Jak TikTok ovlivňuje módní trendy? Co jsou to mikrotrendy a jak mohou z této platformy těžit běžní konzumenti i módní značky?
Síla virality a mikrotrendy
V minulosti určovaly trendy magazíny, později třeba Instagram… Žádné médium ale nemělo sílu učinit obsah virálním během několika hodin tak, jako to dnes zvládne TikTok. Krátká videa, kde tvůrci mohou ukázat svůj outfit nebo třeba předat stylingové tipy, se díky algoritmu šíří lépe než kdekoliv jinde. Pojem mikrotrend (trend trvající několik týdnů i měsíců) se dostal znovu do povědomí právě díky TikToku a dokazuje, že trendy dávno neurčují jen celebrity, ale třeba i obyčejní uživatelé.
Aplikace tak dala vzniknout i nové generaci módních influencerů, kteří se díky zajímavému obsahu mohli rychle vyšvihnout a nabrat pomocí dobře fungujícího algoritmu velkou sledovanost za poměrně krátkou dobu, což na platformách, jako je Instagram nebo YouTube, už tak lehce nejde.
Tvorba obsahu na TikToku je nejen více user-friendly, ale zabere také mnohem méně času než třeba tvorba videí na YouTube. Pro uživatele je navíc obsah mnohem lépe konzumovatelný díky tomu, že videa jsou kratší a člověk většinou z prvních pěti vteřin dokáže identifikovat, zda ho video zajímá, či ne. Tím TikTok tvoří úplně perfektní prostředí jak pro tvůrce, tak i pro nás konzumenty. TikTok influenceři se kromě určování trendů snaží také o edukaci svých sledujících – například popisují, jak tyto trendy začlenit do každodenních outfitů nebo jak si efektivně sestavit šatník. Na své si přijde každý, od milovníků streetwearu až po elegantní gentlemany.
Kromě toho TikTok zpochybňuje tradiční genderové normy v módě a povzbuzuje muže, aby přijali širší spektrum stylů a estetiky. Tento inkluzivní přístup tak otevírá dveře k lepšímu sebevyjádření a autenticitě v pánské módě.
A co udržitelnost?
Udržitelnost se v posledních letech zařadila do slovníčku snad každého, kdo se alespoň trochu zajímá o módu. Každopádně jak s ní souvisí TikTok?
S nárůstem miktrotrendů se pojí i větší konzumace a zejména u trendů, které se mění v řádu několika měsíců, ne-li týdnů, může být lehce problematická. Naštěstí se stejně jako mikrotrendy na sociální síti stala žhavým tématem i udržitelnost. Nakupování oblečení z druhé ruky zažívá obrovský boom. Uživatelé sdílí videa, kde ukazují, co ulovili v secondhandu, jak kousek poté stylizují, a občas předají i lokální tip, kde sledující můžou oblečení z druhé ruky sehnat.
Vzdělání a edukace
TikTok není jen o sledování trendů, lze se na něm také skvěle edukovat, což zjistilo i množství tvůrců a začalo tvořit obsah právě v tomto duchu. Spoustu uživatelů totiž nepřichází na platformu jen se odreagovat, ale také za cílem již zmíněné inspirace nebo edukace. Značky nás nechávají nahlédnout do zákulisí jejich výroby, influenceři se předhání v tom, kdo vymyslí lepší DIY outfit nebo kdo nastyluje lépe jeden kousek na pět různých způsobů.
Co na to módní značky?
Značky velmi dobře chápou, jak velkou kupní sílu TikTok má, a snaží se jí naplno využívat. Platforma mimo to také zavedla možnost nakupovat přímo z aplikace, což dělá nakupování online snazší než kdy dříve. Influencer ukáže kousek ve videu a nalinkuje k němu odkaz, ze kterého se dá přímo nakupovat. Propast mezi online inspirací a nákupem už skoro neexistuje.
Celá řada značek si již uvědomila, že než aby dávaly celé své budgety do offline kampaní, je pro ně výhodnější zaplatit TikTokerovi, který dokáže přijít s kreativními koncepty a mnohdy značce vygenerovat větší obrat peněz, než by zvládl jiný způsob reklamy.
TikTok ale nedává šanci na výdělek pouze velkým jménům. Poslední dobou se značky začínají přiklánět i k takzvanému UGC (user generated content / kontent generovaný uživatelem) a dávají prostor i kreativcům s menším publikem, které baví vytvářet vizuály, jež následně brand může využívat pro svou vlastní reklamu.
Vliv TikToku na módní trendy je nepopiratelný. Záleží ale jen na každém z nás, jak platformu využijeme a koho na ní budeme sledovat. TikTok totiž nemusí nutně znamenat jen ztracenou hodinu volného času, ale může posloužit i jako další edukační médium nebo platforma, díky které můžeme rozvíjet svoji kreativitu nejen v rámci módního průmyslu.