Jak na sebelásku? Naučte se pečovat o svou mysl a dokázat si, že se máte rádi díky našim 15 tipům a 1 SOS řešení

Vztahy jsou složité, a to nejen ty, které navazujeme s ostatními. Co takový vztah sám k sobě? Jak na tom jste? Jestli víte, že to se sebevědomím není nejlepší a spíš se poslední dobou uchylujete k výčitkám a pochybám, zastavte se a zkuste být sami k sobě laskavější. Jak na to?

1.    Jezte sami

Že je jídlo společenská aktivita? Ano, je. Ale nemusí být. A o tom to je. Zaměřte se pouze na to, že jíte. Na to, jak vám chutná. Že svému tělu dodáváte novou energii a vybrali jste mu něco opravdu báječného. Nedívejte se u toho na telku, netelefonujte a neřešte žádné úkoly kolem. Užijte si, že nikdo nesoudí, kolik toho sníte, jestli se umažete nebo jestli jste poctivě vyškrábali i zbytečky. Vezměte si tuto naprosto běžnou aktivitu jako chvilku pro sebe a vnímejte chutě, vůně, struktury a to, jak vašemu tělu zrovna je.

Světová jednička v architektuře Přemysl Kokeš: kariéra je u nás sprosté slovo. Chceme být vizionáři a tvůrci4. 10. 2022

2.    Seznam vlastní hodnoty

Někdy je dobré si připomenout, co je na nás hezké, milé, dobré, úspěšné, šikovné… Opravdu si vezměte tužku a pište. Všechno. I drobnosti. Uvidíte, že toho najdete dost. A tento papír si klidně vezměte s sebou tam, kam se obáváte dostavit. Čeká vás náročná zkouška, nebo třeba těžký rozhovor s toxickým blízkým? Mějte u sebe tento seznam, který vás bude hřát v kapse.

3.    Otevřete se na bezpečném místě

Nemáte pocit, že byste měli kde objevovat sami sebe? Není na to čas, prostor, a hlavně není nikdo, kdo by poslouchal vaše – jak tomu možná potupně přezdíváte – blábolení? Nepodceňujte sílu vypovídání se u odborníka. Psychické zdraví je rozhodně krok směrem k upřímné sebelásce.

4.    Začněte číst knihu

A záměrně nepíšeme „Přečtěte si knihu“. Víte proč? Protože nesměřujeme k cíli. Chceme zahájit proces. Otevřít aktivitu, která je jen pro jednu hlavu, jedny myšlenky a jednu fantazii. A je jedno, jak dlouho to bude trvat.

5.    Zamkněte se

Prostě využijte možnost se zamknout. Nejen proto, aby vás vážně nikdo nerušil, ale abyste i sobě podvědomě dokázali dát signál, že toto je váš prostor na klid. I kdyby jen pár desítek minut denně. V tomto svém soukromí si dopřejte to, co vás těší nebo to, co vám uleví. Klidně si i poplačte. Dostaňte ze sebe ven veškerý přetlak. Nikdo vás tam, kde se schováte, nebude kontrolovat ani soudit. Tak to nedělejte ani vy sami.

6.    Obyčejná procházka

Patříte mezi ty, kteří podceňují obyčejné procházky? Jít na túru, anebo i jen na pár desítek minut ven, ideálně s někým, s kým se cítíte dobře (a pokud možno u toho neřešit telefonáty, maily a zprávy) dodá vaší mysli víc, než byste čekali. Pro aktivnější jedince mohou stejně dobře fungovat různá cvičení – ideálně na čerstvém vzduchu.

7.    Bezpodmínečná (chlupatá) láska

Pořiďte si domácího mazlíčka. Ten dobrého pána miluje bez výhrad. A třeba vás naučí, jak věřit sám sobě i ve chvíli, kdy jste nestihli sprchu, objevil se vám na čele pupínek nebo se vám vysmáli šikanující kolegové v práci. Dovolte si učit se od lepších, než jsou oni!

8.    Obklopte se pozitivnem

Zní to jako klišé? Ono to trochu klišé je, ale i kýče, nad kterými by jiný ohrnul nos, vám mohou pomáhat ve vztahu k sobě samotnému. Vystavte si vzpomínky a kochejte se jimi kdykoli jste doma, v kanceláři nebo kdekoli, kde trávíte stabilní čas. Stačí i jen ozdoba na klíčích. Dělá vám radost? Noste ji s sebou! Připomínejte si, že jste sami se samou šťastní a co všechno už jste zažili.

