Orgasmový svatý grál, coregasmus, je dosažitelný při sportu a posilování. Užít si jej prý může každý

Orgasmus, to je cíl, k němuž člověk při sexu (nebo masturbaci) směřuje. Ovšem síla daného prožitku může být různá. Zatímco především ženy mají s dosažením vyvrcholení nezřídka problémy, muže pro změnu mohou trápit různé poruchy erekce. Pro obě pohlaví ale platí, že každý/á by nepochybně rád dosáhl orgasmu naprosto nezapomenutelného. A přesně tím je tzv. coregasmus. Co přesně obnáší a především, co je třeba k jeho dosažení?

O coregasmu se zatím příliš mnoho nemluví, v každém případě se jedná doslova o fenomén. Coregasmus je prý naprosto spontánní orgasmus, který se pojí s intenzivní zátěží těla (core = jádro). Obvykle se pak jedná o zátěž fyzickou – sportovní. A tak není divu, že je coregasmus spojován se světem kulturistiky. Ovšem právě toto prostředí je spojené i s mnoha přinejmenším zvláštními (ač minoritními) fenomény – zmiňme např. příběhy mužů, kteří kvůli růstu svalů pijí mateřské mléko. Rozhodně je tedy namístě ptát se, kde se vůbec sama koncepce coregasmu vzala a zda se jedná skutečně o něco, co může zažít i zcela „běžný“ (či přímo „průměrný“) člověk.

Když muž nasadí paruku. Aneb české drag queens, které možná ještě neznáte15. 3. 2021

Poprvé se podle sportovního novináře Anthonyho Robertse termín „coregasmus“ objevil v roce 2007. Údajně jej použila – a vydala o tomto fenoménu dokonce odborný článek – Cassandra Forsythe, která nyní působí jako profesorka na státní univerzitě v americkém Connecticutu. Co se týká samotného mechanismu vzniku coregasmu, podle Robertse souvisí spíše se specifickým polohováním těla v průběhu cvičení než s tím, jak velkou tíhu člověk např. v posilovně zvedá nebo jak intenzivně to činí. Coregasmus tak může dle jeho slov vyvolat např. cvičení na tzv. římské lavici (je určena pro intenzivní posilování zádového a hýžďového svalstva) nebo i intenzivní zvedání nohou, při němž se zapojují břišní svaly.

Minimálně určitý výsek internetové komunity kulturistů se ale shoduje v tom, že skutečně coregasmus alespoň jednou, ale klidně i vícekrát, prožil. „Když jsem dospíval, tak jsem cvičil doma. Posiloval jsem břišní svaly a zdvihal nohy, jednou jsem si všiml, že se najednou cítím fakt dobře. Nakonec se z toho po dobu několika měsíců stala moje oblíbená aktivita – tedy, do chvíle, než jsem si uvědomil, že k uspokojení mohu použít i ruce,“ popisuje tak jeden z mužů, který považuje coregasmus za naprosto reálný prožitek.  Přesto jako by byl coregasmus určitou lidovou legendou bez pevného základu.

Věda a coregasmus

Poznání týkající se coregasmů samozřejmě není zrovna bohaté – a to i proto, že výzkum má tendenci upřednostňovat při zkoumání orgasmy, které mají explicitně sexuální kontext. Vědci tedy musí ještě dosáhnout jisté shody v tom, jak přesně ke coregasmu dochází a jak se na tom to které svalstvo podílí. Zatímco by se tedy mohlo zdát, že coregasmus, či přímo orgasmus z intenzivního cvičení, je spíše jen mýtem, přesto má věda alespoň „polo-jasno“. Již v padesátých letech minulého století totiž lékařská literatura skutečně uznává, že orgasmus může být vyvolán cvičením, stejně jako to, že cvičení může vést k pocitu sexuálního uspokojení.

Před pár lety pak dokonce Indiana University realizovala výzkum týkající se výskytu coregasmu. Studie byla primárně zaměřena na ženy, ty mají totiž na zažití coregasmu větší šanci. „V případě žen je coregasmus co do prožitku podobný vaginálnímu orgasmu a předpokládám, že také u mužů existují anatomicky specifické způsoby, jak tento typ orgasmu vyvolat – např. masáží prostaty,“ popisuje pak také Forsythe. Z celkového vzorku 370 žen jich tedy 124 zažilo orgasmus vyvolaný cvičením a 246 zažilo při cvičení alespoň sexuální potěšení. Jak navíc studie uvádí, některá konkrétní cvičení jsou k dosažení coregasmu skutečně vhodnější než jiná. Na špičce těch, která jsou téměř „zárukou“ exkluzivního prožitku, se pak drží cviky posilující břišní svaly, vzpírání a také jóga.  

Zdroj: Giphy

Jak potom přímo popisuje dr. Sherry A. Ross, odbornice na ženské zdraví, spojení mezi břišní stěnou a svaly pánevního dna je nepopiratelné. „Ať už o tom víte, nebo ne, stahování a napínání břišních svalů zahrnuje také stahování a napínání svalů pánevního dna. A je dobře známo, že stahování svalů pánevního dna – stejně jako třeba tzv. Kegelovy cviky – pomáhá ženám dosáhnout orgasmu,“ tvrdí s tím, že kontrakce svalů pánevního dna v kombinaci s mentálním stavem způsobeným přílivem endorfinů během cvičení může opravdu vyvolat specifický typ uspoojení.

Mužský coregasmus

Ovšem jak již bylo naznačeno, coregasmu mohou samozřejmě dosáhnout i muži, je to ale méně častější praxe než v případě žen. Zatímco u žen tedy coregasmus souvisí se stahy pánevního dna, v případě mužů je prý hlavním faktorem stimulace prostaty – ostatně, také výsledný prožitek je přirovnáván k orgasmu prostaty, který trvá déle a bývá intenzivnější. A to i proto, že vzruchy jsou konzistentnější, a tak se mohou doslova „rozlít“ po celém těle. Poměrně zajímavé pak je, že muži mohou v průběhu coregasmu i ejakulovat, ačkoliv jejich penis vůbec nemusí být vztyčený.

Vault by Vans uvádí kolekci, která typicky kalifornský ráz Vans propojuje s ryze městským stylem značky Porter19. 2. 2021

Coregasmem proti koronaviru?

Abychom ale byli také aktuální – před pár měsíci byl v USA realizován průzkum mezi více jak 4 200 lidmi s dlouhodobým členstvím v posilovně týkající se jak samotného povědomí o coregasmu, tak i  toho, zda jej někdy zažili. Pouze 3 % žen a 6 % mužů souhlasilo, že sexuální vzrušení během cvičení někdy pocítili, drtivá většina vzorku ale o tom, že by cvičení mohlo vést až k orgasmu, vůbec nic netušila.

Přitom právě coregasmus by mohl být velmi přínosný i nyní v době koronavirové pandemie – ostatně, právě proto byl tento průzkum realizován. Coregasmus je totiž skvělou možností, jak si udržet nejen dobrou kondici, ale také dobrou náladu (protože jak známo, uspokojení také vyplavuje endorfiny). Přitom zažít coregasmus lze prý i při jízdě na kole či běhu. A vlastně je tak coregasmus, potažmo snaha jej dosáhnout, také skvělou motivací, proč na svém těle začít více pracovat…