„Češi se stále častěji otevírají akcím spojeným s fetišem a BDSM“, říká majitel sexshopu Martin Hrubý

Martin Hrubý v Česku založil a rozjel sexshop specializovaný na fetish, BDSM a další sexuální praktiky. V tomto oboru se Martin pohybuje už víceméně 20 let. Ačkoliv je v Česku komunita těchto lidí malá, podařilo se mu rozjet úspěšný byznys, který u nás de facto nemá konkurenci. Jak by své zákazníky popsal a co jde z jeho sortimentu na odbyt nejvíc?

Ve vašem sexshopu prodáváte dost specifické zboží, jak vás napadlo, že se budete věnovat zrovna věcem zaměřeným na fetish a BDSM?

Samozřejmě k tomu mám určitý vztah a je mi to blízké, ale začal jsem s tím víceméně z legrace. Tenkrát jsem chodil do práce a myslel si, že budu mít obchod jen jako přivýdělek k zaměstnání. Postupem času se začalo dařit a čím dál tím víc jsem pronikal do obchodu, až jsem se cíleně snažil vymanit ze zaměstnání, což se po čase povedlo.

Jak moc vás v letošním roce zasáhla pandemie koronaviru? Napadá mě, že lidé byli doma a měli „roupy“, takže jste možná mohli zažít žně?

Něco na tom bude, nicméně můj sortiment je dost specifický, takže není možné ho zčistajasna zdvojnásobit či ztrojnásobit. Ale řekl bych, že tento rok byl lehce rekordní. Ale nepřisuzoval bych to pandemii. Jde spíše o pozvolný růst. Tedy abych byl přesný, na začátku pandemie v březnu a v dubnu lidé pravděpodobně nevěděli, jestli neumřou hlady, takže jsme zažili těžký propad, ale pak se to srovnalo.

Čemu tedy pozvolný růst přisuzujete? Jsou Češi k těmto věcem otevřenější a zbavují se předsudků?

Samozřejmě že předsudky trochu opadávají, ale já se snažím investovat do marketingu a pracovat na různých formách propagace. Nechci takzvaně usnout na vavřínech. Zákazníci si zvykají, mnozí z nich se vracejí a k nim neustále pozvolna přibývají noví. Tím dochází k přirozenému růstu, který by měl být asi ideálně v každém podnikání.

Trochu jsme to nakousli, ale v čem je dle vašich slov váš sexshop jiný než většina ostatních?

Hlavní rozdíl je v tom, že se u nás soustředíme na fetish sortiment, což znamená latex, kůže, BDSM věci, potřeby pro klinik apod. Tyto věci jsou samozřejmě ve všech sexshopech, ale často jen okrajově a vždy jen pár kousků. Ostatní obchody se spíše soustředí na klasické produkty jako jsou vibrátory, dilda a podobně, zatímco u nás je to přesně naopak a tyto mainstreamové věci jsou u nás pouze okrajovým sortimentem. Ostatní sexshopy mají trochu jinou klientelu a moje cílovka pro ně není až tak zajímavá. Jejich prodavači tomu navíc tolik do detailu nerozumí a nedokážou zákazníkům poradit.

Když zmíním například hlavní artikl, což je latexové oblečení, pod tím si každý může představit spoustu různých věcí. Někoho napadnou lidé zabalení v gumě, někdo vidí hezkou holku, která má latexové legíny a chodí v nich běžně po městě. V klasickém sexshopu většinou narazíte na 10 až 15 položek tohoto sortimentu, které jsou dostupné u běžných velkododavatelů, ale my spolupracujeme přímo s německými výrobci, jejichž nabídka je mnohonásobně větší. V souvislosti s latexem a BDSM existují dodavatelé, kteří produkty přímo vyrábějí, zaměřují se úzce na nějaký sortiment a mají obrovský výběr. Takových dodavatelů máme třeba pět a díky tomu se náš sortiment násobí. Dají se u nás koupit věci, které v Česku nikdo jiný nenabízí a dříve je zákazníci museli nakupovat z Německa, Rakouska a Ameriky, což je naše konkurenční výhoda. Před lety, když jsem náš sortiment vybíral, snažil jsem se najít značky, které dělají opravdu luxusní věci.

Prague Pride 2021 je definitivně za námi. Podívejte se na pár střípků z celého týdne v souhrnném videu11. 8. 2021

Tím pádem se vlastně dá říct, že nemáte konkurenci?