9.     Organizujte

Znáte ve své blízkosti někoho, kdo je prostě blázen do úklidu? Možná není až tak čistotný – třeba se jen snaží mít pod kontrolou alespoň to, co pod kontrolou mít lze. Vězte, že reorganizace šuplíku vám může někdy dodat sílu uvědomit si, že stejně tak zvládnete uspořádat i své myšlenky a přestat se tolik mučit vším tím zmatkem a nejistotou.

pattern wood GIFZdroj: Giphy

10.  „NE“ není sprosté slovo

Spousta lidí má s odmítnutím problém. Nejen, že se obávají, že přijde od okolí, ale ani sami neumějí narovinu říct. „Ne, tohle já nechci.“ Zkuste tenhle blok překonat a příště až vám něco opravdu půjde přes závit, nemučte se. Prokažte sami sobě, že se máte rádi a necpěte sami sebe do situací, ve kterých vám není dobře. Totéž platí o vnitřních hranicích. Pokud je někdo neustále překračuje, braňte si je!

11.  Řeknete, co potřebujete

To nemusí vždy znamenat jen prosbu o pomoc. Požádat o čas, prostor nebo třeba víc informací je naprosto v pořádku. Udělejte to.

12.  Meditujte

Že nevíte jak na to? To zezačátku neví nikdo. Zkuste to. Zajděte si na lekci meditací nebo sami sebe proveďte alespoň krátkým dechovým cvičením se zavřenýma očima a myslete na něco pěkného. Nemusíte rovnou být experti, můžete si prostě jen udělat chvilku na to, abyste prozkoumali svou mysl, uklidnili se a rozšmodrchali zašmodrchané.

13.  Kupte si něco

Že šetříte? Určitě ne tak moc, abyste si nemohli jen tak pro radost koupit i jen lízátko nebo zmrzku. I ti, kdo mají teď hluboko do kapsy, mohou sami sebe vzít na rande a pořídit si něco, co zrovna nutně nepotřebovali – jen tak, pro radost. Protože si to zasloužíte.

14.  Spa day

Udělejte si den jako ve wellnessu. Opravdu do něj běžte a užijte si saunu, masáž a koktejl. A pokud na to není, nevzdávejte to. Pusťte si doma relaxační muziku, dejte si dlouhou sprchu nebo vonnou koupel, upravte si nehty, vyzkoušejte nový způsob úpravy vlasů, experimentujte s make-upem… Vaše tělo, váš chrám. Je potřeba ho někdy oprášit a není na škodu jej i trochu vyzdobit.

15.  Roztočte to!

Běžte na rande, za zábavou, na skleničku nebo na dortík s kámoškou. Že se vám nechce ven ani za lidmi? Nevadí! Pusťte si hudbu doma a zatančete si, jako by vás nikdo neviděl. On vás totiž skutečně nikdo neuvidí, tak se před sebou nestyďte! Dejte do toho všechno, zpívejte a klidně se pusťte i do trapných kreací. No a co? Přeci jste na světě, abyste si ho užili, ne abyste se pořád (i o samotě) hlídali!

Manželství má řadu výhod, ale jen pro muže. Ženám se naopak daleko lépe a zdravěji žije bez manžela a dětí25. 11. 2022

Nic nepomáhá? Utečte!

Možná vás to už napadlo: Tak rádi byste zmizeli někam, kde byste se mohli zregenerovat a opečovat. Udělejte to! Mezi základní obranné reakce patří útokúnik. Už sami se sebou nezvládáte bojovat? Bolí to? Prostě máte dost? I únik je v pořádku, jen je potřeba zvolit takový, který vás postaví zpátky na nohy a pomůže vám opět k sobě najít cestu, nikoli například destruktivní prolévání hlavy alkoholem nebo nedej bože myšlenky na ukončení života.

Zaplaťte si noc v hotelu, vyrazte na výlet, k babičce nebo za kamarádem z dětství, který nemá o vašem aktuálním životě ani páru. Vymluvte se ze schůzky, kam se vám nechce a sedněte si na pár hodin na lavičku k rybníku. Vyberte si cokoli – jakékoli místo. Takové, kde si dáte od všeho a všech pauzu, abyste si mohli uvědomit, že jste sami pro sebe nesmírně důležití. Buďte se sebou rádi, travte tento čas tak, abyste si projevili náklonnost a soucit. Už vás napadá, kam byste rádi zmizeli? Tak tam na chvíli prostě utečte!

Zdroj: healthline.com, psychcentral.com, goodtherapy.com