professional, který v sobě ukrývá asistenta řízení, kontrolu jízdy v pruzích, výstrahu před nebezpečím a aktivní ochranu před srážkou, a to i z boku.

Jízdu jsem si maximálně užil

 

Možná řešíte otázku toho, jak s tímto „kolosem“, který na délku měří 4938 mm a na šířku včetně zrcátek 2218 mm, zaparkovat. S tím vám pomůže třeba systém Parking Assistent Plus, který usnadňuje parkování a manévrování, nabídne pohled z ptačí perspektivy, vzdálený 3D pohled, funkci nouzového zastavení, parkovacího asistenta s vodícími čárami pro příčné i podélné parkování a couvacího asistenta. Opravdu se stále bojíte s tímto autem zaparkovat?

Závěr

Cena námi testovaného vozu BMW X5 M50i začíná na cca 2,5 milionech korun. Nicméně k dispozici jsme měli ještě doplňkovou výbavu za více než milion korun a několik prvků z řady M Performance Parts za zhruba 200 tisíc korun. Námi testovaný vůz tak dohromady vyšel na bezmála 3 800 000 korun. Ale pochopitelně si můžete pořídit i levnější verzi. Například X5 xDrive25d, která začíná na ceně 1 744 600 korun. Pro ještě větší ekologické fanoušky je dostupná i plug-in hybridní verze, jejíž cena začíná na 2 028 000 Kč.

Ať už se s novou X5kou vydáte do razoviteho kraje, nebo kamkoliv jinam, můžete se těšit na pohodlnou jízdu plnou zážitků. Ani několikahodinové sezení v autě nedělá problém a během případného stání v koloně, což se naštěstí na našich dálnicích vůbec „neděje“ (cítíte tu ironii?), se můžete zabavit mnoha vymoženostmi, které tohle auto poskytuje, nebo si dát pohodovou masáž.

BMW X5 M50i je důkazem toho, že i s velkým SUV si můžete pořádně zazávodit, a musím dodat ještě jednu věc. Jsem silným odpůrcem názoru, že velké SUV vozy patří především ženám. Já si nemohu vynachválit usedání do těchto vozů a přehled na cestách, které poskytují. S mými skoro dvěma metry mám rád prostor a nová X5ka ho poskytuje opravdu dostatek. Takže? Great job, mnichovští! A ahoj, Ostravo!

Areál Dolních Vítkovic
Zdroj: Jan Witek