To úplně ne. Já například prodávám věci, které se vyrábí v Německu, ale i v Česku je několik výrobců latexu, kteří jsou opravdu šikovní a každý má svůj sortiment něčím specifický a originální, takže i když se o nějaké drobné konkurenci mluvit dá, víceméně je to v pohodě a každý si jede svůj vlastní styl a byznys. Úplně na přímo si nekonkurujeme a není to o tom, že by chtěl jeden druhého zničit. Pořád jde o dost specifický sortiment a všichni se mezi sebou známe a potkáváme na akcích a bylo by na hlavu, kdybychom mezi sebou udržovali nějakou nevraživost. Všechno jsou to otevření a přátelští lidé.

Dříve jsme se dokonce snažili nějak spolupracovat, ale tato cesta se neukázala jako efektivní. Většina českých výrobců totiž dělá věci opravdu na míru a komunikují se zákazníkem napřímo a dělají pro ně různé vychytávky na přání. Já mám naopak sortiment daný, ačkoliv mám obrovský výběr. Nicméně když už chce někdo například větší kapsy, kratší nohavice a podobně, nemáme kapacitu na to, abychom věci upravovali na míru. Když se náš zákazník nevejde do žádných parametrů, které máme v nabídce, bez problémů ho pošleme k někomu z těch zakázkových výrobců, ať se domluví s nimi, takže si i takto pomáháme.

Vzhledem k tomu, o jak specifický sortiment se jedná, specifická bude pravděpodobně i cílovka? Mohl byste své zákazníky nějak popsat?

Z pohledu statistiky své zákazníky moc nesleduju, protože tím, že je cílovka opravdu malá, není potřeba statistiku blíže řešit. Není to vyhraněno věkově, ani co se týče pohlaví. Možná lehce převládají muži, ale častokrát kupují věci pro ženy. Často si zboží vybírají páry společně a nejde tak říct, kdo převládá. Občas se ozve člověk, kterému je čerstvě 18 a který ten svět teprve objevuje a pak se ozve člověk, kterému je například 60 a zajímá se o to už poměrně dlouho. Řekl bych, že cílíme na všechny sexuálně aktivní lidi. Podobně je to i z pohledu sexuální orientace. S některými zákazníky se znám osobně a už jen z té hrstky lidí vím, že je to namícháno. Jsou to gayové, hetero páry, osamělí chlapi, dominy atd.

Mnoho zákazníků si kupuje latexové věci i na běžné každodenní nošení
Foto: se souhlasem @naturalredheadtiger

Které z vašich produktů mají lidé ze všeho nejraději?

Když bych to měl rozškatulkovat na jednotlivé kategorie, ze všeho nejvíc prodáváme latexové oblečení. Nicméně do této kategorie spadají tisíce produktů, které se od sebe hodně liší. Nemůžu tedy říct, zda jsou nejvíc oblíbené legíny či topy. Pak se taktéž dost prodává kůže a co se týče ostatních pomůcek, velkým hitem je Europe Magic Wand, což je hlavicový vibrátor a jak já říkám, „mercedes mezi vibrátory“. Hodně se tato pomůcka používá v různých filmech pro dospělé, takže se tím lidé inspirují.

Dejme tomu, že k vám na web přijde úplný začátečník, který teprve objevuje svět fetishe a BDSM a neví, co si má vybrat. Co byste mu jako profesionál doporučil?

V první řadě si musíme ujasnit kategorii, která ho zajímá, protože pokud chce někdo zkusit například výprask, přemýšlí nad specifickými věcmi, jako je koupě biče nebo důtek. Pokud se mu líbí kůže, řešíme, zda je pro něj lepší nějaký postroj, spodní prádlo nebo oblečení, ve kterém bude moci chodit i na veřejnosti. Stejné je to u latexu. Proto si vždy alespoň lehce nastíníme přání a vybereme kategorii, která ho zajímá.

Když se vrátím k nejoblíbenějšímu artiklu, tedy latexu, pokud s ním někdo nemá zkušenosti, vždy doporučuju nějaké drobnější věci v podobě spodního prádla, na kterém většinou nejde nic zkazit. Případně nějaké kraťasy a rukavice. Ve chvíli, kdy si nový zákazník tohle vyzkouší, většinou má roupy nakupovat další věci v podobě masek a korzetů. V tomto ohledu lidem radím už asi 20 let, takže vím, jak na to. Samozřejmě ne vždy se trefím na 100 %. V tom případě je samozřejmostí výměna zboží, aby byl zákazník spokojený.

