Jak TikTok ovlivňuje módní trendy? Co jsou to mikrotrendy a jak mohou z této platformy těžit běžní konzumenti i módní značky?
Reportáž
Zdroj: Adobe Stock

Jak TikTok ovlivňuje módní trendy? Co jsou to mikrotrendy a jak mohou z této platformy těžit běžní konzumenti i módní značky?

TikTok už dávno není jen aplikací, na které ve svém volném čase scrollují náctiletí. Nestačili jsme ani mrknout a z TikToku se stala senzace, které podlehl i módní průmysl. Platforma nabízí neomezený prostor pro kreativitu, dovoluje nám nahlédnout do módního zákulisí a nekonečné inspirace se dostane každému takřka na tři kliknutí. Mimo to má aplikace extrémní kupní sílu, o hashtagu #TikTokMadeMeBuyIt jste určitě už někdy slyšeli. Má však celosvětové uchvácení touto sociální sítí i svá úskalí? A jak můžeme uchopit sílu této platformy tím správným způsobem?
Tereza Stehlíková Tereza Stehlíková Autor
13. 10. 2023

Síla virality a mikrotrendy

V minulosti určovaly trendy magazíny, později třeba Instagram… Žádné médium ale nemělo sílu učinit obsah virálním během několika hodin tak, jako to dnes zvládne TikTok. Krátká videa, kde tvůrci mohou ukázat svůj outfit nebo třeba předat stylingové tipy, se díky algoritmu šíří lépe než kdekoliv jinde. Pojem mikrotrend (trend trvající několik týdnů i měsíců) se dostal znovu do povědomí právě díky TikToku a dokazuje, že trendy dávno neurčují jen celebrity, ale třeba i obyčejní uživatelé.

Aplikace tak dala vzniknout i nové generaci módních influencerů, kteří se díky zajímavému obsahu mohli rychle vyšvihnout a nabrat pomocí dobře fungujícího algoritmu velkou sledovanost za poměrně krátkou dobu, což na platformách, jako je Instagram nebo YouTube, už tak lehce nejde.

Tipy redakce

Tvorba obsahu na TikToku je nejen více user-friendly, ale zabere také mnohem méně času než třeba tvorba videí na YouTube. Pro uživatele je navíc obsah mnohem lépe konzumovatelný díky tomu, že videa jsou kratší a člověk většinou z prvních pěti vteřin dokáže identifikovat, zda ho video zajímá, či ne. Tím TikTok tvoří úplně perfektní prostředí jak pro tvůrce, tak i pro nás konzumenty. TikTok influenceři se kromě určování trendů snaží také o edukaci svých sledujících – například popisují, jak tyto trendy začlenit do každodenních outfitů nebo jak si efektivně sestavit šatník. Na své si přijde každý, od milovníků streetwearu až po elegantní gentlemany.

Kromě toho TikTok zpochybňuje tradiční genderové normy v módě a povzbuzuje muže, aby přijali širší spektrum stylů a estetiky. Tento inkluzivní přístup tak otevírá dveře k lepšímu sebevyjádření a autenticitě v pánské módě.

<Path> Onlyfans: Jak to funguje? Vydělávejte svou krásou milionyZdroj: www.youtube.com/@BarkTechnologies, influencermarketinghub.com, www.vulture.com, youtube.com/@KidAjvn

A co udržitelnost?

Udržitelnost se v posledních letech zařadila do slovníčku snad každého, kdo se alespoň trochu zajímá o módu. Každopádně jak s ní souvisí TikTok?

S nárůstem miktrotrendů se pojí i větší konzumace a zejména u trendů, které se mění v řádu několika měsíců, ne-li týdnů, může být lehce problematická. Naštěstí se stejně jako mikrotrendy na sociální síti stala žhavým tématem i udržitelnost. Nakupování oblečení z druhé ruky zažívá obrovský boom. Uživatelé sdílí videa, kde ukazují, co ulovili v secondhandu, jak kousek poté stylizují, a občas předají i lokální tip, kde sledující můžou oblečení z druhé ruky sehnat.

Vzdělání a edukace

TikTok není jen o sledování trendů, lze se na něm také skvěle edukovat, což zjistilo i množství tvůrců a začalo tvořit obsah právě v tomto duchu. Spoustu uživatelů totiž nepřichází na platformu jen se odreagovat, ale také za cílem již zmíněné inspirace nebo edukace. Značky nás nechávají nahlédnout do zákulisí jejich výroby, influenceři se předhání v tom, kdo vymyslí lepší DIY outfit nebo kdo nastyluje lépe jeden kousek na pět různých způsobů.

Co na to módní značky?

