Slovenský návrhář Fero Mikloško o své kolekci pro Dedoles: „V Dedoles jsem se našel. Za spolupráci jsem velmi rád!“

Módní návrhář Fero Mikloško patří na Slovensku ke špičce módního návrhářství. Nejedna slovenská celebrita se pyšní jeho tvorbou a snad každá žena si přeje vlastnit nějaký kousek z jeho dílny. Ani poslední rok tento oblíbený návrhář nezahálel a společně se slovenskou značkou Dedoles vytvořil exkluzivní letní kolekci Miklosko X Dedoles.

Fero, prozraďte nám, jakou cestou jste se dostal k designu?

Měl jsem k němu blízko už v mládí. Jako dítě jsem se zajímal o šicí stroj a fascinovala mě výroba oblečení. Našel jsem si proto Školu uměleckých remesiel a ta mi naprosto vyhovovala. Díky tomu, že jsem vyučený krejčí scénických krojů, mám umělecký základ. A to nejen teoreticky, ale i prakticky. Tvořil jsem totiž kostýmy pro divadlo, což se odráží i v mé tvorbě. Najdeme v ní prvky teatrálnosti a okázalosti. Studium na této škole bylo tím nejlepším rozhodnutím, jaké jsem kdy udělal.

Jaké tedy byly tvé začátky?

Začátky byly vtipné! Nejprve jsem vyráběl oblečky pro panenky Barbie. V šesté třídě jsem vymýšlel návrhy pro své spolužačky a první oficiální výtvory se objevily až po nástupu na střední školu, kde byla tvorba součástí osnov. Tou dobou jsem se začal zajímat o módu obecně. Stal jsem se členem Združenia mladej módy a kultúry. Tam jsem nabyl zkušeností s prvními přehlídkami, soutěžemi a lowcostovými kolekcemi. Mé modely zaujaly porotu a v několika soutěžích jsem vyhrál. Studium uměleckého krejčířství mi umožnilo převést své modely do komerčního designu. Spojením těchto dvou věcí tak vznikla komerční móda s uměleckým nádechem. Tato kombinace je mým podpisem a drží mě na módní scéně už 32 let.

Jiří Grof (32): „Nikdo nemůže očekávat, že budu věrný jednomu muži 40 let“18. 8. 2021

Celkem 32 let jsi tedy návrhářem a z toho 24 let tvoříš pod svou vlastní značkou. Na kterou svou kolekci nejraději vzpomínáš?

Kvůli covidu nastalo dost náročné období. Za poslední rok jsme ztratili něco ze své vnitřní kreativity. I přesto jsem se ale snažil nezahálet, sledoval jsem, co se v módním byznysu v zahraničí děje. Konaly se tam přehlídky i navzdory pandemii, trendy se vyvíjely a návrháři se snažili přežít. Já jsem ale z koloběhu přehlídek vypadl. Zpětně jsem se podíval na své staré přehlídky a je až neuvěřitelné, jaké krásné věci vznikly. Nemohu ale říct, že bych na některou byl hrdý více a na jinou méně. Návrat do starých kolejí bude těžký. Teď asi začnu s online přehlídkami, jak to dělají ostatní. Energie a zpětná vazba od diváků přijde sice jen mejlem nebo sms zprávou, ale i to je pěkné povzbuzení do práce. Za co se můžu pochválit je, že v mém ateliéru nevisí ani jeden kousek z mých kolekcí. To je největší úspěch a zároveň velká radost, že se vše prodalo.

Co tě při tvorbě nové kolekce inspiruje?

Sleduji trendy a kolekce svých oblíbených návrhářů, značky, které mě nejvíce zajímají. Nápady pak aplikuji na svou klientelu. Přizpůsobím je a předělám po svém. Tvorba nové kolekce je velmi příjemný, i když velmi zdlouhavý proces. Nejtěžší je vytvořit první model. Většinou se ani v přehlídce nepoužije, ale někdy ho tam rád propašuji.

Cvičit není nutné jen fyzicky. Co je emoční fitness a v čem může prospět každému z nás?2. 9. 2021

Dedoles spolupracuje se známým módním návrhářem poprvé. Jak tato spolupráce začala?

Naše spolupráce začala vtipně. To já jsem oslovil Dedoles, ne Dedoles mě! (smích) Když jsem si prohlížel jejich webovou stránku, zaujalo mě, že neprodává jen ponožky, ale velké množství produktů. Všiml jsem se, že připravují i nové kolekce plavek a spodního prádla, což se mi velmi líbilo. Řekl jsem si, že ponožky jsou segment, který můžeme řešit kdykoliv. Více mě upoutala představa vytvoření společné letní kolekce s touto rozrůstající se slovenskou firmou, která používá v reklamě tři křečky. V Dedoles jsem se našel a řekl jsem si, že společná kolekce by mohla fungovat. Za tuto spolupráci jsem velmi rád.

Jak celá spolupráce probíhala?

Snažili jsme se uchopit, jak by měla celá kolekce vypadat. Chtěli jsme vytvořit dámské a pánské plavky, pak přibývaly letní doplňky, klobouček, plážová taška, ručník, košilové šaty a také pantofle. Pro mě bylo prvořadé, aby měla kolekce můj podpis. Už dávno jsem vytvořil černobílou kolekci, která je známá a populární. Motiv černobílých vzorů jsem navrhl, když má značka slavila 20 let. Samozřejmě byly pro potřebu letní kolekce upraveny a modernizovány. Chtěl jsem, aby kolekce zaujala i ve světě, tak jsem z motivů vyjmul svou tvář, kterou by asi zákazníci v zahraničí nepoznali. Dedoles působí ve dvaceti evropských státech. Tomu jsme se museli přizpůsobit. Pro tento rok zvolil Dedoles neonové barvy, tak jsme nakonec propojili mé černobílé vzory s neonově-limetovou barvou. Některé kousky jsou navíc oboustrané, takže si lidé mohou s kolekcí vyhrát. Myslím, že na své si přijdou pánové i dámy.

Zdroj: Dedoles