Bavili jsme se o tom, že předsudky společnosti se pomalu boří, ale přeci jen nebudu daleko od pravdy, když prohlásím, že většinové společnosti přijdou tyto věci a záliby “úchylné”? Co byste těmto lidem vzkázal?

Často přemýšlím nad tím, jestli má smysl jim něco vysvětlovat, protože pokud má někdo zdravé uvažování, většinou nic ortodoxně neodsuzuje a i když to není jeho šálek kávy, řekne si, že by si to na sebe nevzal, ale neřeší to. Takové ty ortodoxní „ohrnovače nosu“ člověk většinou žádným způsobem nepřesvědčí. Pak jsou ještě lidé, kterým se to líbí, ale aby to na nich nikdo nepoznal, povrchově to odsuzují. Je potřeba si uvědomit, že každý jsme nějaký a každý má nějaké potřeby a touhy. Já to kolikrát přirovnávám k muzice, kdy někdo řekne, že rocková muzika je v pohodě, ale death metal už je moc. Já říkám, že není, protože je to muzika jako každá jiná, akorát není většinová.

„Pestrost a různorodost u nás přichází zcela přirozeně,“ popisuje přístup k diverzitě Jana Hradecká z designové školy Intermezzo18. 8. 2021

Jak si ve vztahu k tomuto sortimentu a zálibám obecně Češi stojí? Zakládají si opravdu na kvalitních věcech?

Musím říct, že dobře. Častokrát opravdu nešetří a záleží jim na kvalitě. Máme spoustu zákazníků, kteří nakupují pravidelně a ne za malé částky, takže nějaká pevná základna tady existuje a rozhodně se nedá říct, že by v tomto směru Češi škudlili. Ale samozřejmě je mnoho těch, kteří to teprve zkoušejí, se vším se seznamují a nakupují pozvolna. Dost výjimečně se setkávám s někým, kdo se vyloženě snaží šetřit na úkor kvality.

V Česku pravidelně probíhá akce Prague Fetish Weekend, takže i to je známka toho, že jsme v tomto ohledu možná na světové úrovni?

Dá se říct, že ano. Aktuálně je akce pozastavená kvůli koronaviru, ale do minulého roku to byla opravdu raketově rostoucí akce, která začínala jako jednodenní a postupně se rozrostla až na čtyřdenní. V roce 2020 se měla ještě rozšiřovat, ale kvůli koronaviru nakonec nebyla a letos je její konání zatím nejisté, nemám o tom bližší info. Nicméně jedná se o akci, která se dá srovnávat se zahraničními akcemi tohoto druhu a kde člověk může koupit spoustu věcí a vidět mnoho zajímavých vystoupení. Před pořadateli opravdu klobouk dolů, protože šlapou světu na paty.

V Česku však probíhá i několik dalších menších akcí a některé z nich se zde konají už 20 let. Řeč je však o akcích pro 50 až 70 lidí, kdežto Prague Fetish Weekend svou účast počítá ve stovkách a mimo jiné na něj jezdí i celebrity ze světa, známé modelky, designéři a návrháři. Obliba všech těchto akcí postupně roste. Asi to souvisí s tím, o čem jsme hovořili na začátku, tzn., že se tomu lidé více otevírají. Ti, co se dříve styděli, dnes díky internetu a dostupnosti informací sbírají odvahu a nedělají z toho „třetí světovou“.

Existují v tomto oboru nějaké trendy? Nemyslím jen co se produktů týče, ale třeba i v rámci fetishe a BDSM obecně?

Nemyslím si, že by se pravidelně objevoval nějaký trend. Lidé mají opravdu různé záliby a každý jsme jiný. Nejvíc prostě frčí taková ta černá latexová klasika standardních velikostí. Můžeme si to uvést na příkladu latexové masky. Většina lidí chce klasickou černou masku s otvorem na oči, pusu a nos. Maximálně pak řeší, zda bude se zipem nebo bez zipu a aby jim sedla velikost. Samozřejmě je mnoho zákazníků, kteří si potrpí na originalitu, jak v kombinacích oblečení, tak v barevných kreacích. A rozhodně takových stále přibývá. Není to však nic, co by vytvářelo nějaký trend. Já to vnímám jako pozitivní odbourávání stereotypu.

Zdroj: Martin Hrubý