Značky velmi dobře chápou, jak velkou kupní sílu TikTok má, a snaží se jí naplno využívat. Platforma mimo to také zavedla možnost nakupovat přímo z aplikace, což dělá nakupování online snazší než kdy dříve. Influencer ukáže kousek ve videu a nalinkuje k němu odkaz, ze kterého se dá přímo nakupovat. Propast mezi online inspirací a nákupem už skoro neexistuje.

Celá řada značek si již uvědomila, že než aby dávaly celé své budgety do offline kampaní, je pro ně výhodnější zaplatit TikTokerovi, který dokáže přijít s kreativními koncepty a mnohdy značce vygenerovat větší obrat peněz, než by zvládl jiný způsob reklamy. 

<Path> Trendy v (pod)zimní pánské módě: šála Harryho Pottera, leopard a kabelka na krk. Držte se ale raději při zemi, i tak můžete být inZdroj: Vogue.com, gq-magazine.co.uk

TikTok ale nedává šanci na výdělek pouze velkým jménům. Poslední dobou se značky začínají přiklánět i k takzvanému UGC (user generated content / kontent generovaný uživatelem) a dávají prostor i kreativcům s menším publikem, které baví vytvářet vizuály, jež následně brand může využívat pro svou vlastní reklamu.  

Vliv TikToku na módní trendy je nepopiratelný. Záleží ale jen na každém z nás, jak platformu využijeme a koho na ní budeme sledovat. TikTok totiž nemusí nutně znamenat jen ztracenou hodinu volného času, ale může posloužit i jako další edukační médium nebo platforma, díky které můžeme rozvíjet svoji kreativitu nejen v rámci módního průmyslu.

Zdroj: Tereza Stehlíková

Populární
články

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí
LIDÉ

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí

Autor: Irena Piloušková
Nick Vujicic je jednou z nejvýraznějších osobností nejen na poli motivačních řečníků, ale i křesťanských kazatelů
LIDÉ

Nemá ruce ani nohy, přesto pomáhá milionům lidí po celém světě: Příběh Nicka Vujicice, jednoho z nejlepších motivátorů současnosti

Autor: Michal Černý
Nebinární Alex dává svoji identitu (mimo jiné) do kontextu s neurodivergentním mozkem. Věří, že mu striktní kolonky muž/žena nedávají smysl také proto, že je na autistickém spektru
LIDÉ

„V tramvaji mě paní seřvala, že nemám oholené nohy.“ Alex v Česku nezapadá mezi ženy ani muže. „Kluci po mně během rande házeli kameny”

Autor: Veronika Košťálková
Na londýnské klubové scéně se znovu objevila droga zvaná M-cat nebo také „mňau mňau“. Někteří uživatelé ji přirovnávají k pervitinu
TĚLO & MYSL

Do klubů se vrací „mňau mňau“ – levná droga, která páchne po kočičí moči. „Při střízlivění jsem brečela 6 hodin,“ popsala mladá žena

Autor: Veronika Košťálková
V dnešní době již cukrovka nebývá jakkoliv limitující
TĚLO & MYSL

„Abych zhubnul, přestal jsem si píchat inzulín,“ vzpomíná diabetik Ivan na svůj boj s diabulimií, nemocí, o které se nemluví

Autor: Mirka Dobešová
Na první pohled se Natron neliší od jiných jezer, ale zkuste si do něj na chvíli strčit ruku...
CESTOVÁNÍ

Jezero, které mění zvířata v kámen. Natron v Tanzánii je jedno z nejkrásnějších a zároveň nejsmrtelnějších míst na světě

Autor: Michal Černý
Proces šedivění se dá urychlit stresem, zvolnění tempa ale bohužel opačný efekt nemá. I tak ale můžete pro svoji kštici leccos udělat
TĚLO & MYSL

Dá se zvrátit šedivění vlasů? Nebo aspoň zastavit řídnutí? „Dejte pozor na oleje a přehnané masírování,“ radí vlasová odbornice

Autor: Veronika Košťálková
Volba vhodného oblečení je v byznysu třeba
LUI BUSINESS

Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku

Autor: Mirka Dobešová
Daniel Black, který sám sebe označuje za „detrans aktivistu“, ochotně chodí do médií jako pomyslný „odstrašující příklad“, k čemu může tranzice vést
AKTUALITY

Komu skutečně pomáhá „detrans aktivista“ Daniel Black? „Zmatení“ cis teenageři to nebudou

Autor: Veronika Košťálková
Už jste někdy odešli z kina předčasně jen kvůli tomu, že byl snímek příliš nechutný? S nejnovějším hororem to budete moct napravit
KULTURA

Nový horor šokuje svou extrémní brutalitou. Diváci opouští kina už po několika minutách promítání

Autor: Michal Černý

E-Shop